Кой на какво гориво кара и как „Лукойл“ наглася цените на дизела и бензина

ОМВ, „Шел“, „Лукойл“ и др. продават дизела по-скъпо от бензина и с еднакви цени, което предизвиква подозрения за картелно споразумение. Снимка: e-vestnik

Най-много коли в България вървят на дизел, на второ място с малка разлика – на бензин, а на трето са колите на газ.
Над 11 000 души са гласували в анкета на автомобилния сайт mobile.bg, с отговор на въпрос с какво гориво карате.
Броят на гласувалите е предостатъчен, за да се приемат данните за представителни и да дадат точна картина за потреблението на горива в България. Резултатите при 11 000 гласували изглеждаха така:

Бензин –    35,5%
Дизел –      37,9%
Газ –          24%
Метан –        2,5%

Това разпределение на колите по видове гориво обяснява цените на дизела, бензина, пропан-бутана и метана. В момента в България те са:

Бензин (95) –           2,31 лв./л
Дизел (обикновен) – 2,41 лв./л
Газ пропан бутан –   1,30 лв./л
Метан –                    1,30 лв./кг

Най-скъп е дизелът, въпреки че акцизът за него е 15% по-нисък от този за бензина. Според акциза литър дизел трябва да е 10 ст. по-евтин от литър бензин, а не по-скъп. Но цената му се определя конюнктурно от монополиста Лукой Нефтохим, а не от пазарни принципи, нито по технологични причини – при дестилацията на тюменския петрол, с който работят в Бургас, се получава повече дизел, отколкото бензин. Като се отчете и технологията на производство, дизелът трябва да е по-евтин с 40-50 ст. на литър. Поради политиката на “Лукойл”, сега в България дизелът е по-скъп от бензина с 10 ст. на литър (5 евроцента). Това е от няколко години (виж още тук).
А в момента в почти всички европейски страни дизелът е по-евтин от бензина, дори с по 20 евроцента за литър (виж за цените напр. clever-tanken.de). В страни като Германия и Франция дизелът в момента е по-евтин с около 15 цента на литър. В Гърция дизелът е по-евтин с около 20 цента на литър, а в съседна Турция е по-евтин с над 30 цента.

Цената на дизела в момента е с 10 ст. (5 цента) по-висока от бензина, въпреки по-ниския акциз. Освен това по всички вериги бензиностанции цените са еднакви, което е следствие от монопола на „Лукойл“, има подозрения и за картелно споразумение. Снимка: e-vestnik

Страните като Великобритания, в които дизелът е по-скъп, са изключения. В момента в Полша, Австрия и Чехия разликата между двата вида гориво е малка, но взе пак дизелът е по-евтин с 2-5 цента на литър от бензина. В България обаче дизелът е по-скъп с 5 цента на литър. У нас цената е нагласена според потреблението на горива – най-много се търси дизел, затова той е най-скъп.
“Лукойл” е монополист – единствена нефтена рафинерия в България, която продава горива на всички останали големи вериги. Това обяснява и еднаквите цени по всички вериги бензиностанции, които се различават с 1-2 ст. на литър, което показва, че е възможно да има и забранено от закона картелно споразумение. Комисията за защита на конкуренцията прави проучване за такова споразумение в продължение на повече от година и излезе със заключение, че няма. Еднаквите цени обаче са показателни (виж още тук).
От различните вериги бензиностанции не признават какво гориво продават, но рафинерията край Бургас доставя горива на всички от тях. Най-малкото това може да се види от всеки край самата рафинерия, където пристигат бензиновозите на различните фирми.
Към горивото на „Лукойл“ ОМВ и Шел слагат добавки, които подобряват, но не променят особено качеството му. Западноевропейските горива, дори и гръцките, са по-добри от произведените в „Лукойл“ – Нефтохим Бургас, поради по-качествените инсталации в рафинериите в чужбина и по-високите изисквания към горивата там.
Само по-скъпите бензини (по 99-100 октана) и дизели (премиум, супер и др.) на Шел, ОМВ и др. са вносни и са с по-високо качество.

С метан е най-изгодно, но…

Примерно автомобил като “Шкода Фабия”-дизел гори 4 л/100 км извънградско, 6-6,5 л на градско. Аналогичен автомобил на бензин гори 5,5-6 л извънградско, 9-10 л на градско. Същият автомобил на газ гори 7-9 л извънградско, 9-12 л в града. За разхода на газ е от значение какъв вид е газовата уредба, по-скъпите харчат по-малко. На метан е около 5-6 кг за 100 км на градско. При метановите уредби по-скъпите пък харчат повече.
Така за една кола от класа на “Шкода Фабия” (1,4-1,6 бензин или 1,4-1,9 дизел) се получава следният разход за гориво на 100 км при сегашните цени на горивата:

Бензин
18-20 лв. на градско,
13-14 лв. извънградско

Дизел
14-15 лв. на градско,
9-10 лв. извънградско

Пропан бутан
12-16 лв. на градско,
9-12 лв. извънградско

Метан
7-8 лв. на градско,
5-6 лв. извънградско

Сметката е относителна според зимен-летен период, вид газова уредба и др., но приблизително това са съотношенията.
На метан изглежда най-евтино, но е най-малък процентът от колите, които карат с това гориво, а желаещите не са много.
Метанът се приема с недоверие, защото обикновено нова газова уредба на метан е по-скъпа от пропанбутанова. Някои видове са и по 3000 лв. Бутилките в багажника тежат около 100 кг. Има и риск, поради ниската култура на безопасност в България и формалното минаване на технически прегледи на газовите уредби. Бутилките за газ – метан или пропан-бутан – трябва да се тестват всяка година и да се сменят на 3-5 години според вида. Опасното при метана е, че бутилките са с налягане над 200 атмосфери. При инцидент с кола с метанова уредба, която избухна на бензиностанция преди година беше убит човек и 3-ма други бяха ранени. С пропан-бутан рискът не е толкова висок, защото налягането е по-ниско и най-често авариите се изчерпват с пожар, при който изгаря колата, но пътниците имат време да се измъкнат.

Снимка: e-vestnik

Но цените на горивата в момента – 2,31 л бензин, 2,41 л дизел, 1,30 л пропан бутан, 1,30 кг метан показват, че те са определени според търсенето. Най-малко коли карат на метан, затова е най-евтиното гориво. Първоначално за зарибяване преди 3 години пуснаха метана по 50 и няколко стотинки на килограм, постепенно го увеличиха два пъти и половина, след като много таксита си наслагаха скъпите метанови уредби.
Цената на пропан-бутана пък се ориентира по цената на бензина – щом той поскъпне, поскъпва и пропан-бутана, макар този газ да се добива от различни източници, не само от петролните рафинерии. Винаги пропан-бутанът струва толкова, че да излиза малко по-евтино от бензина.

Бензин и дизел – към 3 лв. за литър през лятото

Още преди политическата криза и гражданските бунтове в Египет цените на петрола тръгнаха нагоре. Размириците там ги бутнаха допълнително нагоре. Проблемът е, че през Суецкия канал, който се намира в Египет, всеки ден се транспортират по един милион барела петрол от Персийския залив до Средиземно море.
Цените на петрола вървят нагоре и поради това, че европейските страни и САЩ вече излизат от кризата. Това ще доведе до увеличаване на потреблението на горива, съответно и на цената им.
А специално на българския пазар на горива има още един фактор – от началото на годината бензиностанциите трябва да имат устройства, които да са свързани с НАП и да отчитат в реално време продажбите на гориво. Тези устройства струват по около 600 лева за всяка бензиностанция, което не е много. Но така се намалява възможността да се продават контрабандно внесени горива и неминуемо ще се вдигнат цените. Много скъпи са и техническите устройства на входа и на изхода на петролните складове, които митниците изискват от тази година. Само за един резервоар са нужни около 160 000 евро. Всички тези разходи ще се включат в крайната цена на горивата.

Някои прогнозират цена около три лева за литър още тази пролет.

България