Рамзан Кадиров – имамът на Путин

сп. Нюзуик

Кадиров и Путин. Снимка: официален сайт

Видеоматериалът показва дуло на автомат, което стърчи от задния прозорец на излъскана до блясък черна „Лада“, която се движи бавно по проспект „Путин“ – новият булевард с бутици на известни дизайнери в чеченската столица Грозни. Когато забелязват две млади жени с дълги поли, но без забрадки на главите си, пътуващите в автомобила откриват огън. Двете жени крещят, но не падат. Върху блузата на една от тях се появява червено петно от капсулата с боя, изстреляна от пушка за пейнтбол. Докато автомобилът се отдалечава, камерата показва двете жени, които търсят убежище в най-близкия магазин.

В Чечения членовете на религиозната полиция, която следи за прилагането на ислямските правила в облеклото, са нанесли нов удар. В името на борбата с тероризма президентът Рамзан Кадиров обяви война на онова, което по думите му представлява „неприлично поведение сред публика“. „Мечтата ми е всички жени да носят забрадки, в съответствие с ислямския закон“, заяви той неотдавна за „Нюзуик“. За да помагат в тази насока и да предотвратяват „прояви на неислямско поведение“, Кадиров създаде миналата година своя собствена „нравствена полиция в стила на талибаните“, наречена Център за духовно и морално развитие и образование. Освен членовете на нравствената полиция по улиците патрулират доброволци, облечени в черно и придвижващи се с черни автомобили, които следят не само за жени с непокрити със забрадка коси, а и за жени с тениски и с къси поли, както и за прояви на нежност на обществени места. През последните месеци много жени обвиняват доброволците за нападения с пушки за пейнтбол, но Кадиров пренебрегва обвиненията, обяснявайки ги с „опити да бъде очернена“ неговата политика.

Кадиров, на 34 години, се превърна в знаменосец на усилията на Кремъл да умиротвори веднъж завинаги бунтовническия Северен Кавказ. Неговият твърд подход донесе поне малко ред и законност в Чечения, и именно заради този първоначален успех Кремъл му се доверява. Регионът от векове се съпротивлява на контрола на Москва, но прес последните десетина години насилието се разрасна и стана по-интензивно, докато ислямският екстремизъм процъфтява в други райони на света. „Нашият Афганистан е вътре в Русия“, твърди Миша Липман от московския център „Карнеги“. Стотици цивилни бяха избити, когато чеченски бунтовници завзеха московски театър през 2002 г. и училище в Беслан през 2004 г. Тази година самоубийци избиха над 40 души в московското метро и поне още 150 души при поредица от нападения в Северен Кавказ. Бруталната тактика на руските военни и на техните наместници не постигна друг резултат освен да стимулира подкрепата за бунтовниците.

Сега лидерите на страната използват нов подход. Идеята е да се култивира различен, по-смирен вариант на исляма сред руските мюсюлмани, които са около 20 милиона души. За тази цел Кремъл е отделил 300 милиона долара за откриване на нови ислямски университети в Русия и за стипендии на стотици студенти, които да се обучават в одобрени от властите университети в Сирия и Саудитска Арабия. Руският президент Дмитрий Медведев се опитва да издигне авторитета на акредитираните имами, като обяви, че „те играят особено важна роля в кавказкото общество“ и ги призова да помогнат на Кремъл „да се справи с терора чрез духовност и високи етични стандарти“. В същото време военните продължават усилията си да открият и избият колкото се може повече бунтовници и екстремисти в Кавказ.

На пръв поглед Кадиров изглежда е идеалния инструмент за нуждите на Кремъл. Руският лидер Владимир Путин (когото Кадиров нарича „моят идол“) го назначи за президент на Чечения през 2007 г., веднага след като той стана на възраст, за да може легално за заеме този пост. Изповядваният от него ислям е много далече от уахабизма в Саудитска Арабия, изповядван от много чеченци – и от самия Осама бин Ладен. Вместо това „ислямът на Кадиров“ представлява еклектична смес от суфизъм (традиционно пацифистко и мистично течение в сунитския клон на исляма) и древни чеченски традиции като „зикр“ – хибрид между танц и молитва, в който участват само мъже.

Бащата на Рамзан, Ахмед Кадиров, бе главен мюфтия на Чечения по времето, когато планинската република се опита да се откъсне от Русия през 90-те години на миналия век, но впоследствие постепенно се помири с Москва – за да бъде убит при атентат през 2004 г. Младият Кадиров сега се представя като духовен и политически наследник на своя баща и изнася продължителни проповеди на сбирки на студенти и учени от религиозни учебни заведения, облечен в традиционния за суфистките учители халат. Неотдавна той предложи да се откаже от титлата президент и да стане „мекх-да“ – което на чеченски означава „баща на нацията“ и обикновено се свързва с легендарните имами, които оглавяваха съпротивата срещу руската окупация през 19-и век. Кадиров предпочита към него да се обръщат с „падишах“, което на фарси означава император.

В съответствие с желанията на своите кремълски покровители Кадиров се зае да прокарва своя собствена версия на ислямския закон на мястото на налагания от противниците на Москва – уахабитите. Проблемът е в това, че много често е трудно да се забележи някаква разлика. „Сестри, искаме да ви напомним, че всяка жена мюсюлманка е длъжна да носи забрадка“, пише в масово разпространявана листовка, издадена от чеченската държавна печатница „Път“ („Путь“ на руски, и повод за каламбури с името на Путин). „Днес ви слагаме белег с боя – не ни провокирайте да използваме по-строги методи!“

Кадиров изсипа милиони в строителството на джамии в цяла Чечения, строго ограничи продажбата на алкохол и въведе задължителното носене на ислямски дрехи в университетите и училищата. Той пряко ръководи нравствената полиция. Според правозащитната организация „Мемориал“ жените, заподозрени в проституция, биват наказвани, като им обръсват косите и веждите и боядисват кожата на главите в зелено – цветът на исляма. Кадиров е известен с това, че защищава убийствата на честта, чиито жертви са жени „с разкрепостено поведение“.“Ако една жена изневерява, и ако мъж изневерява с нея – и двамата трябва да бъдат убити“, обяви той миналата година. А налаганата от него политика в образованието силно ограничава достъпа до „корумпиращото влияние“ на външния свят, например чрез интернет.

У дома Кадиров живее по начин, който представлява странна смесица от суфистка набожност и екстравагантния лукс на старомоден полеви командир. Често той кани по хиляда свои верни привърженици в частното си имение (в което има джамия, зоопарк, и парк, пълен с лами), за да танцуват зикр по пет часа. По страните му се стичат сълзи, когато разказва за поклонението си в Мека през юли. Той твърди, че саудитският крал Абдула дал на него и на придружавалите го 27 души специално разрешение да влязат в светая светих за исляма – Кааба, свещеният черен куб в сърцето на град Мека. Кадиров твърди, че бил до такава степен завладян от еуфория и „абсолютно щастие“, че при завръщането си наредил 117 чеченски семейства да се откажат от вековните си кръвни разпри и официално да се сдобрят в името на аллах.

Кадиров упорито прокарва своя вариант на исляма като антидот на „злото, наречено уахабизъм“. Той лобира пред Кремъл всички мюфтии в Русия да бъдат поставени под контрола на чеченските имами, които ще изготвят месечна проповед, която да обхваща религиозните и политическите теми, които трябва да се преподават във всички джамии във федерацията. „Ако хората в Русия не поемат по пътя на чистия традиционен суфистки ислям, Русия ще загуби“, твърди Кадиров. „Всички други вероизповедания, като уахабизма, са нови за нашата страна – те никога не са имали корени тук, и ние никога няма да ги приемем“. Но архитектът на новия подход на Москва към исляма, Юри Михайлов, който не е мюсюлманин, предупреждава, че подкрепата за суфизма на Кадиров или за която и да било друга форма на исляма за сметка на останалите ще бъде тотално погрешно и неизбежно ще провокира свещена война между сектите.

Междувременно Москва следва старата си политика на бруталност в региона, като с това саботира собствените си усилия да окуражава мира и хармонията. Добронамерени учени, щедро финансирани от Кремъл, като Олег Химаков, заместник-директор на Фондацията за защита на ислямската култура и образование, имат правото да набират специалисти по шариата от ислямски университети в Катар, Египет, Оман и Малайзия с цел да откъснат руските мюсюлмани от екстремизма. Но в Чечения и съседните й републики има много лоша кръв, насъбрала се след толкова години на репресии. Все още продължават палежите на селски домове, макар сега за това да са виновни въоръжените чеченски банди, а не руски войници. Навсякъде в арестите и затворите задържаните са малтретирани. „Всеки арест, всяко наказателно дело в Северен Кавказ включва изтезания и зверски побоища на задържаните“, твърди Олег Орлов, директор на московския филиал на правозащитната организация „Мемориал“.

В планините, само на няколко мили от модните бутици по проспект „Путин“, бунтът продължава. В края на август няколко десетки бунтовници нападнаха родното село на Кадиров, Центрой. Седем полицаи от личната охрана на Кадиров бяха убити, бяха подпалени коли. Кадиров лично командваше наказателен удар, извършен няколко дни по-късно, но бунтовниците се измъкнаха. Той обеща награда от 3 милиона долара за информация за предводителите на нападението. До границите на Чечения, в съседен Дагестан, в много от населените места не е останал и един млад мъж, тъй като всички са избягали при бунтовниците в планините, вместо да се изложат на риска да бъдат избити от подкрепяни от Кремъл наказателни части. Руските власти правят всичко възможно да прикрият появяващите се практически всеки ден съобщения за престрелки и бомбени атентати в района.

Вероятно версията на исляма на Кадиров, комбинирана с редовното използване на изтезания и убийствата без съд и присъда могат да осигурят на Кремъл средство за временно потискане на етническия национализъм на кавказките бунтовници. Но тези усилия могат да попречат на каузата за постигане на траен мир, ако доведат до радикализиране на руските мюсюлмани. Кадиров от своя страна, изглежда не се тревожи от това. „Докато Путин ме подкрепя, мога да направя всичко“, твърди той. „Аллах е велик!“

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.