Как да си почистя лошия имидж в Интернет?

internet.jpgЕдин от героите в новата на книга на американския автор Кристофър Бъкли „Boomsday”, забогатява като създава „Убиец на паяци“ – софтуер, който намира и изтрива всичко лошо, което се е появило за дадена личност в интернет.

„Толкова е просто, че се чудя как никой не го е измислил досега“, казва той.

За съжаление „Убиец на паяци“ съществува само в тази книга, така че ако днес напишете името си в Google или Yahoo има огромна възможност да попаднете на резултати, които не са ви особено приятни.

Все пак има надежда за хората, за които има много нелицеприятни снимки, блогове или видеоклипове в мрежата. Днес човек може да предприеме много стъпки, с които да изчисти онлайн имиджа си, като може и да разчита на подкрепата на няколко компании. Удоволствието обаче е скъпо – може да струва повече от 10,000 долара.

„Хората все повече вземат решения в зависимост това какво намерят онлайн един за друг още преди да се срещнат. Търси се информация за всичко – кариера, личен живот, достойноства,“ казва Майкъл Фъртик, изпълнителен директор на фирмата „Защитник на репутация“ (Reputation Defender).

„Изключително важно е да знаеш какво има за теб онлайн и да се възползваш от него колкото се може повече. Това може да се прави както самостоятелно, така и с помощта на услуги като нашите,“ добавя той.

Компанията стартира миналата година, а основният и продукт се казва „Моята репутация/Моето дете“ ( MyReputation/MyChild). За около 10 долара на месец, софтуерът провежда задълбочено търсене из мрежата и открива неща, които един схватлив интернет потребител би намерил сам за 3-4 часа мъчително сърфиране на месец.

След това клиентът има възможност да изиска от услугата да премахне или да направи по-малко видими всички неблагоприятни публикации, като цената е по 30 долара за всяка една. Според Фъртик тази схема не винаги работи.

„Не можем да искаме да премахнем новини или правителствени документи,“ казва Фъртик, който е завършил право в Харвард. „Ние се занимаваме само с по-всекидневни неща – като стари постове, оставени от клиентите ни по форумите, когато са били студенти например.“

За по-заможни клиенти като големи мениджъри или корпорации, компанията предлага друг продукт – MyEdge, чиято базова цена е 10 000 долара и, който може да се справи с доста сложни промени на нечия онлайн идентичност.

Разбира се има и други начини за излъскване на Интернет имиджа, които не изискват толкова много пари. Едно от най-добрите лекарства за хора, които не харесват това, което намират за себе си в мрежата, е да започнат да водят блог. Това става много лесно чрез сайтове като blogger.com и позволява контрол върху онлайн идентичността чрез публикуването на собствени мисли и коментари. Освен това, воденето на блог повлиява върху това какво търсачките изкарват на първо място за нечие име.

Хора с по-големи технически възможности пък може да си направят своя собствена уеб страница, в която да показват на потенциалните работодатели или пък гаджета колко ги бива в Интернет.

Но има хора, за които създаването на уеб сайт или блог е твърде плашеща задача. Именно за такива клиенти е насочен сайтът на компанията claimID, който систематизира и подрежда информацията на определен човек в интернет. Собственици на компанията са Фред Шуцман и Теръл Ръсел от университета в Северна Каролина.

„Ние не сме измислили нещо революционно,“ казва Ръсел. „Човек и сам може да свърши същата работа, стига да иска да чете и търси с часове. По-същият начин човек може да поправи и собствената си кола, стига да може и да иска.“

ClaimID стартира през януари 2006 г. първоначално между малка група приятели. Постепенно уеб сайтът им стана достъпен за публично ползване и сега има над 17 000 регистрирани потребители.

Сайтът дава възможност за систематизирана информация относно нечия онлай идентичност. Ръсел казва, че е започнал работа по подобен проект, когато е осъзнал, че собствените му студенти ще потърсят името му в Google още преди да са го видели на живо.

Naymz е друга компания, чрез която могат да бъдат създавани лични страници и линкове към блогове, онлайн фотоалбуми или сайтове като MySpace. Naymz впоследствие отговаря тези страници да бъдат сред първите резултати в търсачките. За целта компанията закупува рекламни права за ключови за Google думи.

„Онлайн идентичността става все по-важна,“ казва един от създателите на Naymz – Том Друган. „Хората трябва да имат това на ум, особено професионалистите, за които е много важно да знаят какво се пише и казва и за тях.“

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.