Националните интереси разкъсват Европейската комисия

ИЮ Обзървър

Група европейски комисари от малки страни членки на ЕС стават все по-ядосани на някои свои колеги от по-големи държави, тъй като смятат, че действията им са ръководени от национални интереси, а не от грижа за по-голямото добруване на Европа. „Ние сме положили клетва пред Съда на ЕС, че няма да работим за правителствата на родните ни страни, и аз се отнасям сериозно към това“, каза в неофициален разговор миналата седмица разочарован комисар от по-малка страна от ЕС. „Разбира се, много по-лесно е, когато идваш от малка държава членка, чиито лидери на практика не се опитват да повлияят хода на историята на ЕС“, добави комисарят.

Намекът, че законодателството на ЕС е обект на капризите на могъщи национални столици като Берлин, Париж и Рим не е нещо ново. Но финансовата криза и разрастването на съюза, чиито институции в Брюксел се сдобиват с по-големи правомощия, допринасят за увеличаване на натиска, казват опитни наблюдатели. „Колкото по-голям става ЕС, толкова по-силен става междуправителственият елемент и толкова повече комисията е смятана за изпълнителен секретариат на Съвета“, заяви белгийският евродепутат от групата на Европейските консерватори и реформисти Дерк Ян Епинк.

Епинк е автор на книгата „Животът на един европейски мандарин – комисията отвътре“. Работил е в кабинета на бившия комисар Фриц Болкестейн, а след това – в този на Сийм Калас. „Комисарите от по-големите държави членки често умат чувството, че трябва да действат в полза на правителствата на родните си страни, докато тези от по-малките страни разбират, че нямат потенциала да направят това“, каза той, като изтъкна готовността на бившия комисар Гюнтер Ферхойген да се застъпи за германската промишленост.

Друг служител посочи обществените поръчки, държавната помощ и случаите на нарушения на законодателството на ЕС като области, в които често има силно лобиране за държавите. „Висшите италиански служители в комисията са известни с отявленото си застъпване за интересите на своята страна“, заяви източникът. Той добави, че практиката да се защитават позициите на държава членка не е непременно „антиевропейска“, тъй като тя може да предотврати блокиране на законодателния процес в ЕС надолу по веригата.

Барозу е на мушката

Има информация, че президентският стил, с който шефът на комисията Жозе Мануел Барозу ръководи изпълнителният орган на ЕС, в сравнение с по-министър-председателския подход, възприет от предшественика му Романо Проди, води до увеличаване на лобистките усилия за спечелване на неговото внимание. „Барозу може да спре дадено законодателство или да го прокара, затова големите държави членки ще се опитват да привлекат вниманието му“, каза Епинк.

„Когато това не се случва, те правят така, че той да разбере това“, добави той, като посочи неотдавнашната свада по въпроса за ромите, при която Барозу изглежда загуби подкрепа, след като на неотдавнашна среща на високо равнище на ЕС френският президент Никола Саркози реагира гневно срещу подхода на комисията към Франция. Знае се също, че редица комисари са бесни на Барозу заради опитите му напоследък – под засиления натиск на Германия – да попречи на инициатива в ЕС за спиране на субсидиите за губещите въгледобивни мини до 2014 г.

Специализирани главни готвачи

Известно е, че на седмичните заседания на колегията има сблъсъци, но истинските скандали често се разиграват на заседания на „специализираните главни готвачи“ на комисията – служителите във всеки от 27-те кабинета, отговарящи за определен ресор. Тези заседания, имащи силен политичски характер, се провеждат приблизително седмица, преди колегията да приеме дадено предложение, като участниците полагат неимоверни усилия да постигнат в последната минута промени от първостепенна важност според волята на своите началници.

Известно е, че намиращите се в Брюксел постоянни представители на държавите членки в ЕС играят ключова роля в лобистките усилия на страните, като често подготвят бележки за кабинета на „техния“ комисар, в които очертават позицията, която служителите би трябвало да заемат по даден въпрос. Не всички столици обаче успяват да прокарат своите позиции, тъй като смяната на властта у дома често оставя новото правителство с комисар от друго политическо семейство, който може да бъде по-малко склонен да възприеме националната линия.

Такъв е случаят със заместник-председателката на комисията Катрин Аштън, която е лейбъристки политик и е по-малко вероятно да слуша новото консервативно-либерално правителство в Лондон. Източници казват, че холандската комисарка Нели Крус е сред тези, които рядко се подчиняват на преки нареждания от своите страни.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.