Българската магия на картите „Таро“

Писателката Кристин Димитрова, авторка на награждавани романи, сборници разкази и стихове, се разкрива в неочаквана светлина с първата българска книга за тълкуване на древните карти „Таро“ и комплект карти за гадания, нарисувани от Явора Паунова. „Всеки от нас иска да знае какво му е отредила съдбата, а ние носим голяма част от нея. Книгата „Магията на картите Таро“ ни предоставя тази възможност.“ Кристин Димитрова разкрива по оригинален начин тайната на символите на всяка карта и връзката й с вътрешния свят на индивида. Задълбоченият анализ на философията на Тарото, поднесен с изтънчена елегантност на изказа, свързва миналото, настоящето и бъдещето в едно практическо ръководство по разгадаването на мистерията на човешкия живот. „След прочитането на тази книга никой няма да е същият и нищо няма да е същото, защото има само една магия и това е магията на картите Таро. Така действа магията на Таро…“, казва Кристин Димитрова. Предлагаме откъси от книгата, подготвена от ИК Ентусиаст.

Какво представляват картите Таро

Картите Таро се занимават с търсенето на скритата истина. Те се използват за познание, медитация, гадаене и игра. Когато се използват за познание, имат една-единствена цел и тя е освобождаването на духа. Възможен е цял спектър от алтернативни тълкувания и човек просто разпознава своето. Необходимостта от избор не бива да ви притеснява: картите могат да действат само чрез вас.

Картите Таро са общо 78, като 22 от тях са „големите аркани“ (мистерии или загадки), а останалите 56, макар и повече на брой, се наричат „малки аркани“. Тези две части на колодата спокойно могат да се разглеждат и като принципно различни системи, каквато е например почвата спрямо водата. Разбира се, за да произтече нещо от тях, се очаква да бъдат размесени.

Кристин Димитрова. Снимка: личен архив

Малките аркани се разделят на четири бои – жезли, чаши, мечове и монети. Всяка боя съдържа поредица от 14 карти, които са почти същите като популярните тестета за бридж, с тази разлика, че имат един оньор повече. Представляват серия от единица (асо) до десетка и продължават с четири оньора: паж (вале), рицар (днес изчезнал от колодите), кралица (дама) и крал (станал известен по нашите земи като „поп“). Големите аркани са много по-важни. Те са съставени от отделни, формално несвързани помежду си изображения, и всяка карта има собствено име и номер от 0 до 21. Големите карти разказват истории.Големите аркани на картите Таро описват именно символичния път на живота. Двадесет и двете им изображения сключват пълния цикъл на личностното развитие: търсенето на мъдрост, психичното израстване, освобождаването на духа, постигането на вътрешна цялост.

Според Юнг през първата част от живота си човек расте, влиза в отношения с обществото и разгръща способностите си. Това е слънчевата, насочена навън (екстравертна) част от индивидуацията. През втората половина човек започва да изучава себе си, изправя се пред дълбините на психиката си и издирва връзките с вътрешната си същност. Това е лунната, насочена навътре (интровертна) част. В началото търсим успеха, а после търсим себе си; най-напред искаме да покажем на другите кои сме, после се опитваме и самите ние да разберем това.

При подредбата на картите в тяхната последователност в нещо като елипса, сплескана по хоризонталната ос, екстравертно-интровертната крива се вижда по-ясно.

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11

Глупакът (0) е в началото на градацията, защото е „нищо“, а Вселената (21) е в края, защото е обобщението на всичко.

Възходящата крива на себеизявата започва с Магьосника, продължава с Папесата, Императрицата, Императора, Папата, Влюбените, Колесницата, Справедливостта. Това е началната половина от живота, слънчевата му страна. Отшелникът е първият знак за прелома към самовглъбяването. Колелото на съдбата бележи повратната точка. Силата е първата преходна карта от новата фаза. Тя е привидно външна, но всъщност е атрибут на духа. Обесеният, Смъртта, Умереността, Дяволът, Падащата кула, Звездата, Луната, Слънцето и Страшният съд са втората, лунната част от живота, осмислянето, вътрешното пътешествие.

Този е символичният път, който всеки, захванал се с Таро, трябва да извърви.

1 Магьосникът (фокусникът, жонгльорът)

Единицата е началото на всичко, числото на инициативата. Тя е първа сред всяка поредица и има особена символична важност – като асото сред картите или командира сред войниците. Това не означава, че човекът-единица е непременно началник, а че е начело – първи, преди останалите или просто в основата на нещата.

Единицата е независима, своенравна и държи да не я смесват с останалите. За работа в колектив не е чувала, а за предпочитанията на другите не иска и да знае. Разликата между нулата и единицата е в целенасочената воля. Друг е въпросът, към какво е насочена тя.

Като човек Фокусникът е винаги сред хора, но разчита само на себе си. Той приковава вниманието на околните, когато си иска, изчезва, когато намери за добре, лъже без угризения, създава илюзии, пренарежда действителността. Не щади хората, но само той може да направи живота им интересен. Фокусникът е идеалният наемник, защото се справя с всяка ситуация, но и най-лошият наемник, защото винаги е с един ход пред работодателя си. Прави всичко за пари, защото специалността му е да материализира идеите, но после ги пилее, защото парите всъщност не го интересуват. Ако някога се промени, Фокусникът или става идеалист и посвещава живота си на кауза, или става слуга на злото.

Фокусникът в литературата: Остап Бендер от „Дванадесетте стола“, Д’Артанян от „Тримата мускетари“, Хари Потър (в юношески смекчен вариант), Джеймс Бонд, Том Сойер, Хъкълбери Фин, Скарамуш, Шерлок Холмс, Пипи Дългото Чорапче, Хитър Петър от българския фолклор. Не може да се каже, че фокусникът поставя битийни въпроси пред читателя, но определено е най-любимият герой.

Фокусникът в киното: Киното просто обожава образа. Индиана Джоунс, Джеймс Бонд, Зоро, Супермен, Батман, Фанфан Лалето, Мавърик, Багдатският крадец, Хан Соло от „Звездни войни“, Мадмартиган от „Уилоу“, Светецът от „Светецът“. Персонажът на Тодор Колев в „Опасен чар“, на Апостол Карамитев в „Специалист по всичко“, на Кирил Господинов в „Баш Майстора“. Приключенският филм, екшънът и фантастиката трудно дишат без този герой. Нищо не пречи фокусникът да е жена, както е например в „Дълга целувка за лека нощ“ или „Никита“. Телма и Луиз се превръщат във фокусници, но това е само част от еволюцията им, защото филмът е реалистичен.

Фокусникът в историята: Васил Левски и легендите за неговата неуловимост, умение да работи под носа на заптиетата и да се изплъзва предрешен. Раковски, с всичките му превъплъщения на хайдутин, езиковед, потенциален жених, дервиш, търговец и преводач на султана.

Тълкуване при гадаене: Съобразителност, бърза реакция, предприемчивост. Талант и мощна творческа енергия. Инициатива, с която ще пренаредите обстоятелствата във ваша полза. Номер, хитрина, която успява. Има рискове, но не и за майстора. Умение, гъвкавост, самоконтрол. В състезанието, в което участвате, вие сте първият и най-добрият.

Човек със свободна професия, свързана с въздействие върху други хора: търговец, артист, шоумен, екстрасенс, собственик на медия, политик, наемник. Любимец на жените. Самоуверен, своенравен, непредвидим характер; бърз и по-способен от другите. Движи се по ръба на позволеното. Живее според собствените си закони.

Обърната: Умения, използвани за лошо. Внимавайте, ще ви измамят. Хитрината ви няма да мине. Друг владее положението. Загубили сте воля.
Интригант, шарлатан, безскрупулен тип. Егоист, който се интересува само от себе си. Лъжец и мошеник.

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.