Социалните мрежи като машина за пари

Би Би Си

Илюстрация: Гади Шами, блог

Сега, когато социалните мрежи са голям бизнес, какво могат да направят компаниите, за да превърнат безплатните услуги в реални пари?

През последния месец американските потребители на Facebook се радват на избрана колекция от кино хитове на Warner Bros, които могат да бъдат гледани на сайта срещу кредит около 4 долара. Facebook прибира 30% от всеки изразходван кредит, до голяма степен подобно на Apple и нейния онлайн магазин за приложения. Има над 400 приложения и игри, с които 500-те милиона потребители на сайта могат да се отдадат на харчене на пари.

Лесно е да се разбере как могат да се трупат печалби – според оценка, направена миналия месец, стойността на Facebook е около 50 милиарда долара – повече отколкото на Warner Bros и почти два пъти колкото компютърния гигант Dell.
Рекламите са душата на повечето истории за успех в интернет. В някои отношения обаче социалните мрежи са проектирани само и единствено като машини за правене на пари.

„Тъй като вие създавате съдържанието и то безплатно, единственото, което тези социални мрежи трябва да направят, е да сложат рекламите до (съдържанието)“, казва Пол Лий от Deloitte Research. „Няма разходи, които един вестник, да кажем, ще трябва направи, за да плати на журналистите да напишат съдържанието и след това рекламите да бъдат поднесени до него“.

От решаващо значение обаче е, че парите се генерират от кликвания и разглеждания. Опитът показва, че ако потребителите не получат преживяването, което искат, те просто се махат.

„Този модел започна със (социалната мрежа) (Friendster)“, обяснява Джефри Ман от компанията за технологични изследвания Gartner. „(Този сайт) повече или по-малко бе заменен от MySpace, който пък повече или по-малко бе заменен от Facebook. Въпросът е дали Facebook ще остане на върха? Досега изглежда успява“. И отварянето към реалния свят е една от мерките, чрез които Facebook се опитва да гарантира своето дълголетие.

Социално увеселително влакче

Британският увеселителен парк Alton Towers организира събитие, на което човек може да присъства, само ако уведоми Facebook, че е пристигнал, като е използвал услугата на сайта за геолокация Places.

Обещанието за свързване на хората с продукти прави социалните мрежи привлекателни за рекламодателите и Facebook предоставя терен за „магазин“. Потребителите се регистрират през своите мобилни телефони и в замяна получават специални предложения. Това е подобно на Foursquare – друга мрежа, която неотдавна влезе в партньорство с American Express.

В много отношения тази концепция чисто и просто е продължение на идеята за целенасочена реклама, която винаги е съществувала във виртуалното пространство. И това, което човек казва в своя профил, дава на рекламодателите цел, към която да се стремят. Преди обаче всички да започнат да се регистрират, нека отбележим, че има някои съмнения как точно работят тези трансакции.

„Можете да се прицелите в мен като 38-годишен жител на Уондзуърт, който харесва футбола, или можете да се прицелите във всички мъже във Великобритания, които харесват футбола“, обяснява Стивън Хейнс, управляващ директор в британския филиал на Facebook. „Вашата реклама може да бъде насочена към много широк или много тесен кръг хора“.

За хората, които не са добре запознати със социалните мрежи, това може да звучи малко плашещо. „Мога да го разбера до известна степен“, казва Хейнс. „Аз мисля обаче, че ако предоставяме на потребителите уместна реклама, която е насочена точно към тях, те всъщност я посрещат по-благосклонно в сравнение с традиционното натрапване на реклама“.

Ако влизането в публичен социален договор с даден продукт обаче ви идва твърде много, то има начин да се справите с този проблем. В случай че промените настройките си за свързване с Facebook, можете да запазите своите предпочитания и препоръки за самите себе си. Ако решите да не го правите, тогава на практика се ангажирате с необикновено силна форма на рекламиране на съответния продукт пред всички свои приятели във Facebook.

„Когато рекламите включват социален контекст, можете да видите какво вече са направили вашите приятели с дадена търговска марка, или ако аз харесвам Nike, тази реклама е много по-успешна“, обяснява Хейнс. „Ние никога няма да предоставим на компании като Nike (подробности) за индивидуален човек. Ще кажем, е, че има 10 милиона души на възраст между 18 и 24 години, които са включили футбола в своя списък с интереси“.

И при всичките измами във връзка с личната неприкосновеност в интернет повечето потребители не изглеждат прекалено разтревожени, стига да имат полза. „Аз мисля, че хората са готови да предоставят част от своите данни без твърде много усилия и, в замяна на това, да получат безплатна услуга“, казва Лий. „Някои мислят, че количеството информация, което разкриват, е твърде голямо, но те са малцинство“.

„В момента, разбира се, са предложени съответни законопроекти – в Европейския съюз, а също така в САЩ и Канада, за да бъде гарантиран правилният баланс между количеството информация, което е предоставяно, и степента, при която става прекалено очевидно каква информация предоставяме“.

Бъдеще на „пожарна станция“

Една от най-известните социални мрежи сега бълва 1000 съобщения в секунда.
Twitter бе оценена на около 8 милиарда долара на неотдавнашен търг. Рекламодателите могат да купуват привилегировани туитове (б. пр.: съобщения в Туитър), но сега социалната мрежа има да почерпи за нещо друго – за богатия набор от данни, който събира за нас.

„Туитър дава разрешение за използване на цялата информация, с която разполага, наричана от тях „пожарната станция“, обяснява Ман. Всяко съобщение, което бива изпратено, може да бъде използвано от компании като Microsoft и Google, за да бъдат анализирани модерните теми и за какво говорят хората точно сега.

„Компания, наречена Gnip, издава разрешителни на всички нас за ползване на част от тази база данни. Само половината от „пожарната станция“ ще ви струва 360 000 долара“. Какво тогава да кажем за бъдещето? И така, запознати твърдят, че това е само началото.

„Следващият етап от социалната търговия вероятно ще е взимането на комисионни за продукти, които са продавани директно като резултат от направените препоръки“, прогнозира Лий. „Така че вместо да продавате реклами, взимате комисионна за продаден продукт“.

„За едно можем да бъдем сигурни, когато става дума за социалните мрежи от всички видове – никога няма да има един-единствен модел, който да работи за всички“, убеден е експертът. Можем да бъдем сигурни и че не всички от нас ще бъдат доволни да са част от този процес.

По БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.