Символът на Скопие като символ на раздора

в. Нова Македония

Крепостта Кале в Скопие. Снимка: травълпод

Крепостта Кале не трябва да се гледа като територия за завоюване, а като пространство за съжителство, което всички заедно ще използват. Кале е историята на старо Скопие, а всички нападки срещу нея означават и подкопаване на духа на Скопие.

Ако две дружини се карат, тогава ги помирете. Не е важно дали те правят това за лична изгода, материална, или пък за печелене на определена територия. Така размишляват хората днес, а и по времето на Юстиниян първи, през шести век, когато са изграждали скопската крепост Кале.

С огромните блокове добре наредени камъни, те искали да се защитят от нападенията на варварите и славянските племена. Тогава сигурно и не са си помисляли, че този техен защитник ще оцелее толкова векове, и още по-малко, че камъните от разрушената крепост ще станат свидетели на кавга около изграждането на археологически музей върху останките на бивша църква.

Кой ще завоюва върха, откъдето се вижда половин Скопие? Този въпрос тези дни се върти в главите на гражданите от столичния град. Дали крепостта Кале ще е крепост, с която всички ще се гордеем, или ще стане символ на раздор на и без това разклатените междуетнически и междурелигиозни отношения?

Археологическите изследвания и техните цивилизационни доказателства са придобивка за всички нас, а задължение на държавата и на нейните граждани е да се грижат и да защитят културните ценности. Затова и партиите трябва да разберат, че това е общо историческо наследство, а не поле за политически придобивки. На едно място има останки от джамия, а на друго – от православен религиозен храм.

Всичко това трябва да се пази, а не да се възприема като територия за завоюване. Всички реакции, освен албанските политически партии, осъдиха инцидента на Кале. Реставрацията на скопското Кале е проект на Управлението за защита на културното наследство и продължава вече четвърта година. Какво ще се прави на това място, дали ще се гради музей или църква, нямаше дори да разберем, ако не се бяха случили тези инциденти.

Реакции имаше още в началото на археологическите изследвания. Тогава се настояваше в проекта да участват и албанци, за да може евентуално да не се скрият останките от османския период. В крепостта Кале бяха открити основи на църква, която датира от 13 век, и това не може да бъде оспорвано от политиката, както не могат да се оспорят и останките от паметниците на исляма.

На крепостта Кале не трябва да се гледа като на територия за завоюване, а като пространство за съжителство, което всички заедно ще използват.

Кале е историята на старо Скопие, а всички нападки срещу крепостта означават и уронване на духа на Скопие. В бъдеще може да се намерят останки от основи на джамия на крепостта в Тетово, а ще означава ли това, че трябва да се събори обектът, който ще трябва да се реставрира. Колко партийни гласове струва ощетяването или събарянето на основа на археологически обект?

Но главният въпрос, който всички трябва да поставят, е от чий интерес е Кале да бъде препъникамък на политическите партии. Смятаха ли лидерите на Демократичния съюз за интеграция, че ще спечелят един глас повече, ако разрушат още една църква?

Защо някои се държат така, сякаш делят нещо? Културно-историческите паметници не са нито мои, нито ваши. Те са на нашите деца и тъкмо поради това не трябва да позволяваме отношение като това на онези, които трябва да бъдат и най-примерни.

Надявам се, че след няколко години ще можем да предлагаме Калето като най-голяма туристическа дестинация, която няма да остане запомнена с вандализмите, уронващи лансираната от Македония концепция.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.