СофияПловдивВарнаБургасРусе

Америка забранява антивоенни тениски с убити войници

Тениските на Дан Фрейзър с имената на 3155 загинали американски войници и надписът „Буш излъга, те умряха“ бяха забранени за продажба в няколко американски щата. Снимка: carryabigsticker.com

Америка се разгневи на продажбите на антивоенни тениски и други дреболии, на които са изписани имената или са изрисувани лицата на загиналите зад граница войници, и реши да забрани продажбата им. Все повече щати обявяват за незаконно използването на снимките и имената на американските военни без изричното съгласие на роднините им. Първи въведоха ограничението Оклахома и Луизиана. Още през миналата година те постановиха шест месеца затвор и глоба между 1000 и 20 000 долара за производството и разпространението на подобни продукти. Флорида и Тексас очакват губернаторите им всеки момент да ратифицират изготвените нормативни актове. Законодателите в Аризона приеха сходен закон преди няколко дни. Според него близките имат право да съдят производителите на подобни продукти и да искат обезщетение. “Всеки трябва да има някакви права върху собственото си име и наследство,” заяви сенаторът-републиканец Джим Уоринг, който участва в изготвянето на законопроекта в Аризона. Все по-голяма е вероятността такъв закон да бъде приет и на федерално ниво.

Според някои експерти новото законодателство е в разрез с Първата поправка в Конституцията на САЩ, която прокламира свободата на словото. Законодателите обаче настояват, че продажбата на тениските и други продукти е търговска дейност и затова подлежи на регулация от държавата.

Забраната на антивоенните тениски дойде в отговор на десетките оплаквания от близките на военните, загинали в американските мисии зад граница. Те протестираха срещу това, че лицата и имената им се използват на фонокарти, тениски, ключодържатели, чанти, шапки и други продукти без тяхното знание или съгласие. Марги Бонс от Аризона, чиито син Майкъл Марзано от военноморските сили е убит от бомба в Ирак преди две години, заяви: “Синът ми отиде в Ирак с мисия, в която и той, и аз вярвахме. Не е бил подлъган да отиде на война. Не мога да приема, че някой може да използва чуждо име за своите политически цели без да иска разрешение.”

Джуди Винсънт, майка на загиналия в Ирак ефрейтор Скот Винсънт, протестира срещу продажбата на тениските от две години. Сега тя приветства законодателните мерки: “Бях възмутена. Синът ми не може да бъде сведен до някаква стока, особено антивоенна тениска, която струва 22 долара. Синът ми не беше срещу войната. Той влезе в армията доброволно и би бил разстроен от подобно нещо.”

Най-големият дразнител за властите и близките на загиналите се оказа 41-годишният Дан Фрейзър от Аризона. Чрез сайта си www.carryabigsticker.com той продава тениски от 2005 година, на които са отпечатани имената на 3155 американски военни, убити в Ирак. Блузите са с надписи “Буш излъга – те умряха” (“Bush Lied — They Died”) и “Подкрепете останалите ни войници – върнете ги живи вкъщи”. Най-новият продукт е с надпис “Ако някой пита защо умряхме, кажете му, защото бащите ни излъгаха”. Той е цитат от Ръдиард Киплинг, който пише тези думи по повод Първата световна война, в която загива синът му.

Заради десетките протестни писма срещу Фрейзър властите в Аризона предприеха законодателни мерки. Фрейзър обаче заяви, че няма да отстъпи, позовавайки се свободата си на изразяване: “Посветил съм се на полезно дело, чиято цел е да покаже на хората чудовищната цена на войната. Забраната е нарушение на правата ми, гарантирани от Първата поправка в Конституцията.” Той твърди, че тениските не са комерсиален, а политически продукт, въпреки че се продават за 20 долара.

Антивоенните тениски са широко разпространени в САЩ. Някои от тях обаче вече са забранени. Снимка: radicalrags.com

Конституционни експерти също настояват, че имената на загиналите американски войници са обществено достояние, и тъй като се използват с разрешението на властите в театрални пиеси, статии и за други цели, конституционността на новоприетите закони е под въпрос. “Не можеш да правиш необосновано разграничение между едни и други хора,” каза Пол Бендър, професор от държавния университет в Аризона и служител в министерството на правосъдието. “Тениските са ясно политическо послание, тъй като не се използват за реклама. Освен това един долар от всяка продадена блуза отива за благотворителна организация, която подпомага близките на загиналите военни,” каза Фрейзър.

Адвокатът от Аризона Дан Бар също твърди, че въпросът дали от тениските се печелят пари е правно ирелевантен. “Фактът, че тези хора са загинали в Ирак е нищо повече от факт,” твърди той. “И това, че имената им се изписват на тениски, независимо дали те се продават или не, не променя този факт.” Според Бар в тениските на Фрейзър няма нищо незаконно, защото те не показват определени лица, които да бъдат идентифицирани.

Подобен беше случаят с Пат Тилмън, който беше щампован на фланелка. Тилмън беше обещаващ и много популярен състезател по американски футбол, който през 2002 година отказа да продължи договора си на стойност 3,6 млн долара и се записа в армията. Той загина от приятелски огън в Афганистан, а четирима генерали отидоха на съд заради смъртта му. Според адвокат Бар много хора биха си купили тениска с лика на Тилмън, защото той беше обичан и много популярен, но продуктите на Фрейзър не използват лицата на загиналите войници.

Хиляди американци протестираха във Вашингтон срещу войната в Ирак на 17 март т.г. Нови американски закони забраняват част от антивоенните тениски, за да запазят честта на загиналите. Снимка: Ройтерс

Противниците на Фрейзър са на мнение, че дори да става дума за изразяване, то е свързано с комерсиални цели и затова може да бъде санкционирано.

Тениските “Буш излъга, те умряха” са първият подобен продукт на фирмата на Фрейзър CarryaBigSticker. Той заимствал идеята от лепенки за коли, на които били изписани имената на 500 загинали войници и думите “Буш излъга”. През юни 2005 година Фрейзър произвежда 100 такива тениски с 1693 имена. “Нямахме намерение да правим още блузи, защото първите се продадоха много бавно,” казва той. “Освен това беше трудно да добавим още имена.”

Заради приетите закони срещу отпечатването на имената на загиналите войници върху различни продукти, историята за тениските попадна в новините на CNN и Fox-News, както и по страниците на много американски издания. През август 2006 година Фрейзър отпечатва нови 300 тениски, които се продават за по-малко от три месеца. Оттогава той периодично отпечатва нови, с актуализирания списък с имената на загиналите във военни мисии зад граница.

“Тези продукти нямат за цел да внушат, че каузата, за която тези мъже и жени са умрели, не си е струвала,” написа Фрейзър в отворено писмо до приятелите и семействата на загиналите на 16 април 2007 година. “Историята ще покаже дали войниците са загинали за нещо, което си струва. В Ирак още чакат мира и стабилността. Само времето ще покаже какво ще стане. Тези продукти в никакъв случай не внушават, че тези мъже и жени са умрели за кауза, в която не са вярвали… Да загубиш във война някой, който обичаш, е ужасно. Да загубиш някой в спорна война е още по-лошо. Но да насочиш гнева си към хора като мен, които са срещу тази война от самото й начало, и които се мъчат да върнат останалите войници у дома, означава да насочиш гнева си в погрешна посока.”

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.