„Love.net“ звучи фалшиво и е недодялан, но не разочарова съвсем

Яко – с хепиенд! Иначе продуцентите показват повече умения в рекламата, отколкото в правенето на кино

Журналистът – Захари Бахаров – в жилището си, което прилича на студио на американски медиен бос. Снимки: официален сайт на продукцията Love.net

Поредният грандиозен български филм се казва “Love.net”. Грандиозен – заради рекламата. Когато надуеш много балона на рекламата, може да последва разочарование…

Е, като гледаш филма, не си чак толкова разочарован. Но остава един привкус на недодялан български филм.
Фалшът е най-голямата беда на българското кино. Фалш във всичко – актьори, които рецитират, герои и сюжети, които са нереални и нагласени.
Love.net не прави изключение в това отношение. В първите 10-15 минути от филма актьорите звучат фалшиво като настъпен счупен акордеон. Направо рецитатори, без изключение – Христо Шопов, Койна Русева, Захари Бахаров, Диана Добрева… Странно как по-нататък във филма фалшът намалява. Но може би и зрителят някак свиква.

Сюжетът не е нещо кой знае колко оригинално – линиите на няколко различни двойки се преплитат и всеки стига до някакви конфликти и развръзки. Разбира се, всичко минава през интернет-сайтове за запознанства. Такива филми за анонимно общуване в интернет, което се развива после с разни обрати, по света вече са правени. Що да няма и български? Има хляб в такъв сюжет, след като стотици хиляди българи висят в сайтове за запознанства в интернет. От сайтовете за запознанства са извадени и най-веселите моменти във филма – реплики в чата, в разговорите. Но заедно с това и много клишета. В диалога тук-там се прокрадват изтъркани лафове. А сюжетът има мощна подкрепа от интернет-реалността – в продължение на два месеца през 2007 г. потребители на сайта за запознанства elmaz.com са изпратили 7300 описания на свои истории, за да дадат идеи на филма в специално създаден профил с името love.net.

Английските рок динозаври Джон Лоутън (вляво) и Мик Бокс от състава
Английските рок динозаври Джон Лоутън (вляво) и Мик Бокс от състава „Юрая Хийп“, в сцена от филма. Снимки: официален сайт на продукцията Love.net
Английските рок динозаври Джон Лоутън (вляво) и Мик Бокс от състава Дъщерята - едно от най-свежите неща във филма е присъствието на 16-годишната дебютантка Лора Чешмеджиева. Снимки: официален сайт на продукцията Love.netКуртизанката - моделът Диляна Попова прави дебют в киното. Снимки: официален сайт на продукцията Love.netЖурналистът - Захари Бахаров със своето интернет-завоевание елитна куртизанка (Диляна Попова). Снимки: официален сайт на продукцията Love.netЖурналистът - Захари Бахаров с другото си интернет завоевание - Мениджърката - Койна Русева. Снимки: официален сайт на продукцията Love.netХирургът - Христо Шопов. Мрачен от начало докрай в почти всеки кадър. Снимки: официален сайт на продукцията Love.netСъпругата на хирурга - Лилия Маравиля - не по-малко мрачна от съпруга си отначало докрай. Снимки: официален сайт на продукцията Love.netЖурналистът - Захари Бахаров - в жилището си, което прилича на студио на американски медиен бос. Снимки: официален сайт на продукцията Love.netМениджърката - Койна Русева демонстрира сексуални свободи и разкрепостен секс. Снимки: официален сайт на продукцията Love.netРежисьорката - Диана Добрева, която забива в интернет английски рок динозавър. Снимки: официален сайт на продукцията Love.netСъпругата на хирурга - намръщената банкова чиновничка - Лилия Маравиля. Снимки: официален сайт на продукцията Love.netХирургът и съпругата му пак намръщени. Снимки: официален сайт на продукцията Love.netРежисьорката (Диана Добрева) с майка си - много ефектна и естествена малка роля на актрисата Йорданка Кузманова. Снимки: официален сайт на продукцията Love.netКадър от филма - три ученички си говорят за свирки - реалистичен епизод. Само че защо са облечени като ученички в английско частно училище? Снимки: официален сайт на продукцията Love.net

От всички сюжетни двойки и линии, най-голяма издънка са хирургът – актьорът Христо Шопов и на съпругата му банкова чиновничка – актрисата Лилия Маравиля. Тя създава реалистичен образ, но баналната семейна криза, по-точно охладняване между хора с 20-годишен брак, е драматизирано до крайност. Шопов е мрачен от  начало докрай, разиграва кой знае каква мъчителна драма – влюбил се в непозната в интернет, без да я е виждал. Нелепо. И после, когато това се оказва собствената му жена, й пише драматичен мейл на разкаянието. Зрителят, освен че вижда няколко реда от него на екрана, което е достатъчно, е принуден да го чуе прочетен като дълъг монолог от Шопов – театрално, все едно си на първи балкон на Народния театър и гледаш класическа пиеса в старомоден стил. Направо досада. Точно тук Шопов не е виновен – това е режисьорско решение на модерното българско кино. И с това писмо-разкаяние обичта към жена му отново се събужда.
Двойката Шопов-Маравиля са толкова мрачни и кисели, че пресичат млякото на целия филм.
Ако Love.net беше акцентирал повече на комедията, да насочи филма повече в тази гама, щеше да стане един от най-добрите български филми. Но авторите са решили да има сериозни драматични линии в сюжета. И така развалят филма, защото драмата е пресилена и недостатъчно мотивирана.

Не много естествено седят и журналистът с неговата редакция и списание. България сега е пълна със списания. Но пресъздаденото във филма като редакция отвътре е далеч от истината.
Цялата среда, в която се развива сюжетът, изглежда не много реална, уж е в България, ама е малко измислена. И обстановката в стаите, къщите, заведенията – всичко изглежда малко като за кино, като от изложба за интериорен дизайн. Истината е, че такива герои рядко могат да се срещнат у нас – по-скоро излезли от западен филм, а не от българската действителност. Като капак в тази посока във филма натрапчиво на няколко пъти хирургът (Христо Шопов) плаща в заведение и прави парични транзакции с мобилния си телефон.

Бедата е, че в България е недоимък. Хората с материално благополучие, каквито показват във филма, са доста тесен кръг в реалния живот. И изглеждат по друг начин. Например т. нар. куртизанка във филма (Диляна Попова – модел, която прави сполучлив дебют във филм), в реалността ще бъде по-скоро някаква по-вулгарна тарикатка или направо простакеса, чалгаджийка, а клиентите й – късо подстригани, набити, облечени в черно и с черни аудита, а не някакъв си измислен журналист.
И самотната майка (Койна Русева) с нейния новичък японски автомобил, която прави свирки в тоалетна на заведение, седи малко нереално като типаж. И самият хирург (Христо Шопов) нещо не е на място, не е в кожата си.

Но, въпреки всички кусури, филмът не оставя неприятно впечатление. По-скоро има неудовлетвореност, която се засилва от многото предхождаща  реклама. Продуцентите (които са и основните автори) повече ги бива по рекламата, по изработката на ефектен сайт преди още продуктът да е готов, пускането на клипове и т. н., отколкото в създаването на самия филм. Подобно беше усещането и с филма “Тилт”, който е доста по-дефектен и вероятно “Love.net” ще го надмине по зрители. Поне засега салоните са доста пълни.

Свеж лъч в целия филм е дебютантката тинейджърка Лора Чешмеджиева. Излъчването й е силно и неподправено, нейните появявания на моменти превъзхождат играта на професионалните актьори, дори в някои несполучливи сцени. Впрочем взаимоотношенията майка-дъщеря, изиграни от двойката Койна Русева – Лора Чешмеджиева, са едно от най-сполучливите неща във филма.

Кадър от филма – три ученички си говорят за свирки – реалистичен епизод. Само че защо са облечени като ученички в английско частно училище? Снимки: официален сайт на продукцията Love.net

Успех за филма е и английската нишка. Привлечени са като актьори двама легендарни рок музиканти от групата “Юрая Хийп”. Макар че за тях това е дебют, изглеждат автентично. Кадрите от Великобритания, колкото и ограничени да са, също звучат автентично. Крачка напред от старите български филми по Богомил Райнов, в които дори сниманите в западни страни кадри бяха някакви странни и като откъснати от действителността.

Звукът и музиката на Love.net не правят впечатление и няма с какво да се запомнят, освен донякъде с две песни на английските рок динозаври.
Оператор е Емил Христов, от когото може да се очаква, че ще докара образа като нарисуван, все едно е друга реалност. Но този път, за разлика от “Дзифт”, картината е по-традиционна. Има един проблем обаче, който не е ясно на какво се дължи – на цифровите прожекции на филма в кино “Арена” лицата в някои кадри с близки планове изглеждат като дорисувани, обработвани компютърно. Дали това е правено при цифрова обработка или такова е качеството на прожекцията, не е ясно. Във филма в много епизоди прeобладава леко сиво-синкава тоналност, без човек да е сигурен това търсен ефект ли е или недостатък в копието, или в цифровото възпроизвеждане.

Филмът е с хепиенд – нещо болезнено необходимо на българското кино. Има достатъчно мрачни български филми, които са перверзни подобия на интелектуалното европейско кино – да покажем, как ние сме по-високо от американците, с техните мелодрами и хепиенд.
Ето, сега се появи български филм мелодраматичен и с хепиенд. С шегички, с каламбури в диалога. Колкото и да е с кусури – запълва една липса.
Но нека авторите не си мислят, че трябва да им се премълчават кусурите. Зрителят трябва да е недоволен и критичен, за да има повече и по-хубави български филми.

–––––––––––
Love.net

Режисьор: Илиян Джевелеков;

Продуценти: Илиян Джевелеков, Матей Константинов, Георги Димитров.

Сценаристи: Нели Димитрова, Матей Константинов, Илиян Джевелеков;

Оператор: Емил Христов; Музика и звук: Петко Манчев.

Продукция на продуцентска къща Miramar film, със съдействието на Националния филмов център и Нова телевизия и др.

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.