Интелектуалното пиратство в Китай граби все по-едра плячка

Ройтерс

Джеки Чан в китайска кампания срещу пиратството

Китайските пирати на интелектуалната собственост стават все по-дръзки и по-високотехнологични и изместват фокуса на набезите си от стоки като DVD към по-скъпи продукти, от типа на високоскоростни влакове, въпреки упоритите твърдения на властите, че вземат все по-твърди мерки срещу тях.

Ширещото се в Китай неоторизирано копиране на всякакви стоки – от компютърен софтуер до дамски чанти, отдавна дразни чуждестранните фирми, принудени да балансират между ползите от достъпа до разрастващия се китайски пазар и загубите от злоупотребите с авторски права и търговски марки.

Сега оплакванията от стоки с фалшиви търговски марки са заглушени от хора на недоволство от асимилацията на чуждестранни технологии с по-скъпи патенти.
„Това, което наистина ощетява Съединените щати и Европа, е кражбата на технологии. Наблюдаваме как злоупотребите с търговски марки еволюират в по-сложни злоупотреби с патенти“, коментира Елиът Папагеоргиу, юрист по право на интелектуалната собственост в правната къща „Рауз“ в Шанхай.

Този проблем вероятно ще бъде основен за САЩ на започващата в средата на декември във Вашингтон среща на Съвместната американско-китайска комисия по бизнес и търговия – форум, на който двете най-големи икономики в света изглаждат търговските проблеми помежду си.

В разпространено отворено писмо до китайския вицепремиер Ван Цишан миналата седмица 32-ма американски сенатори призоваха Китай да промени „дискриминационната“ си политика, подкрепяща местните иновации. Тя представлява мъглява регулаторна рамка, която подкрепя китайските компании, като, според чуждестранните фирми, насърчава несправедливо китайските технологии, или принуждава чуждестранните партньори да споделят своите технологии в замяна на достъп до китайския пазар.

„Не бихме могли да подчертаем по-дебело разяждащия ефект, който оказва тази политика върху подкрепата на американския бизнес за конструктивните икономически отношения между САЩ и Китай, и в по-широк смисъл, върху отношението на Конгреса към Китай“, гласи писмото.

Според неотдавнашен доклад на „ПрайсуотърхаусКупърс“ спешната необходимост от защита на интелектуалната собственост е принудила 92 процента от проучените компании, работещи в Китай, да увеличат бюджета си за сигурност на информацията за следващите 12 месеца. Това е по-голяма дял от компаниите, в сравнение със Северна и Южна Америка, и Европа.

Папагеоргиу отбелязва, че осемте отрасъла, които Китай иска да стимулира през следващата петилетка са тези, които осигуряват значителна част от брутния вътрешен продукт на САЩ, Европа и Япония.

Високоскоростните влакове, дизайнът на автомобили, мобилни телефони и ветрогенератори – това са все теми, които предизвикват остри пререкания дали китайските фирми са откраднали патентите на чуждите компании и дали китайското правителство не е отстранило чуждестранните конкуренти, като е поискало от тях да предоставят ценни патенти и планове.

„Различните търговски камари и международни организации постъпиха добре, като поставиха проблемите с търговските марки в челна позиция. Въпреки това обаче се нуждаем от по-сериозно лобиране на фронта за кражбата на технологии. Там ще се води следващата битка“, коментира Папагеоргиу.

ИСТИНАТА?

Посетете който и да е китайски град и твърденията, че правителството е поставило на колене търговците на фалшиви стоки ще ви се сторят пресилени.
Големи транспаранти с надписи на английски в един от най-големите пазари, популярен сред туристите в Пекин, осъждат пиратските стоки, но точно до тях търговците продължават да продават имитации.

Според Международния съюз за интелектуална собственост, който представлява интересите на група американски компании, чиито продукти имат защитени авторски права, търговските загуби на САЩ в резултат на пиратството в Китай са надхвърлили 3,5 милиарда долара през 2009 г.

Миналата седмица китайският заместник-министър на търговията Цзян Цзънвей обеща „конкретни резултати“ от последната операция срещу търговията с фалшификати – шестмесечна кампания, която започна през ноември и е насочена предимно към пиратските книги, музика, дивидита и софтуер.

„Отдавна битува митът, че кампаниите срещу злоупотребата с интелектуална собственост ощетява местното икономическо развитие и нашата специална операция ще помогне за развенчаването на този мит“, заяви Цзян пред журналисти. „Тази задача беше поставена от Държавния съвет, включително от премиера Вън Цзябао и на раменете ми лежи огромната отговорност правителствените служби да изпълнят поставените цели“, заяви той.

Джак Чан, председател на Комисията за защита на марките за качество – коалиция от чуждестранни фирми, която лобира пред правителството по проблеми на интелектуалната собственост, твърди, че се радва да види как Китай подобрява налагането на закона. „Когато в прилагането на закона има толкова много съперничещи си приоритети, се налага лидерите най-отгоре да определят фокуса. Това се случи сега с премиера Вън Цзябао“, обяснява той.

ВДИГАНЕ НА ЗАЛОГА

С наближаването на срещата на Комисията по бизнес и търговия, и на предстоящото през януари посещение на китайския президент Ху Цзинтао в САЩ новата кампания на Пекин срещу нарушаването на авторските права може би пропуска основното.

Дори защитата на стоките за общо потребление и на евтините фабрични продукти да се подобрява, за напредналите технологии в секторите, в които Китай иска да създаде свои компании шампиони, които да могат да се конкурират на световния пазар, ситуацията е много по-неясна, коментира Джеймс Макгрегър, старши съветник в пиар-компанията „АПКО Уърлдуайд“ в Пекин.

„Китай има програма за „преобновяване“ и „абсорбиране“ на тези високи технологии чрез съвместни предприятия и чуждестранните компании се притесняват, че собствените им технологии може да застанат срещу тях на световните пазари, префасонирани като китайски технологии“, отбелязва той.

Проблемът за Китай е, че пиратството ощетява и местните компании и пречи на амбициите на страната да престане да бъде просто фабриката на света и да заприлича повече на Япония и Южна Корея, като произвежда свои собствени стоки.

По тази причина Китай твърди, че защитата на интелектуалната собственост заляга в сърцевината на националния изобретателски дух, но признава, че трябва да се приеме и приложи нов пакет от правила за наказване и възпиране на нарушителите.

Чуждестранните фирми развиха нагласата „око да види, ръка да пипне“ и се вслушват с надежда в скърцането на зъбните колела на китайската бюрокрация, като в същото време преценяват дългосрочните последици от извършването на научни изследвания и развитието в Китай, или от вкарването на пазара на най-ценните им технологии.

Непостоянният подход на Китай към преследването на пиратството и фалшификацията вбесява титулярите на авторски права, които искат правителството да приложи постоянни мерки.

„Срещу какво са тези операции? Проверяват няколко видеотеки и фабрики за паста за зъби?“, недоумява Макгрегър от „АПКО“. „На този етап чуждестранният бизнес приветства по-силната реторика за защита на интелектуалната собственост, но хората искат да видят и устойчива промяна в политиката“.

По БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.