СофияПловдивВарнаБургасРусе

Дилма Русеф и Жозе Сера в битка за гласовете на Зелената партия

Франс прес

Дилма Русеф в телевизионно предаване. Снимка: ЕПА/БТА

Дилма Русеф, наследницата на бразилския президент Луис Инасиу Лула да Силва, и съперникът социалдемократ Жозе Сера, се впуснаха в битката за втория тур на президентските избори, ключът за които е в ръцете на еколозите. Бивша министърка началник на кабинета на Лула, 62-годишната Дилма Русеф беше в добра позиция, за да бъде избрана за президент на 31 октомври – тя получи на първия тур 46,8 процента от гласовете, а 68-годишният Жозе Сера, бивш губернатор на Сао Пауло, получи 32,6 процента, сочат почти окончателните официални резултати.

Кандидатката на Зелената партия, 52-годишната Марина Силва, която е бивш министър на околната среда в правителството на Лула, получи противно на очакванията 19,3 процента от гласовете, почти шест пункта повече от предвиденото в сондажите, и предизвика балотаж на 31 октомври, който изглеждаше малко вероятен няколко дни преди изборите.

Според анализатора Рикардо Рибейро слуховете, че Дилма е поела ангажимент за декриминализиране на аборта, накарали влиятелните евангелистки църкви да й обявят война в последните дни на кампанията. Дилма загуби гласове и заради скандал с търговия с влияние, който доведе до оставката на ключова министърка от правителството в края на кампанията.

Вторият тур подейства като студен душ на Партията на трудещите се (ПТ) на Лула. В партията бе възприет предпазлив тон. Сега трябва да проявим смиреност, след като повярвахме твърде рано в победата на първия тур, заяви един от координаторите на кампанията на Дилма, депутатът от ПТ Кандидо Вакареза.

Стратегията на партията на Лула е да спечели гласовете на еколожката Марина Силва, членувала трийсет години в Партията на трудещите се, като й напомнят за предаността й към Лула и партията му. Марина често е била възприемана като „наследник в пола“ на Лула и е извървяла същия път от бедността до върха в политиката. Дилма потвърди в понеделник желанието си да преговаря за подкрепата на еколожката Марина Силва на втория тур от президентските избори в Бразилия. „Обадих се днес на Марина, за да я поздравя за представянето й на първия тур. Моментът ми се стори малко деликатен за начало на преговори. Но ще разговаряме и се надяваме, че интересите ни ще съвпаднат“, заяви Русеф на пресконференция в Бразилия.

Марина Силва заяви пред журналисти в Сао Пауло, че Дилма и Жозе Сера са й се обадили. Тя каза, че не е решила дали ще остане неутрална или ще подкрепи някой от двамата кандидати. „Нямам позиция априори“, заяви Силва и отбеляза, че Зелената партия ще вземе решение на своя конгрес след петнайсет дни. „Двайсетте процента на Марина са безценни. През следващите три седмици на кампанията тя ще държи козовете“, заяви анализаторът Перейра Сесар от консултантската компания CAC.

Зелената партия е разделена – нейни симпатизанти има и в двата лагера, но според проучванията 50 процента от гласовете на Марина ще отидат за Сера, а 30 процента за Дилма, писа в. „Глобо“. Управляващата коалиция получи стабилно мнозинство в парламента на общите избори в неделя. Партиите – съюзени с Партията на трудещите се разполагат с 55 от 81-те места във Федералния сенат, за разлика от 40-те преди изборите, сочат почти окончателните резултати.
Опозицията, подкрепяща Сера, получи 26 места – с десет по-малко от преди изборите. В Камарата на депутатите управляващата коалиция има още по-голяма преднина. Сред 464-те избрани в неделя депутати (от общо 513) 286 са членове на партиите, съюзени с Партията на трудещите се, а 99 са от опозицията.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.