Румънската корупция във фокуса на вниманието
Ройтерс
Изнудването на граничния пункт Албица беше от всякаква гледна точка организирано, рутинно и силно доходоносно, а също и одобрено от шефа. Всеки служител на граничния пункт между Румъния и Молдова е вземал до 1000 леи (332 долара) на смяна, при средна месечна заплата от едва 1426 леи, за да си затваря очите за контрабандата на цигари или нередностите в документите, казват прокурорите за борба с корупцията.
„Корупционните действия не са били извършвани индивидуално, а въз основа на предварителна уговорка между всички участници“, заяви прокуратурата, след като повдигна обвинения срещу 40 гранични служители миналия месец. „Сумите са били събирани редовно от дежурните и разпределяни в края на смяната, което е било известно на началника и толерирано от него“.
В момент, в който Румъния продължава да среща пречки в усилията си да се присъедини към Шенгенската зона за пътуване без паспорти, проблемът с корупцията се изкачи нагоре в списъка на приоритетите на страната. Но остава факт, че четири години след присъединяването си към Европейския съюз Румъния все още не е осъдила нито един високопоставен представител или министър, а през декември Франция и Германия се противопоставиха на присъединяването й към Шенген.
Корупция на високо ниво
Подкупите, бюрократизмът и тромавата съдебна система в Румъния и съседна България са основни фактори, отблъскващи инвеститорите, които се безпокоят за договорите и правилата за собствеността. Даването на рушвети на зле платените лекари или чиновници, за да ускорят услугите, е разпространена практика.
България и Румъния все още са най-бедните членки на съюза и заедно с Гърция се нареждат на най-лошите позиции по отношение на корупцията.
„Румъния беше допусната в ЕС с обещанието, че ще премахнем системната корупция, а Шенген е последният лост – когато това приключи, нищо друго няма да остане“, казва Алина Мунджиу-Пипиди от мозъчния тръст Румънско академично общество (РАО). „Ако искаш митническите служители да устоят, трябва да балансираш по-добре съотношението цена-полза. Ние им плащаме 200 евро на месец, по-малко отколкото получават като подкуп от един човек“.
Румъния все още не е привела в действие новите Гражданско-процесуален и Наказателно-процесуален кодекс, за да улесни наказателното преследване и да ускори съдебните решения. Средностатистическите дела обикновено се разглеждат в рамките на три години, но тези, в които са замесени министри или депутати, се протакат, без дори да се стигне до решение на първа инстанция, според РАО.
Корупцията е основната причина, поради която Румъния е използвала под 10 процента от 20-те милиарда евро от еврофондовете за подобряване на остарялата си инфраструктурна, здравна и образователна система, което изисква прозрачни и осъществими планове и разходи, казват анализатори. Законодателството трябва да бъде подобрено, за да обхване вътрешните договорки, както и обикновения подкуп, а затова са необходими нови политически играчи, тъй като всички настоящи политически партии доказаха нежеланието си да се захванат с това, казва РАО. „Прокурорите имат политическата воля, но партиите и правителството нямат“, отбелязва Мунджиу-Пипиди.
Разочарование
Румъния настоява, че е спазила изискванията за присъединяване към Шенген и казва, че разследванията срещу гранични служители, включително уволняването на шефа на митниците, показва, че е сериозна в борбата за изкореняване на корупцията. „Тя започва да дава сигнал и трябва да бъде приветствана от все сърце, при условие че медиите следват отблизо процеса и ни уверят, че той ще достигне и до най-високите нива“, казва Гай Бароу, партньор в консултантската фирма Кандол в Букурещ. „Целият шум е за пред съответната вътрешна публика във Франция и Германия, което обаче не означава, че няма още много работа за вършене в правосъдните системи на Румъния и България“.
На границата с Молдова при Галац, южно от Албица, чиновниците се радват да покажат наскоро инсталираните инфрачервени сензори и сензори за движение, както и камери за наблюдение, но предпочитат да не обсъждат корупцията. „Целият ни персонал се проверяваше много внимателно по всеки повод, всеки месец, за да можем да влезем в Шенген“, казва Лауренциу Санду, командир на граничен патрулен кораб по Дунав. „Сега сме малко разочаровани, че това беше отложено, но оборудването е тук“.
На близкия граничен пункт Джурджулещ граничните полицаи проверяват няколко коли и ТИР-ове за контрабандни цигари и алкохол, които са доста по-евтини в Молдова, както и за нелегални имигранти. „От нашата гледна точка мога да кажа, че сме готови да се справим с изискванията на Шенген“, заяви началникът на граничния пост Джордже Олару.
По БТА