Китайско-българска кола – направо ще изтрепем пазара – Made in BG-China

Китайският сайт China Knowledge съобщи, че заводът за автомобили в Ловеч “Литекс моторс” ще заработи през февруари догодина. Той е съвместно начинание на “Литекс” на Гриша Ганчев и китайска компания. Отначало ще произвежда 1000 автомобила годишно, после постепенно ще достигне 50 000 годишно, а китайската компания щяла да инвестира 420 млн. долара. Очевидно се цели в европейския пазар, България е тясна за такова голямо производство.

Автомобилът е …цели 4 модела – евтин китайски автомобил. Ама прилича съвсем на западните. Само по-евтинко, по китайски и като за българи. България се оказа троянски кон в ЕС не само на Русия, ами и на Китай. ЕС няма да погледне с добро око на евтиното китайско автомобилно производство в рамките на Съюза. Европейските производители няма да са хич доволни. Впрочем – европеец, който ще си купи китайска кола, сглобена в България, трябва да е луд. Освен да се хване на супер ниска цена.

А доволни ли ще са българските купувачи? Ако струва евтино – що не. Веднага ще се намерят фенове да обясняват колко е хубава колата. Само че Китай не се слави като качествен производител на автомобили. А България – хептен.

Тук се опитваха да направят автомобилно производство няколко пъти, ама все не става. Последният опит беше на “Роувър”, който тогавашното правителство на Виденов подгони. Вицепремиерът Гечев назидателно няколко пъти се изказа, че “Роувър” били сбъркали стратегията си и т. н. Всъщност ги гонеха по политически причини – съдружник на “Роувър” беше беше Атанас Тилев, който беше от вражески на правителството кръг.

Сега Гриша Ганчев изглежда не е от вражески на правителството кръг или поне то не води войни с такива кръгове. Но кой знае занапред. У нас са царе да пречат на всеки чужд инвеститор. На “Роувър” му подляха вода, като пуснаха “Шкодите” без мито (тогава България още не беше член на ЕС). И същевременно облагаха с мито частите за “Роувър”, от които се сглобява. И заводът хлопна кепенци след произведени към 500 автомобила.

А и българинът викаше – абе, тоя “Роувър” е стар модел. А той беше по-нов от “Лада Самара”, която у нас се смяташе за супермодерна. Българинът изглежда чака тук да дойде “Даймлер Бенц” да произвежда последния си модел мерцедес, и да го продава с по една Клаудия Шифър на задната седалка. И по възможност на лизинг без лихва.

Същевременно съседните на България страни произвеждаха още по-стари модели фиати, рена, ситроени, фордове и т. н., и не се оплакваха. Не щяхме “Роувър”, на ни сега китайски автомобил. Ще се прочуем в цял ЕС. За пореден път – българска работа. Българско китайска. Made in BG-China

Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.