Защо Германия не се харесва вече на Европа

Франс прес

Берлин започва да се притеснява от лошия имидж на Германия в Европа, където все по-често я възприемат като доминираща държава, която губи чувство за колективен интерес, налагайки на своите партньори вижданията си за дълговата криза.

„Репутацията на Германия в Европейския съюз се руши драматично“, заяви тази седмица списание „Шпигел“. „Останалата част от Европа възприема все по-зле изборите, които тя прави, и се опасява от появата на националистическа Германия“, предупреждава Улрике Герот, експерт в мозъчния тръст Европейски съвет за международни отношения (ЕСМО).

Напрежението се изостри с дълговата криза, очертаваща се в страни като Португалия и дори Испания, след като вече връхлетя Гърция и Ирландия.
Канцлерката Ангела Меркел си навлече упреци, че е подхранила страховете на пазарите с настояването си частните инвеститори да споделят в бъдеще риска държава от еврозоната да се окаже неспособна да покрие дълговете си.

Премиерът на Люксембург и председател на Еврогрупата Жан-Клод Юнкер, макар и германофил, се обезпокои от това, че Германия изглежда „постепенно губи от поглед общия европейски интерес“.

В материал със заглавие „Испания се готви за криза, предизвикана от Германия“ директорът на мадридския клон на ЕСМО Хосе Игнасио Торебланка пише във в. „Файненшъл таймс“, че се е „възцарило разочарование от Германия“.
Испания се бои, че предложенията на г-жа Меркел ще повишат лихвения процент на германските заеми и ще подкопаят всичките й усилия за възстановяване на икономиката, обяснява той.

В самата Германия главният редактор на икономическия всекидневник „Ханделсблат“ укорява Меркел, че „подхожда със сила към слабите“, следвайки „политика, която води до несигурност и раздори“.  Германският заместник-министър на външните работи Вернер Хойер заяви пред „Шпигел“, че колегите му в Брюксел го питат „дали Германия все още се отнася благосклонно към Европа?“

Германия не е станала противник на Европа, каза за АФП Алмут Мьолер от Германското дружество за външна политика (DGAP), но „комуникационната стратегия на правителството не винаги бе разумна и често то реагираше с голямо закъснение“. Г-жа Мьолер се пита дали канцлерката и съветниците й „съзнават какво разочарование предизвикват“ у партньорите и изразява съжаление, че „убедени в правотата си, те реагират ожесточено и на най-малката критика“. „Германците са неспособни да поставят себе си под съмнение“, признава Улрике Герот.

Министерството на външните работи подготви предложения за възстановяване на имиджа на Германия в чужбина. „Те всъщност са наясно, че кризата изтика на повърхността традиционните клишета“ за господстваща Германия, казва дипломат, пожелал анонимност. „Това обяснява и опитите на страната да съгласува позициите си с Франция“, за да не създава впечатление, че действа сама, допълва той.

За Улрике Герот обаче проблемът е по-сериозен. Тя констатира разочарование у Германия от Европа, която е станала прекалено сложна и трудно управляема, а също така твърде скъпа. „Германия застаря и обедня. Съседите й не го забелязват, тъй като тя обича да се хвали, че е водеща по оотношение на износа“, казва Герот.

Погледнато отстрани, „Германия е големият печеливш от въвеждането на еврото, макар много германци да имат усещане, че постоянно трябва да плащат сметките на останалите и са вечно губещи“. Германия вече не е съгласна да плаща за всички компромиси и това е оправдано, но останалите страни от Европа още не са свикнали да чуват това. „А за момента тя говори твърде високо,“ подчертава Герот.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.