Колко струва руски газопровод?

Руският премиер Владимир Путин е възложил на “Газпром“ да намали разходите за транспортиране на газа, пише руското издание “Ведомости“. За премиерската поръчка се споменава в протокол от съвещание, проведено от Путин на 11 октомври. Тогава той заявява, че газовата компания трябва да предприеме намаляване на разходите си.

“Трябва да се свият излишните, неефективни разходи и при строителството, и при експлоатацията на обектите от инфраструктурата, да се приемат съвременни технически решения и да се работи с доставчиците“, цитира изданието думите на Путин.

На съвещанието руският премиер също така заръчва на Министерството на икономическото развитие, “Газпром“, Министерството на енергетиката и Федералната служба по тарифите “да проработят въпросите, свързани с необходимостта от намаляване на издръжката в сферата на транспорта на газа по тръбопроводите“.

Конкретното предложение трябва да бъде представено до края на 2010 г., пише в протокола, с който изданието разполага. Въпросът за стойността на строителството на тръбите на “Газпром“ е повдигнат от зам.-министъра на икономическото развитие Станислав Возкресенский, като съветът на директорите на концерна трябва да го разгледа през декември, съобщава участник в съвещанието. Според него засега не бива да се говори, че Путин е решил да намали апетитите на “Газпром“, но самият премиер отбелязал, че някои от проектите на компанията са обективно скъпи и се нуждаят от по-дълбок анализ.

Представител на газовия монополист потвърждава за поръчението, което засяга всяка сфера от транспортирането на суровината – от разходите по експлоатацията на мрежата до стойността на строежа, ремонта и обслужването на обектите от газопреносната система. “Аз съм ги построил тези газопроводи, много хиляди метри, и мога главата си да заложа, че при всички положения километър тръба не струва повече от 2 млн. долара, ако не се смята, разбира се, корупционната ставка“, припомня изданието скорошни думи на Генадий Шмал, президент на Съюза на работниците от нефтената и газовата промишленост и бивш зам.-министър по строителството и нефтените и газовите предприятия през 1980-те години.

От пресслужбата на “Газпром“ отказват да разкрият стойността на строителството на газопроводите, а да се сметнат самостоятелно е сложно, тъй като компанията в инвестиционните си програми има план за въвеждане в експлоатация на газопроводи, но с отчет на строителството за минали периоди и често без суми за новите строежи, допълва “Ведомости“.

Даден е пример с инвестиционната програма на концерна за 2009 г., в която се посочва, че лимитът на разходите на транспортните мощности е бил 308 млрд. рубли, а план предвижда въвеждане на 928 км. Това излиза почти 332 млн. рубли за километър или 10 млн. долара с включените компресорни станции, изчислява изданието.

Може да се пресметнат отделните проекти, отбелязва шефът на “Ийст Юръпиън Газ Анализис“ Михаил Корчемкин. Той взема тръбата “Грязовец-Виборг“, която е с проектна дължина от 917 км, част е от Северноевропейския газопровод и трябва да заработи през 2011 г., достигайки мощност от 55 млрд. куб. м годишно през 2012 г.

Стойността й вече е достигнала 198 млрд. рубли или 6.9 млрд. долара, което, пресметнато по планираните разходи на компанията за 2006-2010 г., прави по 7.5 млн. долара за километър Изданието все пак отбелязва, че по това трасе ще има уникална компресорна станция и при строежа е трябвало да се преодоляват “много сложни участъци“ като полагане на тръби по дъното на река Нева.

Посочва се обаче и това, че през 2006 г. “Газпром“ е обявила, че разходите само за полагането на тръбите от от “Грязовец-Виборг“, без компресорните станции, ще бъдат 19.8 млрд. рубли, или 600 млн евро, или 4 млн. евро/км, посочва Корчемкин. За сравнение той дава за пример германския газопровод “Опал“ с капацитет от над 35 млрд. куб. м годишно, който също ще заработи през 2011 г. и струва около 1 млрд. евро или 1.4 млн. евро/км.

Без детайлни разчети, никакви изводи не бива да се правят, затова и Кремъл чака цифрите от “Газпром“ и Министерството на икономическото развитие, обобщава изданието.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.