Ирландия се справя с дълга по-добре от Гърция

Ройтерс

Нарастващите спекулации за преструктурирането на гръцкия суверенен дълг повдигат трудния въпрос дали Ирландия ще бъде в състояние да плати дълга си, но Дъблин все още има време да убеди инвеститорите, че няма да бъде следващата страна на опашката за помощи.

Някои гръцки политици и германски представители намекнаха миналата седмица, че Атина може да поиска облекчение от частите кредитори при при плащанията. Това вдигна лихвите по държавните облигации на Ирландия до исторически максимум, тъй като много инвеститори се опасяват, че едно гръцко преструктуриране може да бъде последвано от ирландско или португалско преструктуриране.

Ирландия обаче, на която няма да й се наложи се върне на пазарите за финансиране, докато спасителният пакет на стойност 85 милиарда евро, одобрен от ЕС и Международния валутен фонд (МВФ), не изтече през 2013 година, все още като че ли има значително по-добър шанс за избягване на преструктуриране на дълга от Гърция.

Съотнесен към големината на икономика дълговият товар на Дъблин е по-малък от гръцкия и поне засега изглежда има по-малко съмнения, че Дъблин е изпълнен с политическата воля да се придържа към програмата си за икономии. Като допълнение силно развиващият се износ на страната може да помогне на икономическия растеж, необходим за свиването на ирландския дълг.

Ирландия ще бъде ударена по лихвите, ако Гърция избере преструктурирането, но Дъблин все още има възможност да докаже, че е различен, каза Андърс Мацен, който е главен анализатор в Nordea Markets. Анализатори, анкетирани от Ройтерс по-рано този месец, определят на 40 % шансовете Ирландия да преструктурира дълга си спрямо 60 % за Гърция и 30 % за Португалия.

МВФ прогнозира, че гръцкият суверенен дълг ще достигне 158 % от брутния вътрешен продукт (БВП) през 2013 година, а ирландският – 125 %, което не е далеч от равнище от 120 %, определено от рейтинговата агенция Moody’s като „устойчиво“. Ирландия впечатли някои инвеститори с политическата си стабилност при ужасната рецесия. Докато гърците организираха масови улични протести и стачки, а португалското правителство падна заради мерките за икономии, ирландските гласоподаватели замениха едно дясноцентристко правителство с друго, което продължи да подкрепя финансовите цели, одобрени от МВФ.

В Гърция правителството все още настоява, че не се предвижда преструктуриране на дълга, но видни политици, като шефът на парламентарната комисия по икономическите въпроси, намекваха, че едно преструктуриране може да се окаже неизбежно, тъй като страната достига предела на мерките на икономии, които може да понесе. Досега в Ирландия не се е появил такъв обществен натиск.

При средна лихва от 5,8 % на спасителните заеми от Европа, ирландската икономика ще трябва да расте доста по-бързо от прогнозата на МВФ за икономически растеж от 0,5 % за 2011 година, за да започне да намалява дълга си. Според МВФ Ирландия се нуждае от растеж в средносрочен план от около 2 %, за да може да изплаща дълга си.

В това отношение има надежда. Ирландският износ достигна тригодишен максимум през февруари, а търговският излишък нарасна с 6 % спрямо миналата година, което дава своя положителен принос към растежа. За разлика от Ирландия, Гърция все още има значителен месечен търговски дефицит и дефицит по текущата сметка. „Има шанс ние да можем да излезем от това положение, докато няма шанс Гърция да се справи“, каза Брайън Девайн, икономист от Dublin’s NCB Stockbrokers. „Има шанс ние да растем“.

Движенията на пазарите от началото на април показаха, че някои инвеститори са готови да приемат варианта, че Ирландия ще се възстанови. 10-годишните държавни облигации на Ирландия поевтиняха с около един процентен пункт до 9,24 %, след като централната банка обяви резултатите от тестовете за устойчивост на ирландските банки, убеждавайки някои, че най-накрая си е дала сметка за мащабите на банковия си проблем. Гръцките лихви, тъкмо обратното, запазиха възходящата тенденция.

Две от трите основни рейтингови агенции повишиха перспективите си за Ирландия, като Standard and Poor’s похвали отговорността на икономиката на страната, посочвайки, че има по-добри перспективи за растеж от Португалия и Гърция. През последните дни обаче спекулациите за преструктуриране на гръцкия дълг преобърна нарастващия оптимизъм на пазарите за Ирландия, като лихвите по 10-годишните й държавни облигации достигнаха 10,8 % във вторник.

Много неща тръгнаха в правилната посока за Ирландия, но ако хората възприемат Гърция като част от по-голяма буря, тогава на положителните елементи в позицията на Ирландия няма да се гледа като на изключително важни, посочи икономистът от KBC Bank Остин Хюз.

Един от рисковете за Ирландия е, че нарастването на износа й може да бъде засегнато от поскъпването на еврото, което достигна 16-месечен максимум спрямо долара, както и от забавянето на темповете на растеж на азиатската и европейската икономика на фона на затягането на паричната политика на централните банки с цел да се справят с инфлацията.

Спад на растежа може да доведе до това Ирландия да не може да покрие финансовите си цели и така ЕС и МВФ ще трябва отново да настояват за нови мерки на икономии. Това може да накърни популярността на правителството, така както многократните мерки на икономии в Гърция подкопаха обществената подкрепа за гръцкото правителство.

Някой казват, че вече е твърде късно Ирландия сама да намери своя изход от проблемите и че се нуждае от грандиозен жест от Европа под формата на допълнителна помощ или на значително отписване на дълга на ирландските търговски банки, за да избегне преструктуриране на суверенния дълг.

„Ние сме в ликвиден ураган“, посочи Константин Гурдгиев, който е лектор по финанси в Trinity College в Дъблин. „Растежът няма значение вече. Трябва да използваме малкия промеждутък, който имаме за преструктуриране на дълга на банките ни, за да спасим суверенния си дълг“.

Управителят на ирландската централна банка Патрик Хонохан посочи този месец, че ЕС може да предложи на Ирландия отстъпки по условията за спасителната помощ, ако един по-слаб растеж попречи на Дъблин да покрие финансовите си цели. Само че при нарастващото политическо противопоставяне срещу вноските в спасителните фондове на ЕС в някои богати страни членки на еврозоната, не е сигурно дали ЕС ще предложи на Ирландия достатъчно свежа помощ.

Преструктурирането на дълга на търговските банки може да окаже влияние, като се намали необходимостта правителството да рекапитализира банките. Според централната банка четирите най-големи ирландски банки вероятно се нуждаят от 24 милиарда евро капиталова инжекция. Така може да увеличи дългът на страната като процент от БВП през 2013 година до 111 % спрямо предвидените 103 %, изчислява правителството.

Едно голямо преструктуриране на дълга на търговските банки може да направи равнодушни ЕС и Европейската централна банка, от които зависи много помощта за Ирландия. Хонохан посочи, че отношения на Ирландия с Европа ще пострадат, ако правителството се опита да стовари това бреме върху привилегировани притежателите на облигации в ирландски банки.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.