Манго, Джанго и сидеровистите

Джанго Райнхард, Волен Сидеров и цигуларят Венци.

Бяха три яки момчета, двама от тях със стригани глави, обути с кубинки. Идеалните избиратели на “Атака” сред по-младите. Нещо шушукаха на тротоара. Не им обърнах внимание. А двете жени седяха на входа на супера в Кюстендил. И на тях не им обърнах внимание.

Но после, докато плащах на касата, се загледах и разбрах, че се разиграва някаква драма. Единият със стриганата глава нещо говореше на жените с някаква язвителна усмивка. Двете уплашено влязоха вътре във входа. Всъщност едната беше жена, другата момиче. Възрастната беше облечена някак странно, шарено и не приличаше на циганка. Момичето – най-много на 15 години – беше красиво и плачеше покъртително. То беше доста мургаво и двете очевидно бяха циганки. Тримата отвън нещо ги тормозеха. Чакаха пред супера, хвърляйки предизвикателни погледи.

На излизане спрях на входа. Момичето изглеждаше отчаяно, с два реда сълзи, а жената мълчи. Не просеха, нищо не поискаха. Попитах какво става, а жената ме изненада с отговора: “Невъзпитани младежи”. Точно такова обяснение от циганка?… Вместо цигански диалект и някакво оплакване от ония отвън, кратка неочаквана реплика. Опитах се да кажа нещо съчувствено и й дадох лев и нещо на стотинки. Момичето се разплака още повече и отиде настрани, сякаш я е срам.

Повъртях се пред входа, тримата бяха минали на отсрещния тротоар, но зяпаха към супера. Някакъв лов ли щяха да си устройват в петък вечер…

От колата по пътя към София ми хрумна да звънна на ченгетата. От 112 ме свързаха с РПУ Кюстендил. Казвам им – има едни там пред супера, пратете да мине ваш патрул да ги стресне, може да предотвратите някакво престъпление. “Ние си имаме дежурни, те патрулират навсякъде”, гордо отговори дежурният, сякаш се опитвам нещо да им давам акъл.

Има цигани и цигани. Звучи тъпо, но го казвам само заради онези със стриганите глави. И заради много други неостригани, но обзети от „справедливата” идея, че циганите трябва „да си ходят в Индия”.

Преди време в същия град на бензиностанцията недалеч една циганка силно настояваше да ми прави свирка. Почна от 10 лв., свали на 3 лв., после на 2 лв. – бил съм й първият за деня. Друга ме нападна с подобно предложение на пъпа на София, на жълтите павета посред нощ. И не можех да се отърва, вече мислех да викам на помощ таксиджии. Като се отървах, видях, че ми няма джиесема.

Имам и по-сериозни поводи в миналото да не харесвам цигани. Но кой знае защо, не искам „да се изселят в Индия”. И смятам циганките за ужасно красиви жени. Най-красивата жена, която видях на 15 години, беше една циганка на село. Женена за българин, или за полубългарин-полуциганин, нещо такова. Беше зеленоока, със светла кожа, убийствена красота. Очите й проблясваха като скъпоценни камъни. Гледах я със зяпнала уста като минаваше по улицата. Нещо като младата Елизабет Тейлър в ролята на Клеопатра, попаднала на кална селска улица. Въобще не ми правеше впечатление, че е облечена като Пепеляшка, макар и прилично за едно село. Мъжът й я биеше. После чух, че му избягала с друг българин. Който сигурно също я е биел.

„Циганинът само от бой разбира”, мъдро обясняваха разни казармени мъдреци. И разказваха дълго истории как биели циганите по време на войниклъка.

Саркози подгони циганите от Франция и това

радостно възбуди тукашните ксенофоби

Дори българският премиер и външен министър се показаха като дискретни, умерени ксенофоби. Докато в Румъния протестираха за отношението към циганите, в Брюксел външният министър Младенов се изказа в подкрепа на Саркози и действията на Франция. А премиерът Борисов в същия дух каза, че имало остри становища по темата и не искал България да се намесва в този спор… В кой спор? Циганският въпрос да не би да не засяга България?

И докато цяла Европа гърми за циганите, у нас мълчание. По точно липса на всякаква дискусия по въпроса. А форумите в интернет са залети от ксенофобия и „интелигентни” предложения. В „Дневник” под статиите имаше изобилие от идеи „какво да се прави с циганите”. Едно от друго по-умни. Освен сакралното

„да си ходят в Индия”,

се открояваха няколко основни:

–    “Нека бъдат стерилизирани, под предлог че им се слагат ваксини.”
–    “Стерилизация на циганките след раждане на 2 циганчета” (б. а. – “по-хуманен” вариант)
–    “Да се отворят трудови лагери”
–    “Да им се премахнат майчинските.”
–    “Да им се спрат помощите за безработен.”
–    “Законите по НК да се прилагат към циганите без смекчаващи вината обстоятелства.”
–    “Всички правозащитни организации да бъдат проверявани на скенер откъде взимат пари да ги защитават.”
–    “Не подлежат на интеграция. По една бомба пред гетата им.”
–    “Европа да си ги взима и интегрира.”
–    “Присъствие на данъчни, полиция и фотографи на всяка циганска сватба. Всичко, което е подарено, без да е ясно откъде са парите, се конфискува.”

И т. н. в този дух. Тук съм извадил съкратено квинтесенцията.
Как изглежда? Това, че в България има социални групи с откровено фашистко съзнание, не е толкова впечатляващо. Човек може да се отчае обаче от тъпотата на предложенията. Да, именно предложения. Много от тях са подробно развити като статии от анонимните си автори, не са просто злобни забележки.
Толкова омраза не извира от лично засегнати от цигани. Ксенофобията се възпитава и провокира. В речите на Сидеров отсъстват точно такива предложения, но ако го слуша човек внимателно, ще види, че той насъсква ксенофобите.

Неотдавна във в. “Монд” излезе репортаж за български цигани (виж тук), които живеят в саморъчно направени жилища накрай града. Не знам дали някой е обърнал внимание на следния детайл

– само децата говорели френски, защото ходят на училище

В предишни статии за цигани, които сме пускали от френския печат, също се споменава, че щом ги видят да се настанят някъде, местните власти отиват при тях и взимат децата да ги запишат на училище. Това се нарича “сколаризация”. “Тъпите” французи са осъзнали, че образованието е основният начин да се променят циганите, да се приобщят към обществото. И го правят. И не се е чуло французи да протестират, че в някакво училище са настанили български циганчета… И във Франция, както и в цяла Европа, няма отделни “цигански” или малцинствени училища, каквито имаше в България, и все още има.

Само преди няколко дни родители в Пазарджик си отписаха децата от училище заради циганчета. И две учителки напуснаха в знак на протест, че трябва да учат такива деца. Същевременно в българските домове за изоставени деца идват италианци, американци и разни чужденци и осиновяват циганчета. И много добре знаят, че са циганчета, не са заблудени.

Децата са най-големият капитал на една държава, а тук го похабяват, държат го необразован. И какво пречи в България да вкарват циганчетата в училище, както във Франция? Дете, което е минало през училище, няма да роди 10 деца. Смесването в училищата прави така, че децата от тези социални групи искат да живеят като другите и се стремят към това. Образованието е начинът да се намали раждаемостта. Не спирането на помощите. Звучи тъпо, но го казвам пак заради онези. Впрочем ксенофобите дори не знаят, че тези социални помощи са мизерни, особено след трето дете, и не са никакъв стимул за раждане на деца.

И това, което не прави държавата, го правят чужди църкви. В Самоков видях едни евангелисти, които са преобразили цяла общност от цигани. Имаше циганин, спрял да пие, защото е станал религиозен. Друг беше спрял цигарите и казваше “Откакто съм божествен, не пуша” (искаше да каже набожен). Не е за вярване, а? И не става дума за хора, взети в църквата от училищната скамейка, а за възрастни. В тази махала не се чуваше вече за наркотици. Като се появи дилър, циганите се организират сами, набиват го и го гонят. Евангелистка църква, ама намира по-интелигентни решения от изселването в Индия…

И толкова време, след като Саркози взриви в Европа темата за циганите,

у нас никой не се намери да ги защити публично,

да направи предавания, дискусии, да ги покаже. Сред тях има образовани и културни хора. Не. Никой не ги кани в телевизиите. Само кадри с депортирани, кадри от гета. Всичко в един кюп – цигани. А са толкова различни. Има роми, има християни, мюсюлмани, има групи и общности, които са дори враждуващи помежду си. И разни мъдреци като националиста д-р Иван Георгиев обясняват най-сериозно пред лумпенската си аудитория, че циганите имали различно ДНК и не били хора. И понеже този има титла доктор, лумпените вярват.

От Франция ги гонят, тук ги гонят също. Къде да отидат? Какви са шансовете на онова момиче пред супера? Сигурно вече е проститутка – такава хубавица няма начин да не я завлекат някъде в Европа.

По-страшни в България са сидеровистите, не циганите. Те насаждат омраза. Но дните им са преброени. През 60-те години в САЩ е имало бунтове на родители, които окупират училища, защото там записват да учат чернокожи деца. Дотогава са били в отделни училища. Оттогава започва смесването. И големи демонстрации, протести. В САЩ не можеш да чуеш и дума против черните от 80-те години насам. Рискуваш да си навлечеш неприятности, само ако употребиш думата негър.

…Вместо Сидеров, предпочитам да слушам Джанго Райнхард. Или цигуларя Венци. Сидеровистите за Венци може да са чували, ама за Джанго? Цигуларят Грапели, потомствен италиански маркиз, не се срамувал да свири комбина с Джанго и циганския му оркестър – френският циганин, създал цяло течение в джаза. Сега на името на Джанго има фестивал в Ню Йорк. Отървал кожата, защото един нацистки офицер в окупирана Франция бил любител на джаза. Иначе Хитлер е убил в лагерите няколкостотин хиляди цигани. Осъществил мечтата на сидеровистите…

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.