www.e-vestnik.bg
Фийд за коментари Фийд за публикации
сряда, 25 април 2018
БългарияСвятМения и коментариЗдраве и наукаАрт и шоу

Кой на какво гориво кара и как "Лукойл" наглася цените на дизела и бензина

7 Февруари 2011

 

ОМВ, “Шел”, “Лукойл” и др. продават дизела по-скъпо от бензина и с еднакви цени, което предизвиква подозрения за картелно споразумение. Снимка: e-vestnik

Най-много коли в България вървят на дизел, на второ място с малка разлика – на бензин, а на трето са колите на газ.
Над 11 000 души са гласували в анкета на автомобилния сайт mobile.bg, с отговор на въпрос с какво гориво карате.
Броят на гласувалите е предостатъчен, за да се приемат данните за представителни и да дадат точна картина за потреблението на горива в България. Резултатите при 11 000 гласували изглеждаха така:

Бензин –    35,5%
Дизел –      37,9%
Газ –          24%
Метан –        2,5%

Това разпределение на колите по видове гориво обяснява цените на дизела, бензина, пропан-бутана и метана. В момента в България те са:

Бензин (95) –           2,31 лв./л
Дизел (обикновен) – 2,41 лв./л
Газ пропан бутан –   1,30 лв./л
Метан –                    1,30 лв./кг

Най-скъп е дизелът, въпреки че акцизът за него е 15% по-нисък от този за бензина. Според акциза литър дизел трябва да е 10 ст. по-евтин от литър бензин, а не по-скъп. Но цената му се определя конюнктурно от монополиста Лукой Нефтохим, а не от пазарни принципи, нито по технологични причини – при дестилацията на тюменския петрол, с който работят в Бургас, се получава повече дизел, отколкото бензин. Като се отчете и технологията на производство, дизелът трябва да е по-евтин с 40-50 ст. на литър. Поради политиката на “Лукойл”, сега в България дизелът е по-скъп от бензина с 10 ст. на литър (5 евроцента). Това е от няколко години (виж още тук).
А в момента в почти всички европейски страни дизелът е по-евтин от бензина, дори с по 20 евроцента за литър (виж за цените напр. clever-tanken.de). В страни като Германия и Франция дизелът в момента е по-евтин с около 15 цента на литър. В Гърция дизелът е по-евтин с около 20 цента на литър, а в съседна Турция е по-евтин с над 30 цента.

Цената на дизела в момента е с 10 ст. (5 цента) по-висока от бензина, въпреки по-ниския акциз. Освен това по всички вериги бензиностанции цените са еднакви, което е следствие от монопола на “Лукойл”, има подозрения и за картелно споразумение. Снимка: e-vestnik

Страните като Великобритания, в които дизелът е по-скъп, са изключения. В момента в Полша, Австрия и Чехия разликата между двата вида гориво е малка, но взе пак дизелът е по-евтин с 2-5 цента на литър от бензина. В България обаче дизелът е по-скъп с 5 цента на литър. У нас цената е нагласена според потреблението на горива – най-много се търси дизел, затова той е най-скъп.
“Лукойл” е монополист - единствена нефтена рафинерия в България, която продава горива на всички останали големи вериги. Това обяснява и еднаквите цени по всички вериги бензиностанции, които се различават с 1-2 ст. на литър, което показва, че е възможно да има и забранено от закона картелно споразумение. Комисията за защита на конкуренцията прави проучване за такова споразумение в продължение на повече от година и излезе със заключение, че няма. Еднаквите цени обаче са показателни (виж още тук).
От различните вериги бензиностанции не признават какво гориво продават, но рафинерията край Бургас доставя горива на всички от тях. Най-малкото това може да се види от всеки край самата рафинерия, където пристигат бензиновозите на различните фирми.
Към горивото на “Лукойл” ОМВ и Шел слагат добавки, които подобряват, но не променят особено качеството му. Западноевропейските горива, дори и гръцките, са по-добри от произведените в “Лукойл” - Нефтохим Бургас, поради по-качествените инсталации в рафинериите в чужбина и по-високите изисквания към горивата там.
Само по-скъпите бензини (по 99-100 октана) и дизели (премиум, супер и др.) на Шел, ОМВ и др. са вносни и са с по-високо качество.

С метан е най-изгодно, но…

Примерно автомобил като “Шкода Фабия”-дизел гори 4 л/100 км извънградско, 6-6,5 л на градско. Аналогичен автомобил на бензин гори 5,5-6 л извънградско, 9-10 л на градско. Същият автомобил на газ гори 7-9 л извънградско, 9-12 л в града. За разхода на газ е от значение какъв вид е газовата уредба, по-скъпите харчат по-малко. На метан е около 5-6 кг за 100 км на градско. При метановите уредби по-скъпите пък харчат повече.
Така за една кола от класа на “Шкода Фабия” (1,4-1,6 бензин или 1,4-1,9 дизел) се получава следният разход за гориво на 100 км при сегашните цени на горивата:

Бензин
18-20 лв. на градско,
13-14 лв. извънградско

Дизел
14-15 лв. на градско,
9-10 лв. извънградско

Пропан бутан
12-16 лв. на градско,
9-12 лв. извънградско

Метан
7-8 лв. на градско,
5-6 лв. извънградско

Сметката е относителна според зимен-летен период, вид газова уредба и др., но приблизително това са съотношенията.
На метан изглежда най-евтино, но е най-малък процентът от колите, които карат с това гориво, а желаещите не са много.
Метанът се приема с недоверие, защото обикновено нова газова уредба на метан е по-скъпа от пропанбутанова. Някои видове са и по 3000 лв. Бутилките в багажника тежат около 100 кг. Има и риск, поради ниската култура на безопасност в България и формалното минаване на технически прегледи на газовите уредби. Бутилките за газ – метан или пропан-бутан - трябва да се тестват всяка година и да се сменят на 3-5 години според вида. Опасното при метана е, че бутилките са с налягане над 200 атмосфери. При инцидент с кола с метанова уредба, която избухна на бензиностанция преди година беше убит човек и 3-ма други бяха ранени. С пропан-бутан рискът не е толкова висок, защото налягането е по-ниско и най-често авариите се изчерпват с пожар, при който изгаря колата, но пътниците имат време да се измъкнат.

Снимка: e-vestnik

Но цените на горивата в момента – 2,31 л бензин, 2,41 л дизел, 1,30 л пропан бутан, 1,30 кг метан показват, че те са определени според търсенето. Най-малко коли карат на метан, затова е най-евтиното гориво. Първоначално за зарибяване преди 3 години пуснаха метана по 50 и няколко стотинки на килограм, постепенно го увеличиха два пъти и половина, след като много таксита си наслагаха скъпите метанови уредби.
Цената на пропан-бутана пък се ориентира по цената на бензина – щом той поскъпне, поскъпва и пропан-бутана, макар този газ да се добива от различни източници, не само от петролните рафинерии. Винаги пропан-бутанът струва толкова, че да излиза малко по-евтино от бензина.

Бензин и дизел - към 3 лв. за литър през лятото

Още преди политическата криза и гражданските бунтове в Египет цените на петрола тръгнаха нагоре. Размириците там ги бутнаха допълнително нагоре. Проблемът е, че през Суецкия канал, който се намира в Египет, всеки ден се транспортират по един милион барела петрол от Персийския залив до Средиземно море.
Цените на петрола вървят нагоре и поради това, че европейските страни и САЩ вече излизат от кризата. Това ще доведе до увеличаване на потреблението на горива, съответно и на цената им.
А специално на българския пазар на горива има още един фактор - от началото на годината бензиностанциите трябва да имат устройства, които да са свързани с НАП и да отчитат в реално време продажбите на гориво. Тези устройства струват по около 600 лева за всяка бензиностанция, което не е много. Но така се намалява възможността да се продават контрабандно внесени горива и неминуемо ще се вдигнат цените. Много скъпи са и техническите устройства на входа и на изхода на петролните складове, които митниците изискват от тази година. Само за един резервоар са нужни около 160 000 евро. Всички тези разходи ще се включат в крайната цена на горивата.

Някои прогнозират цена около три лева за литър още тази пролет.




Етикет: , , ,

 


Коментарите под статиите са спрени от юни 2015 г. във връзка с решение на Европейския съд, според което собственикът на сайта носи съдебна отговорност за написано от читатели. E-vestnik.bg е обект на съдебни претенции и влиза в съдебни разходи по повод свои публикации, и няма възможност да модерира и читателски форум и да носи отговорност за него. Сайтът разчита и на дарения от читатели, за да се запази като място за мнения извън контролираните медии.
  1. 1) pro-anti
    и в щатите, по някаква неизвестна за мен причина, дизеловото гориво е по-скъпо от бензина.При рафинирането на суровия нефт на първия етап се "появява" дизеловото гориво, а когато рафинирането продължи до по-късен етап, "излиза" бензина, т.е.по-малко труд и енергия се влага, за да се получи дизел. Може причината в щатите да е чисто екологична, кой ли знае...
  2. 2) До Прото
    Про Анти, питай за това тези които определят цените и печелят от това. А, ако искаш да знаеш най-евтино би било колите да се движат с помощта на електрически батерии, които да се зареждат с електричество произведено от слънцето. Но всичко това няма да е много от полза за капиталиста. Много малка ще му бъде печалбата. Можеш да си представиш, хората си зареждат акумолаторите по верандите. Алчността на капиталиста е на такова ниво, че той е на път да унищожи не само планетата, но и самия себе си. Вместо да хвърлят трилиони долари за оръжие и войни, с тези пари ...още

  3. 3) чичо пей
    Проблемът е в монопола на ЛУКоил!Но кое в България е нормално?Още повече,че въпросната фирма е спрягана за един от големите контрабандни канали за горива!Така,че стягайте се за виски цени на горивата!
  4. 4) До 1 Pro-anti
    Ти не се обаждай, щото в Щатите няма акциз на бензина. Б Европа има и той е по-висок за бензина и по-нисък за дизела. Затова в България е такова безумие дизелът да е по-скъп. При положение, че в цяла Европа е обратното.
  5. 5) БГ-1
    В посткомунистическия резерват БГ всичко е наопаки.
  6. 6) Ех
    Цени на бензина в САЩ, в момента. Оклахома - 1,15 лв/литър Ню Йорк - 1,30 лв/литър
  7. 7) Th
    Първо излиза бензинът, и после по-тежките фракции. Цените на горивата се регулират от държавата, какво се чудите. По целия свят е така, с изключение на местата където си е скъпо по технически причини. Примерно доставка доостров в средата на океана.
  8. 8) Anonymous
    Не сравнявайте цените със САЩ, където няма акциз на горивата. Щатите са огромни, автомобилният транспорт е основен, затова политиката е да е евтино горивото.
  9. 9) Лукойл и властите лъжат
    Лукойл и министерството дават занижени данни за цените на горивата за евростатистиките. Като видиш таблиците в Европа, цените на горивата у нас са най-евтини, или са колкото в Румъния и някои подобни страни. Но в същото време на дребно на бензиностанциите в Бъгария съвсем не са най-ниските в Европа.
  10. 10) COLONEL K
    Всичко лошо ,гадно и подло в РъБъ е "нормално".Нормално е банките да са най гадни,нормално е по празници цените да се вдигат ,моб.операторите да са най гадни,Лукойл да ни клати като монополист най гадно.В нашата парламентарна мафия,пардон,република,никой не защитава народа.Господарите са добре.Когато останат без народ/той ще измре все някога/ те ще отидат при децата си ,които учат на запад.Един народ ,който е загубил способноста си да се съпротивлява няма инстинкти на самосъхранение,значи доживява последните си дни.Време е някой да допише историята му.
  11. 11) нЕук
    Стига сте плакали за дизела и бензина,просто грабвайте велосипедите и карайте по многобройните и прекрасни велоалеи на слънчевата ни Столица,изградени/ на хартия/ под мъдрото ръководство на настоящата и /бъдеща?/ кметица Фандъкова!
  12. 12) Кой на какво гориво кара и как “Лукойл” наглася цените на дизела и бензина | Мега Новини
    [...] Лили Иванова шашка с нови претенции You can leave a response, or trackback from your ownsite. [...]
  13. 13) лимонче
    нЕук 10х!
  14. 14) Холмс
    Прегръдката на руската мечка винаги е била,но сега е най-задушаваща.Бай дъ уей,кой даде Нефтохим на руснаците?Да не би да беше Иван Костов?
  15. 15) Кремен Baker
    Много ми е интересно, предполагам и не само на мене защо не се засяга монопола от ПОЛИТИЧЕСКА гледна точка?????!?!!!!!! При положение че вездесущия ББ който може сичко не погледе основния генератор на инфлация в нашата родна страна! По света няма аналог на нашета ситуация с тези цени навсякаде едно и също!!!!!
  16. 16) аз
    казаха ни го - колкото повече, толкова повече, ама родната милиция нали ни пази.
  17. 17) чичата
    това че си пазите старите нафтови печки не е причина да задавате тъпи въпроси/ има едни съотношения мощност-разход, които осмислят една световна тенденция
  18. 18) Аз
    Все пак не разбирам защо, дори Лукойл да е единствен производител в България, не се внася безин от Румъния и Гърция например, за да има конкуренция? Няма да има нито мита или дори такси, тъй като тези страни са в ЕС. А сигурно е, че се внася, но това не оказва влияние на цените, защото е изгодно за големите вериги!Така че, да се обвинява само Лукойл е некоректно,всички са навързани по веригата за ограбване на овчедушното население...
  19. 19) SK
    Едно време Маркс казваше: пролетарии от всички страни обединявайте се. А то какво стана, капиталистите взеха че изпревариха пролетариите. Първо се обединиха монополно, а сега правят сметка и глобално.
  20. 20) начко
    До 18 Аз. Работата е много елементарна. Когато Лукойл само произвежда горива,печалбичката му е голяма и вследствие на това отчисленията (разбирай,някакъв вид комисион)които се дават от Валентин Златев, на някои политически знакови фигури,са също големички. Сега питам-имат ли желание,тези знакови фигури да допуснат вноса и от други фирми на горива ? Нямат,разбира се,защото ще им намалее папкането. А пък уж имаме свободен пазар с конкуриращи се фирми.Дрън.дрън.
  21. 21) ьхд
    Никой не забранява вноса на горива и съм сигурен, че ако проблемът беше в производителя, вносът веднага щеше да реши проблема. Има друго и то се нарича "картел" - когато най-големите играча на пазара договорят еднакви изкуствено завишени цени. Друг е въпросът дали цените на горивата у нас в момента са по-високи от тези в съседните страни ...
  22. 22) pro-anti
    да, в щатите причината е чисто екологична. До преди 2006 г дизеловото гориво е било по-евтино, но по стандарт със сяра по-малко от 0,05%, след това се изисква количеството сяра да бъде намалено над 30 пъти и да е по-малко от 0,0015%, което изисква допълнителна обработка и оскъпява дизела. Това намаление на сярата е приложено и в Европа.За да е дизеловото гориво по-евтино в западна Европа значи има политика на тези държави да намалят данъците (акциза?) на дизела.
  23. 23) Ал
    В ЕС акцизите в/у горивата формират 60 до 80% от тяхната продажна цена. В САЩ този процент е 30. И за сведение съгласно евродирективите LPG /пропан бутан/ може да има нулева акцизна ставка.Поради екологични съображения. В накои европейски държави автомобилите , работещи с газ,ползват данъчни облекчения.Имаше идея от 2006 г. и у нас рязко да се намали акциза за пропан-бутана, но явно интересите на горивната мафия са победили екологията.
  24. 24) Cтaчкa
    Стачка! Спирате да карате кола за един месец! Само градски транспорт (без билет, разбира се!), велосипеди или пешачката! И да видите как следващия месец цените ще са с 30% по-ниски! Качат ли ги - пак стачка!
  25. 25) цитрус
    В рамките на два дена (четири пътувания със софийския градски транспорт) спестих 30 лв. (трийсет лева) от глоби. Значи съм на плюс с 26 лв. 80 ст. (двадесет и шест лева и осемдесет стотинки).
  26. 26) все този онзи
    Истинската причина за скандала между Денис Ершов и Митко Събев е свързана с ЛукОйл. Митко Събев настоява да се внася горивото от Ромпетрол Румъния, а Денис Ершов има договорка с Вальо Златев. Затова е известно кой ще победи в тая война между Ершов и Събев...
  27. 27) pro-anti
    до 2)-СъКъ, ако приложат твоя съвет за слънчевите батерии и ти изпратят сметката за тока, получен от тях, ще изпищиш на умряло:) Тогава ще обясняваш, че някой гаден капиталист е спечелил много от далаверата със слънчеви батерии и т.н. При евтиния бензин в щатите се оказва по-евтино да караш кола на бензин, вместо да си купиш кола с дизелов двигател. Като си толкова съзнателен, поръчай си такава кола, нищо, че излиза по-скъпо заради същия този дизелов двигател.Не искаш да си купиш, защото няма икономическа обосновка, нали? Иначе във всички твои обяснения за гадните капиталисти има и истина: в западна ...още

  28. 28) SK
    Pro anti, аз пък мисля обратно. Ако слънчевата енергия е по скъпа от петрола, то капиталистите ще ни снабдяват само със слънчева енергия. Плашат тълпата с това, че да се използва тази енергия трябва да се похарчат средства за разработка на този процес и за създаване на съответните съоръжения. Дали тези панели ще са по-скъпи от сондите за източване на петрола? А, загубите от щетите нанесени върху природата, дали ще са по малки от тези на безвредните панелки? Про анти, не съм кретен та да мисля, че капиталиста мисли за нещо друго освен за джоба си.
  29. 29) pro-anti
    СъКъ, и ти, като капиталистите, мислиш само за джоба си.И затова не си купуваш кола с дизел-тя примерно ще ти струва средно $1500 повече от бензиновата само заради двигателя, дизеловото гориво на галон струва повече.По-екологична е, но това теб не те интересува, защото мислиш само за джоба си:)
  30. 30) SK
    Pro Anti, хич не си убедителен.
  31. 31) roni
    Цените в БГ не са монополни, а се определят от конкурентния внос от съседни страни. И Шел и ОМВ имат рафинерии в съседни страни, защо им е по евтино да купуват от ЛУК? По интересен е въпросът с размера на акциза и ДДС върху Акциза, защо се плаща данък върху данъка? Въобще принципно данъкът акциз не е ли за стоки които са опасни или вредни и следва да се намали употребата им?
  32. 32) До roni
    Говориш наизуст. В съседна Гърция на различните бензиностанции има разлика в цените на един и същ бензин до 15-20 цента. В България на "Шел", ОМВ и "Лукойл" цените са еднакви. Някъде има разлика 1 ст. на литър, но тя е и между различни бензиностанции на "Лукойл" примерно, а не резултат от конкуренция. Че те самите вериги си признават, че купуват бензин и дизел от "Лукойл". В статията съвсем точно казват, че само скъпите бензини са вносни.
  33. 33) versan
    аз пък имам ветрохоход и ми дреме за бензина.Ям гъби и къпинки от балкана и живея на палатка и не плащам нищо на тая държава
  34. 34) mehudi
    не вярвам, че на бензиностацията в русе и е по-лесно и по-евтино да зареди от бургас отвъд стара планина, отколкото отвъд дунава от джурджу. същото и за бензиностанциите в петрич и кулата. особено когато станем част от шенген и приемем еврото конкуренцията от гърция ще натисна бензиностанциите от югозападна бг. и така постлепенно постлепенно ...
  35. 35) БайрБудала
    Вземете се стегнете малко,тук и да пишете какво ще постигнете...това се знае от всеки и от всички ...Въпроса е само един,до кога ще търпим?
  36. 36) zemonti@yahoo.com
    Всеки от вас, ако имаше достатъчно власт да контролира цените на горивата би сторил същото. Естествено, че завишеното търсене на нафтата ще позволи качване на цените. Откажете се от дизелите и излишъкът веднага ще свали цената!






 Начало | България | Свят | Мнения & Co | Интервю | Писмо от | Здраве, Наука & Тех | ИStoRии | Малък коментар | Арт & Шоу | Спорт | Виното | Фотогалерия | Видео | Връзка с нас


  

ЗА АВТОРСКИТЕ ПРАВА В САЙТА | ЗА ВРЪЗКА С НАС | ЗА РЕКЛАМА

направен 2007-2018® с мерак design and develop by www.ljube.com 2007 w.ljube.com