Могъщите японски вестници настъпват в Интернет

Франс прес

Японци четат вестници в метрото. Снимка: мит

С огромен тираж и верни читатели японските вестници досега устояваха на финансовите проблеми, с каквито се сблъскват западните печатни издания, но очертаващият се отлив на младежката аудитория ги кара да обмислят стратегия за развитие в интернет.

Могъщата индустрия на японските всекидневници се радва на общ дневен тираж от около 50 милиона, от които над 10 милиона са само на „Йомиури шимбун“ – най-популярния всекидневник на архипелага с население от 127 милиона души. При това сумарното число обхваща само сутрешните издания, а повечето вестници имат макар и по-скромно следобедно издание. За последните десет години тиражът е спаднал с не повече от 6 процента.

Всеки вестник разполага с добре разработена логистична система, разпространение по поръчка със специални разносвачи, доставящи пресата сутрин и вечер, както и армия продавачи на абонаменти издания, натоварени с набор от наличните предложения. Средствата, впрегнати в редакционната дейност, са също толкова внушителни, с издания постоянно обновявани и обогатявани от кореспонденти в денонощна готовност навсякъде из страна, дебнещи да отразят и на най-дребната информацийка.

Постъпленията от реклама, които представляват една трета от приходите на вестниците, обаче са спаднали с 42 на сто за десет години. Освен това младите японци вече не са особени почитатели на хартиените издания, след като свикнаха да получават чрез компютъра или мобилния си телефон мигновено и безплатно достъпна в интернет информация. Според проучване на японския Институт за изследване на печата мнозинството от японците под 40-годишна възраст смята за твърде скъп месечния абонамент от около 4000 йени (35 евро) за един всекидневник.

„Япония още не се е сблъскала с фалитите и финансовите проблеми, каквито преживя Западът, но вестници започват да усещат настъпващата криза“, казва преподавателят в университета „Нихон“ Шинджи Ои. Според него японският печат трябва да намери начин да се реформира.

Подобен процес тече в САЩ, където сривът на приходите от реклама при рецесията от 2008-2009 г. доведе до закриване на много заглавия. При все това медийната група „Таймс“, собственик на „Ню Йорк таймс“ и други вестници, съобщи за двуцифрен растеж на постъпленията от реклама на интернет-изданията си, което е насърчаващо за отрасъла. И все пак всекидневниците подхождат предпазливо към пускането на електронни версии, опасявайки се, че те ще конкурират печатните им издания, които остават далеч по-доходоносни.

Икономическият всекидневник „Никей“ обаче се реши наскоро да въведе платена, сходна с хартиеното издание, онлайн версия, комбинирана с актуализирана и ексклузивна информация със свободен или платен достъп. През юли пусната през март интернет-версия, предлагана самостоятелно или в допълнение с традиционен абонамент, имаше общо 440 000 абонати и 70 000 с платен достъп, което е капка в морето предвид над трите милиона копия на печатната версия на всекидневника-библия за деловите среди.

„Смятаме, че повече не можем да се ограничаваме с хартиената версия“, подчертава при все това Кийоши Нома, заместник изпълнителен директор на интернет-изданието на вестника. „Съчетавайки онлайн и хартиена версия се надяваме да създадем нов икономически модел. Ние обаче не бързаме и ще посветим достатъчно време на стабилизирането на системата“, допълва той.

По БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.