www.e-vestnik.bg
Фийд за коментари Фийд за публикации
четвъртък, 14 декември 2017
БългарияСвятМения и коментариЗдраве и наукаАрт и шоу

С диплома от “Харвард” - в училище в Бусманци… Евгения Пеева: Без промяна България ще изостава

5 Май 2011

 

Децата са в “капан на ниските очаквания”, казва ръководителката на програмата “Заедно в час”

Евгения Пеева. Снимка: “Заедно в час”

Евгения Пеева е завършила Американския колеж в София и прочутия университет “Харвард” в САЩ. Дипломата от него осигурява осигурява високоплатена и престижна работа. Евгения работила няколко години в голяма международна компания, но се върнала в България да става …учител. Не, по-точно тя е ръководител на проекта “Заедно в час“, по който млади специалисти като нея, завършили университети по света или у нас, се обучават и стават учители за 2 години в “изоставащи” училища в България. Целта е  по този начин да се “инжектира” образованието със свежа кръв от квалифицирани хора. Както е известно средната възраст на учителите в България е висока (едва 3,4% са под 30 години, а 0,5% – под 25 години), а учителската професия се маргинализира поради ниско заплащане. Програмата “Заедно в час”, осигурява за тия две години на младите учители жилище в съответния град в страната, и допълнително заплащане за извънкласни занимания. Иначе те получават заплата като учители в държавните училища. Няколко българи с дипломи от престижни университети по света започват тази година да учителстват в училища в провинцията.
България показва рязко снижаване на резултатите по математика при международни оценявания TIMSS и PISA. Българските ученици се нареждат след тези от Сърбия, Турция, Румъния и далеч след тези от Унгария. По-малко от половината 15-годишни ученици в България успяват да достигнат определения от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) критичен праг на грамотност при четене и математически способности
Тези 2 години учителстване на младите хора, са своеобразна служба на родината, след което те могат да се хвърлят да правят кариера в областите, в които са завършили. Проучвания на Запад сочат, че от нивото и качествата на учителите зависи дори съдбата на учениците им. При добър учител, средното заплащане на учениците му в следващите 20 години от живота им е по-високо, показват изследвания в САЩ (виж повече тук).
Партньори на програмата “Заедно в час”, на която е ръководител Евгения, са топ университетите на САЩ “Харвард”, “Принстън”, “Станфорд” и “Колумбия”. Но тя не се отнася само до завършилите в Америка. Всякакви млади хора, завършили и в България, могат да се включат в проекта “Заедно в час”.

- Вие сте завършили “Харвард”. Какво е впечатлението ви за американската образователна система?

- Мисля, че университетското образование в Америка е невероятно. То може да не помага на американците да знаят, но ги учи да мислят. И ако един американец не може да ти каже къде е България, това не значи, че е тъп. По-скоро неговото образование е насочено в друга насока. В “Харвард” се научих да мисля повече, отколкото 12-те години, прекарани в българската образователна система.

- Как решихте да кандидатствате за този университет?

- Преди това мога да кажа, че съм била привилегирована, защото имах семейство, което държеше много на образованието. Бях приета в основно училище, което силно ме подготви, след това бях приета в Американския колеж в София. Никой от семейството ми не си е представял, че ще отида в САЩ. По-скоро в американския колеж ни насочиха, и аз не съм мислила за учене в “Харвард” много насериозно, но се подготвих внимателно за изпитите. След като ме приеха, реших да се възползвам.

- След завършването на подобен университет може би веднага сте усетили интерес от страна на различни компании?

- Всички се стремят да започнат работа на престижни места, в големи корпорации. Дори човек да няма нагласа да работи в корпорации, този натиск го кара, за да се докаже на самия себе си. И аз по същия начин постъпих, борих се доста, кандидатствах в големи компании. Аз започнах работа в международна консултантска компания, в брюкселския им офис. Занимавах се с консултиране на компании, работила съм с фармацевтични компании, телекомуникационни компании, основно със стратегически проекти, визиращи развитието им - къде да инвестират, какъв план на действие да предприемат.

- И после решихте да се върнете в България? Как се случи това?

- Работата беше много интензивна и много неща научих, но осъзнах, че не съм достатъчно удовлетворена, тя не беше толкова интересна, колкото очаквах и не виждах по-глобален смисъл от нея. Основният смисъл беше да се повиши печалбата на тези компании, но за мен това не беше удовлетворяващо, исках да се занимавам с нещо, което да помогне на повече хора да бъдат по-успешни и по-щастливи. И в същото време получих предложение от Фондация “Америка за България” . Открихме се взаимно, аз от няколко години се занимавам с доброволчески инициативи. И в процес на разговори ме поканиха да стартирам “Заедно в час”.

- А как събрахте екипа?

- Екипа го събрах, търсейки по различни канали успешни, млади талантливи хора. Всъщност целта не беше да бъдат млади, но така се стекоха обстоятелства. Средната възраст е 28 години, девет човека сме. Един от хората е от международната мрежа, Другите сме завършили в чужбина, “Харвард”, “Йейл”, някои са завършили Софийския университет, с доста разнообразен опит, както в корпоративния свят, така и в неправителствения сектор.

- Много ли са хората, които са решили да се върнат като вас?

- Виждам доста хора, които чрез нашата програма решават да се върнат в България, което ме обнадеждава. Това показва, че колкото и да сме скептични и вярваме, че хората само излизат навън. Може би това, което се иска, е да дадем смисъл на тяхното връщане. И мисля, че все повече се увеличават хората, за които не е достатъчно самите те да се развиват, важно е и тяхното обкръжение и тяхното общество да се развива.

Екипът на “Заедно в час”. Снимка: сайт на програмата

- Има ли кандидати по програмата?

- Имахме 400 кандидатури. Възнамеряваме да наемем около 35 учителя. Така че има висок интерес и селективност.

- В кои области на България ще бъдат обучавани учители?

- Търсихме доказателства за това, че има сериозна нужда от услугите ни. В момента имаме подадени заявки от училища от областите Монтана, Враца, София, Пазарджик, Пловдив и Стара Загора.

- Какво мислите за това, че учителският труд не е сред най-високо заплатените у нас?

- Ако професията не е уважавана и не е заплатена, няма как да очакваме най-качествените хора да бъдат привличани. Днес виждаме, че за много хора едва ли не последната опция е учителството. Трябва от една страна да подбираме внимателно учителите, но и да заплащаме техния труд, както подобава. Аз се надявам, че при сътрудничество с Министерството на образованието, това ще се случи. Ние не можем да осигурим повишение на заплатите, но можем да покажем, че това е важно.

- Към какво е насочен проектът “Заедно в час” – към децата, учителите?

- Целта е да улесни достъпа до качествено образование в България, като привлече и подготви млади и талантливи специалисти, българи, които имат желание да станат учители. Те трябва да имат желание да работят с деца, които често не постигат очакваното в училище. Не защото са глупави и не могат - те трябва да получават достатъчно подкрепа, да имат мотивация и вяра, че могат да успяват.
Учителят, който успява да постигне високи резултати с деца, идващи от трудно обкръжение без мотивация, е лидер. В рамките на две години осигуряваме обучение и квалификацията “учител”, за да бъдат кандидатите възможно най-добри професионалисти и лидери. Сътрудничим си със Софийския университет, който помага да адаптираме международно утвърден подход за подготовка на учители, наречен “Преподавай като лидер”. Затова не се стараем да привличаме хора с педагогическа правоспособност, а по-скоро хора, за които има възможност да се развият професионално и да бъдат част от тази промяна за по-добро за децата.

- Децата, с които тези учители ще се занимават, от обикновени масови училища ли са? Задължително ли е да има нисък среден успех в тези училища, за да са част от проекта?

- Те са в традиционни държавни училища. Приоритет на организацията е да се насочва към училища, които не показват достатъчно добър успех или има тенденция от отпадане. Честно казано във всяко българско училище има деца, които не са мотивирани, които не се справят достатъчно добре, на които не се обръща допълнително внимание да могат да успяват. Вече сме получили от училища в страната над 60 заявки за учители от ”Заедно в час”. Има заявки от по-елитни, както и от по-масови училища. Ние приоритетно изпращаме кадри в училища, където явно има нужда от допълнителна подкрепа, там въздействието може да бъде най-ценно. Знаем, че в т. нар. по-елитни училища повечето деца са достатъчно мотивирани, вярват в себе си, готови са да отидат в университет. Докато в много училища децата са поставени в това, което наричаме “капан на ниските очаквания”. Те се срещат с липса на ангажимент и мотивация от техните родители от учителите, които казват : ”Няма какво да се престараваш. Няма по-добре да справиш, няма какво да мислиш за университет”. Т. е. подава им се рамка, от която не могат да излязат. Има международни проучвания, които показват, че ако учителя не излезе и не каже: “Ти можеш много повече!”, ти наистина не можеш повече.

- На какво се дължи тази липса на поощряване, на внимание към учениците, мотивация?

- Ако питате учителите в днешното училище, ще ви кажат, че мотивацията на децата става всяка година по-ниска, че стават все по-мързеливи и по-незаинтересовани, това най-често чуваме. Лично според мен не е така. Ако това е нашето убеждение, накъде сме тръгнали като общество, като държава, като народ? Аз вярвам, че всеки човек има желание да се развива, да успява и да бъде става щастлив, защото, ако не се развива, няма как да бъде щастлив. И тук е много ключова ролята на училището, наред със семейството, разбира се, но е вярно, че много родители попадат в тежка ситуация, в която повече се грижат да осигуряват насъщното, отколкото имат възможност да подкрепят децата да се развиват и да бъдат успешни в обществото. Затова учителят е основният фактор.

- “Заедно в час” е част от международната мрежа “Тeach for all”. Какво представлява тя и как се създава у нас?

- В България тя започва да действа официално преди три години, 2007 година, благодарение на по-старите партньори в мрежата - американската организация “Teach for America” с британската “Teach first UK”. В Америка преди 20 години се създава идеята, че талантливите хора трябва да влязат в училищата, за да помогнат на децата с най-ограничени шансове в живота. След като моделът работи 20 години, днес има хиляди млади специалисти, завършили университети като “Харвард”, “Принстън”, “Йейл”. С времето и двете организации получават все повече запитвания има ли начин да споделят опита си, да създадат такива организации в други страни. Затова изпълнителните им директори решават да създадат международна организация. Нови организации могат да станат партньори при няколко условия. Първото е да се прави селекция на талантливи специалисти от много сфери, да се работи на места, където има най-голямо въздействие, където децата не получават равни възможности за образование. Трето - да сформират общност, която да работи за елиминиране на неравенството при достъпа до качествено образование. Четвъртото изискване е и да сме независими, да имаме източник на финансова подкрепа.

- Откъде идва финансовата подкрепа за проекта?

- Във всяка държава е различно. При нас фондация “Америка за България” е основният донор. По тяхна инициатива имахме възможност да създадем тази организация. Надяваме се да привлечем подкрепа и от корпоративни партньори и от администрацията в един момент. Във Великобритания например повече от финансирането на организацията идва от правителството, което страшно подкрепя тази инициатива. Те дори изискват тя да се уголемява все повече.

- Кои проблеми в образованието бихте посочили като основни?

- По-малко от две трети от децата завършват гимназиалното си образование. Над 30 % от населението ни се готви единствено за нискоквалифициран труд. Това означава, че ние просто продължаваме да бъдем последни в ЕС по квалификация на работната ръка. Ние не полагаме достатъчно грижи. Как очакваме нашата икономика да напредва, да се развива, да бъде икономика на знанието?

- У нас се говори много за възможността да се осигури интеграцията на ромите чрез образование. Има ли подобна насоченост вашият проект?

- Стараем се училищата, в които работим, да са от смесени общности. Смятаме, че когато учениците от различни общности са заедно, виждат, че всяко дете може да успее, независимо къде е родено и какви са родителите му и че това ще спомогне за интеграцията му.

- Повечето хора смятат, че политическите обещание не се изпълняват. Какви са признаците, че предстои промяна, започната от сегашното образователно министерство?

- Ами първият е, че в момента се работи по новия закон, за който се търси доста широк обществен консенсус, министерството се старае да получи обратна връзка. Вторият знак е, че виждаме нови модели, приемственост и желание за подкрепа. Нашата система има доста бюрократични, регулаторни грешки. Предизвикателството е как да бъдат елиминирани най-бързо. Има административни изисквания, които не помагат за повишаване на качеството на работата в училището и не гарантират, че образованието ще е качествено за всички. Често инспектирането следи формални критерии, а не дали учителите са ангажирани, дали учениците напредват от  А до точка Б…

- А защо толкова дълго време не е имало промяна по отношение на това?

- Не мисля, че мога да ви отговоря на този въпрос. Ако можех…(усмихва се). Честно казано, още не виждам достатъчно ангажираност от страна на цялото общество по проблемите за образованието. Не може ние да очакваме, че нещо ще се промени, ако хората не се променят, а те са променят вследствие на образованието. Те стават по-добри, по-способни, когато образованието работи в тяхна подкрепа, а днес това не го виждаме. Самата аз си задавам въпроса и защо медии и обществени личности не обръщат внимание на образованието. Ако не направим промяна бързо, и съществена, мисля че още дълго време страната ни ще бъде на задна позиция.




Етикет: , , , ,

 


Коментарите под статиите са спрени от юни 2015 г. във връзка с решение на Европейския съд, според което собственикът на сайта носи съдебна отговорност за написано от читатели. E-vestnik.bg е обект на съдебни претенции и влиза в съдебни разходи по повод свои публикации, и няма възможност да модерира и читателски форум и да носи отговорност за него. Сайтът разчита и на дарения от читатели, за да се запази като място за мнения извън контролираните медии.
  1. 1) Anonymous
    Не ви ли омръзна да пишете за ниските заплати на учителите!Това изобщо не е вярно!След последното им увеличение, учителските заплати са над средната за страната!Преподавателите вече нямат право да се оправдават със заплащането.Аз самата съм бивша учителка и мисля, че всичко се дължи на ниското ниво на компетентност на учителите, на липсата на желание за усъвършенстване.Сблъсквала съм се с какви ли не невероятни неща, не четата, не се развиват, чакат някой да им организира ''курсове''.Даже се опитват да попречат на колегата, който прилага новости и е популярен сред учениците!А учениците най-добре разбират кой какъв е, те уважават знаещите, компетентните ...още

  2. 2) Стоянова
    И какво ще правят тези образовани и достойни хора/децата,които ще обучат евентуално/ в мутренска България?Как ще я променят,след като всеки свестен човек е подложен на терор,унижения и безпаричие?
  3. 3) Да замине отново в САЩ в БГ не е за нормални млади хора!
    Гледах я при Милен Цветков(беше с още една млада жена завършила в САЩ). Чудя и се на акъла защо се е върнала в тази западаща страна България. Да истината е че България запада. Европейците не могат да ни помогнат защото тук вече става въпрос за народопсихология и гени. Какъвто народа такава и даржавата. Калпав народ - калпава държава.
  4. 4) Алина Костова
    Нека я подкрепим и й помагаме, на когото е възможно! И да вярваме, че с усилия ще имаме повече успех!
  5. 5) чичата
    юес-супер университетите са търговски дружества на самоиздръжка, разчитащи на парите на по-заможните американци, загрижени за бъдещето на децата си, на инвестиции на интернационалните корпорации, заинтересовани да култивират определени умения в ръководния си състав, както и на парите на шейхове, олигарси, и мутро-парвенюта лелеещи "марково" тескере, компенсиращо комплекса им от цървулите на дядо им/ масовият юес работодател се пази от служители с подобна квалификация, която обикновено не кореспондира с нуждите му, и преди всичко, изисква високо заплащане/ така се поражда безработица в средите на престижно изучените, която се таи зад високите доходи на семействата им, и обикновено ги тласка към политическа ...още

  6. 6) Холмс
    Чича,безспорно си прав за университетите в US-така са го измислили и щом работи добре тази система всичко е ОК.Но какво да правим в Булгаристан? В US ги учат да мислят,а тук да не мислят,а да зубрят и да си останат супер тъпи.Може би така подготвено стадо става по-удобно за управление.И тук на по-отворените не се гледа с добро око,особено този,който гледа е някакъв началник.Иначе не знам това,с което се е заело момичето и другите като нея ще помогне с нещо,едва ли.В ин тервюто се говори и за мотивация,а тя е основното.Без нея сме за никъде.Както сме я подкарали през просото,скоро ...още

  7. 7) Изумен
    Чета и не вярвам на очите си! Млади хора се опитват да променят нещо в държавата ни и веднага ги оплюхте! Засрамете се бе! Едната била учителка, другия чича, третия не знам какъв си. Чичата за поред път изказва "компетентно" мнение. Бившата учителка пък ги оплю набързо и защо? Защо е ниско нивото на учителите в България? Еми за тези "големи" заплати, които получават, какво да им е нивото? Били заплатите им над средната. Че колко е средната заплата в България? 500-600лв.? И колко точно над тези пари им е заплатата? То статистически погледнато, ако средната заплата е 600 лв. ...още

  8. 8) Възмутена
    Трудно ми е да опиша с думи емоцята, която голяма част от предходните коментари предизвикаха у мен. Темата на статията не са учителските заплати, нито университетите в Щатите, а една иниациатива на млади хора в нашата "калпава" държава.Тя е важното, но някак се губи из между всичко написано, което е доста тъжно! Надявам се тези млади хора да получат подкрепата и адмирациите на обществото!
  9. 9) Костов
    Инициативата, както се вижда от текста, не е на 'група млади хора', а на фондация "Америка за България". Вероятно оттам идва и финансирането. Просто 'няколко млади хора" са спечелили поредния проект. Има едни пари, които трябва да бъдат похарчени и толкоз. дали с 35-ма млади учители ще се промени нещо - не зная. Пък и колко от тези 35 човека ще останат учители, след като мине периода на допълнителните бонуси - също е неизвестно. Но - няма лошо, особено след като парите идват отвън и ще се харчат в България
  10. 10) хамалин
    известно е,но пак:в германия след голямата последна война в някои градове не е имало камък върху камък.после след 10 години знаем каква стана тя.гьоте пише,че заслужават да живеят само тези,които се борят всеки ден с живота.имах учителка по история,която беше завършила преди 9-и в щатите.оставила си там работата и се прибрала у нас си.ако сега обичам неистово бг,то отчасти го дължа и на тази прекрасна жена.аз съм на мнение,че е най-добре за бг да останем малко,да се свие колкото една словения,но да е само от хора като тези ентусиасти.до г-жа 1,мен ме дразни следният факт:едно младо момиче,с очите си ...още

  11. 11) Петър
    От всички нас зависи накъде ще върви България. Не мисля, че можем да очакваме някой да ни изгради държавата, или че благоденствието пада от небето. Подобряването на образованието ми се струва, че е много добро начало и желая успех на екипа с осъществяването на тази чудесна инициатива!
  12. 12) ZoSo
    обречени сме
  13. 13) ziguli
    12-и,голи сте.Па сте и припростички.
  14. 14) гУмен
    Като чете човек такива патетични ПЛАТЕНИ статии, та се замислям, бе аджаба тез американски колежи всички ли ги завършват с отличие, или и там има тройкаджии? И какво именно работят тройкаджиите? Дали не ги пращат в страни от Третия свят като България, та белким стигнем тяхното ниво?
  15. 15) мда
    Виж, гУмен, не си прав и не е честно да се държиш като гамен, момичето е страхотно и така трябва. Не всички млади хора имат КЪДЕ да живеят, нали?
  16. 16) емигрант
    Eто ключа към статията: Работата беше много интензивна и много неща научих, но осъзнах, че не съм достатъчно удовлетворена, тя не беше толкова интересна, колкото очаквах и НЕ ВИЖДАХ ПО-ГЛОБАЛЕН СМИСЪЛ В НЕЯ. Основният смисъл беше да се повиши печалбата на тези компании, но за мен това не беше удовлетворяващо, исках да се занимавам с нещо, което да помогне на повече хора да бъдат по-успешни и по-щастливи. И в същото време получих предложение от Фондация “Америка за България” . Открихме се взаимно, АЗ ОТ НЯКОЛКО ГОДИНИ СЕ ЗАНИМАВАМ С ДОБРОВОЛЧЕСКИ ИНИЦИАТИВИ И В процес на разговори ме поканиха да стартирам “Заедно ...още

  17. 17) Петър
    До гУмен: не няма тройкаджии в Американския колеж, защото който не поддържа успех над 4.50 го гонят.
  18. 18) Sin
    "Чета и не вярвам на очите си! Млади хора се опитват да променят нещо в държавата ни и веднага ги оплюхте! Засрамете се ! ".
  19. 19) SoZo
    облечени сме
  20. 20) дъвка
    Локуми: не можели да боравят с географска карта, но ги били учели да мислят. Ай сиктир.
  21. 21) безработен
    Защо оплювате безработните? Щом и за дипломирани в Харвард няма работа, значи грешката не е в американския колеж.
  22. 22) Мила
    Защо в Бусманци,като може в "Екоравновесие"?
  23. 23) Sin
    За мен тази жена е безспорно от добрите - красива, млада, образована, интелигентна, завършила в чужбина и се върнала в България, стреми се да повиши статуса на учителската професия и пр. Как може да се съзре нещо лошо у нея ? Някакъв намери кусури в харвардския университет, друг изрази съмнение, че е тройкаджийка, трети упорито повтаря, че заплатите на учителите били страшно високи. Не се ли срамуват от себе си тези хора ? Това са неудачници, вижда се от 100 км дето се вика. Всеки има по нещо от тях у себе си, но не могат ли никак вече да ...още

  24. 24) Стоянова
    Че момичето е "от добрите"-сигурно,но ако някога нашия живот се промени,то това трябва да стане от нас самите,а не от пилотни програми,финансирани от американското правителство.Това не че е лошо,но ефектът от него е нулев априори..Идват едни хора,правят нещо за нас/от сърце или за пари-няма значение/ и си отиват.Как да променят отношението към учителската професия,като отношението на официалните Бг власти е такова,каквото е?И тука не става дума само за заплати-а за правила,които да се спазват от самите власти.
  25. 25) Пламен
    Браво, Евгения!!
  26. 26) албаго
    Аз мисля, че не заплатите, а образователната система е сбъркана. Старите учители, ,,даскалите'', както им казвахме се пенсионираха , а младите се държат така, че не будят уважение у децата.Не може един човек, непрекъснато хленчещ и оплакващ се да бъде добър преподавател и творец!!!Учителската професия е не само зазубряне и изпяване на учебния материал пред децата-това е творчески процес изискващ обич към професията и децата!!!Ако човек не обича работата си, независимо каква е, не може да се очакват резултати.А през последните 20 години виждам много учители, които не са си на мястото, а знаете, че децата най-добре усещат фалша и ...още

  27. 27) Жоро
    Планът Маршал също беше финансирани от американското правителство и също беше внесена "отвън". Германия и немците имаха нужда от тази външна помощ - икономическа, политическа,психологическа...И знаем какъв беше скокът на Западна Европа спрямо Източната част. Едва ли немците сами (довчера верни на Хитлер и живели в тоталитарна държава) биха успели да тръгнат по пътя на демокрацията. Така че едно подбутване отвън не е излишно, помага.И ако това е един вид малък план (програма, проект)Маршал за България (в сферата на образованието), можем само да приветстваме инициатиавата и най-важното, младите хора заели се с този нелек план.
  28. 28) Браво на момичето!
    Чудесна инициатива. Дай Боже повече млади българи да са с нейната нагласа и да основат подобна фондация в Щатите за обмяна на опит. Успех на начинанието!
  29. 29) Петър
    Албаго, съгласен съм, че учителската професия е предизвикателна. Но не мислиш ли, че с тези ниски учителски заплати и с ниския статус на учителската професия в оществото, много високомотивирани, способни хора, които биха искали да са учители избират да правят друго, защото ще плаща по-добре и ще получават повече уважение?
  30. 30) УЧИТЕЛ
    МЛАД УЧИТЕЛ ЗАПОЧВА 450ЛВ ЗАПЛАТА.ТОЙ ТРЯБВА ДА Е БУДИТЕЛ, НО И РОДИТЕЛИТЕ НЕ ТРЯБВА ДА СА БУДИЛНИЦИ!
  31. 31) pj
    Маршъл е от школата на Кейнс - школа наречена социализъм от Георги Ангелов и сие.. Тогава са печатали пари според търсенето - и са имали 22% растеж на година, българия по време на Вълко Червенков също е имала такъв растеж 22%, при това без инфлация, без кредити и търговски дефицит .. Алфред Нобел не предвиждал награда за икономика, само награди за мир, за литература и за "науките" - физика, химия, и медицина (или психология). Изглежда, не броял икономиката за наука, още по-малко за литература. Нобел умрял през 1896; 72 години по-късно Шведската ...още

  32. 32) ВЪЗХИТЕН
    Невероятно хубава инициатива. Право в целта! Браво на Евгения Пеева. ПРОСВЕТА! Това е поколението на новите ВЪЗРОЖДЕНЦИ! ДАВАЙ НАПРЕД и НАГОРЕ, въпреки зложелателите, безверниците, песимистите и ограничените духом.
  33. 33) свако
    Ще си позволя да допълня горният коментар. Освен просвета е нужно и природата да си свърши работата. Родените в робство камунисти4еско и по тази при4ина неспособни да живеят свободно, по естествен път да напуснат този свят и да оставят младите да го направят по-добър. Има надежда.
  34. 34) :)
    Разбира се, че има НАДЕЖДА. Браво на Енгения!
  35. 35) Дочка Петрова
    Идеята е чудесна.Трябва и да заработи.
  36. 36) Starshi
    Такива "възрожденци венаги е имало и ще има , но .....знае ли възпитаничката на юес университетите , какви са очакванията на нашите деца ? Те гледат и слушат и гледат по тв за ежегодното "изтичане на мед. сетри " от България и най -вече предпочитаните дестинации за работа , а не за туризъм , слушат и разговорите вкъщи - защо тя не ги зна е или предполага тези факти !Защо не знае или поне да предположи , че в клас има също коментари по икономикс в страната ни в момонта а резултати в семейството - колко ...още

  37. 37) младши
    старши, ако на това му казваш краткотрайни атракции ,то дълготрайните сигурно ще са 33 часа в денонощиетоли?
  38. 38) той
    българинът мрази промяна, сапун, настива от течение, не обича да проветрява, мрази да спортува, обича ИНЕРЦИЯТА -недоверчив е към всичко отвъд балканите и дай мо ...маняна маняна
  39. 39) Светослава Светославова
    Приветствам идеята. Аз самата съм работила в САЩ, живяла с техния капитализъм и работохолизъм, уважавам ги за гражданското общество, което са изградили, но ги съжалявам за това колко малко умеят да се радват на живота и колко цялата им радост зависи от това колко пари имаш. Не смятам да се връщам в САЩ, искам да живея и работя в Бг, тук се чувствам по-полезна и по-нужна. Тепърва ни предстои да изграждаме гражданско общество, молбата ми към вас е да помагате, да се интересувате, да уважавате културата и фолклора ни, които на запад хората уважават повече отколкото ние тук си ги ...още

  40. 40) чичата
    моме, утре ще те забръска "върла зима в чужда къща" и няма да мислиш тъй/ животът е твърде кратък, особено на места където никой от нищо не вдява
  41. 41) Ани
    Ние българите си заслужаваме Българията в която живеем.КАКВО КОМЕНТИРАТЕ КАТО НИЩО НЕ ПРАВИТЕ?А? Момичето има диплома от най-добрия университет в СВЕТА-нещо непостижимо за смотаните форумци които плюят, плюят и плюят и са царе на негативизма, ама нямате нито 1 процент от смелостта и интелекта на тази девойка.






 Начало | България | Свят | Мнения & Co | Интервю | Писмо от | Здраве, Наука & Тех | ИStoRии | Малък коментар | Арт & Шоу | Спорт | Виното | Фотогалерия | Видео | Връзка с нас


  

ЗА АВТОРСКИТЕ ПРАВА В САЙТА | ЗА ВРЪЗКА С НАС | ЗА РЕКЛАМА

направен 2007-2017® с мерак design and develop by www.ljube.com 2007 w.ljube.com