Швейцарците гласуват на референдум за оръжието

Франс прес

Ксавие Швицгебел се снима гол за плакат в подкрепа на оръжията

Образът на швейцарския гражданин-войник може скоро да остане спомен от миналото, тъй като в неделя швейцарците се произнасят на референдум дали военните да престанат да държат оръжията в домовете си извън периодите, когато отбиват военна служба. Отбранителната доктрина на Швейцария, която има около 200 000 войници, почива на способността й за бързо мобилизиране на хиляди въоръжени запасняци. Швейцария разполага с армия тип милиция (граждани-войници), с школа за 20-годишни наборници за период от 18 или 21 седмици.

Всяка година мъжете, а също и жените, които изявят желание, изкарват „опреснителен курс“ докато достигнат задължителните 300 дни военна служба или навършат 36 години. Затова военните имат право да държат оръжието си в къщи съгласно закона за въоръжените сили. Освен това законът за носене на оръжие разрешава на пълнолетните граждани да притежават оръжие при някои условия.

Според министерството на отбраната в Швейцария има около 2 милиона огнестрелни оръжия, което прави почти едно оръжие на всеки трима жители, а около 240 000 от тези оръжия не са регистрирани. Редовни драми – домашни убийства, самоубийства или стрелба на психически неуравновесени хора – подхранват критиките, че мястото на автомата не е в домашния гардероб.

„В Швейцария всяка година загиват около 300 души от един или няколко изстрела“, заявява комитетът инициатор на референдума. Левите партии и организации за мир или за права на жените искат да се избегнат самоубийствата и домашното насилие. Според тях Швейцария държи рекорда по най-много самоубийства с огнестрелно оръжие в Европа, сочат данни от статия в Бюлетина на швейцарските лекари.

Този аргумент среща остри реакции от противниците на проекта – главно основните десни партии, включително популистката Швейцарска народна партия (ШНП). „Точно с този референдум няма да се реши проблемът със самоубийствата“, възмущава се лидерът на младежката организация на ШНП в Женева Ксавие Швицгебел.

Този любител на спортната стрелба е сниман чисто гол с пушка в разлепен по женевските улици плакат. „Нашата армия е наша годеница – така ни учат във войнишката школа. Швейцарската армия се основава на доверието между държавата и войника-гражданин“, казва той.

Десните партии критикуват и високата цена на инициативата – 6 милиона швейцарски франка (4,6 милиона евро) за създаване на национален регистър на огнестрелните оръжия и отделно по 11 милиона годишно. Швейцарското правителство също е против тази инициатива с аргумента, че личното оръжие е част от готовността на армията да се мобилизира и е „израз на привързаността и доверието между държавата и гражданите й“. Правителството отбелязва, че военнослужещите са задължени да държат боеприпасите си в казармата.

Берн също така не одобрява забраната за съхранение на автоматични оръжия и пушки-помпи, както се настоява в инициативата, която се гласува на референдума в неделя. „Инициативата се е вторачила в пушките-помпи, защото те се виждат в холивудските филми. Двуцевките обаче са много по-опасни, защото може да се отреже част от дулото и това позволява да се крие оръжието под палто“, казва женевският продавач на оръжие Ален Фрашбу, на 59 години.

За да бъде приета инициативата, на референдума трябва да я подкрепят мнозинството швейцарци и отделно мнозинството от населението в отделните кантони. Според допитване на швейцарския институт Же Еф Ес, публикувано на 2 февруари, поддръжниците на инициативата губят позиции. Сега те са 47 процента спрямо 45 процента противници на промяна в режима за притежание на оръжие и 8 процента колебаещи се.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.