US-Army започна битка с Ал Кайда в YouTube
[swf] data=“http://www.youtube.com/v/nlNORX006-c“, width=“425″, height=“350″ [/swf]
Американската армия измисли нова стратегия срещу ислямистките екстремистки групировки в Ирак и хитър начин да отклони вниманието от растящото насилие в страната. На 7 март военното командване на многонационалните сили в Ирак направи свой канал в уебсайта за видеоклипове YouTube. Качените досега 25 клипа съдържат кадри, които показват как американски войници стрелят срещу невидими снайперисти в Багдад, даряват футболни топки на иракски деца и спасяват иракско семейство, ранено при експлозия. Само два месеца след създаването си, каналът на многонационалните сили в Ирак в YouTube се изкачи на 16-то място в класацията на абонамента за subscribed-to listing и регистрира над един милион посещения.
Според военните каналът бил създаден, за да разкрие гледната точка на обикновените войници към операция “Иракска свобода”. “Видеоклиповете показват това, което се случва с войниците на земята и във въздуха така, както е заснето,” се казва в анонс към канала. “Ще цензурираме клиповете само от съображения за сигурност и/или ако предлагат прекалено смущаващи или обидни кадри. Ще публикуваме клипове за улични битки, интересни снимки, сътрудничество между коалиционните сили и иракския народ, както и за съвместната работа на коалицията с иракските войски в борбата срещу тероризма.” Специално е подчертано, че няма да се пускат кадри със сексуално насилие, ругатни, обиди и снимки, които осмиват коалиционните сили, силите за сигурност или гражданите на Ирак.
[swf] data=“http://www.youtube.com/v/dH80g_Mkin0″, width=“425″, height=“350″ [/swf]
Подполковник Кристофър Гарвър, говорител на американските сили в Ирак, заяви, че целта на проекта е да представи “невероятните снимки”, направени от военни оператори в страната, пред по-широка публика. Той призна, че видеоканалът е закъснял опит за отговор на ислямските екстремистки групировки, които отдавна използват интернет, за да пускат кадри със заложници, нападения над американски войници и собствените си изявления. “Битката в киберпространството никога не е била нашата стихия,” каза Гарвър. “Но направихме първите си стъпки и в тази насока”.
Подобно на всеки видеоканал в YouTube, потребителите на MNF-Iraq са свободни да коментират видяното. Военните обаче са си запазили правото да изтриват някои мнения, които са критични или обидни за военните. Според Гарвър 80-90% от коментарите изразяват одобрение за това, че командващите на операцията се опитват предоставят повече информация в публичната сфера.
[swf] data=“http://www.youtube.com/v/ECKr2krhobw“, width=“425″, height=“350″ [/swf]
Много интернет-потребители се питат дали ще получат по-реална представа за войната в Ирак или това е опит на американските военни да настроят общественото мнение по-позитивно. Въпреки че подполковник Гарвър подчерта, че клиповете не са избирани, за да представят военните в по-добра светлина, като че ли това не е съвсем така. Каченото в YouTube не съдържа картини от взривени коли-бомби и разкъсани човешки тела, а е със заглавия като “Битка по улиците на Хайфа”, “Иракски момчета се готвят за веселба” и “Отвлечена жертва спасена”. Под клипа “Военни раздават подаръци на иракски деца” има всякакви коментари, като един лаконично изразява мнението на голяма част от зрителите: пропаганда. В друго мнение е записано: “Няма значение как го увъртате, това е кампания за спечелване на сърцата и мозъците. Същото правехме, когато бях там. Да, даваме им подарък, обаче едновременно с това ги подкупваме да не хвърлят гранати или експлозиви по нас и по съюзниците ни.” Друг потребител пише: “Като бях в Ирак по един час на ден надувах топки за децата, а не взривявах сгради. За нещастие медиите ни са прекалено заети да продават идеята, че бомбардираме жилища, затова сме известни като убийци на бебета. Невероятно.”
В интернет има огромен брой коментари за водената от САЩ война. Сега вече се дискутира дали войниците на служба могат да качват в блогове своя опит, като някои военни твърдят, че така могат да навредят на сигурността и морала.
Реакцията в мрежата на военния канал в YouTube е недвусмислена. Писателят, автор на блог и бивш американски войник Бил Роджио твърди, че клиповете в YouTube е нов опит на американските военни да влияят на публиката чрез медиите. “Това обаче е хитър ход,” казва Роджио. “Ал Кайда се справя чудесно, когато трябва да качи в мрежата филмчета, които показват нападения над американски войници. Те са господарите на този терен.” Ако постигнат добър рейтинг в YouTybe и Google, американските военни ще подобрят шансовете си хората да търсят техния сайт, когато им трябва информация за Ирак.