Инфлацията изяжда доходите в Македония

в. Утрински весник

Цените растат. Статистиката не трябва да ни съобщава това, защото всички граждани го усещат по джобовете си.

Експертите прогнозират, че инфлацията ще расте преди изборите, но още повече ще расте след тях. Мерките на правителството да отпусне пшеница от стоковите резерви и намаляването на акциза върху петролните продукти засега не дадоха видими резултати. Сега на ред е Народната банка на Македония НБМ , но още не е сигурно дали тя изобщо ще предприеме някакви мерки.

Това ще се разбере днес, след заседанието на управителния съвет на НБМ. Едно все пак е сигурно, че централната банка ще коригира предвижданията си за инфлацията тази година. На всички им е ясно, че няма шанс инфлацията тази година да се задържи на три процента, а ще бъде много по-висока. МВФ предвижда, че инфлацията ще скочи над пет процента.

Държавният статистически институт съобщи във вторник, че през април тази година в сравнение с април миналата година инфлацията в Македония се е увечилича с 4,8 процента. Нарастването на разходите за живот е резултат от по-високите индекси на зеленчуците – с 5,2 процента, рибата – 0,9 процента, преработените плодове – 0,6 процента, зърнените продукти, рибните и млечните продукти – 0,5 процента, месото и яйцата – 0,4 процента, прясното и киселото мляко и алкохолните напитки – с 0,2 процента.

Увеличаване на разходите за живот е забелязано и при превоза на пътници, домакинските съдове, услугите за образование, услугите за поддържане на жилищата, други услуги, при средствата за хигиена, разходите за поддържане на автомобилите, при облеклата и мебелите.

Намаляване на разходите за живот има при олиото 2,2 процента , безалкохолните напитки 1,7 процента, пресните плодове 0,6 поцента и месните продукти 0,4 процента. Също така намаление е забелязано и при електрическите апарати за домакинството, петролните продукти, обувките и пощенските услуги.

През първите четири месеца на тази година в сравнение със същия период на миналата година инфлацията в Македония е по-висока с цели 4,3 процента, за разлика от сравнението между първите три месеца на тази година с първите три месеца на миналата година, когато ръстът бе 3,8 процента.

Експертите предупреждават, че Народната банка на Македония и правителството трябва да играят заедно, което е много трудно в този предизборен период, когато всички се изхвърлят с много обещания, а това означава да се взимат пари от бюджета.

Професор Миролюб Шукаров казва, че ще бъде трудно преди изборите да се вземат непопулярни мерки, които може да се отразят на мнението на избирателите. Той не очаква конкретни мерки в смисъл на намаляване на разходите и дефицитите, но смята, че именно поради това на новото правителство след изборите ще му бъде много трудно.

Инфлацията ще расте, ефектът от вноса ще продължи заради нарастването на цените, особено на петрола. Централната банка ще трябва да вземе мерки, за да неутрализира тези удар, а това означава, че по някакъв начин ще се влошат условията за работа и за ликвидността.

НБМ и правителството ще трябва да играят заедно. Но кое правителство ще се реши да намали разходите? Изборите ще застрашат положението, няма да се предприема нищо, а след изборите новото правителство ще има огромни проблеми заради празния бюджет. Сега ще се дават и нови обещания, които означават нови бюджетни разходи, казва Шукаров.

Според него положението с нарастването на инфлацията е сериозно и затова държавата трябва да води правилна социална политика, с което ще помага на най-застрашените, тъй като те вече няма от какво да се лишат. Това е голяма група хора, които ще бъдат най-засегнати от скъпотията, смята Шукаров.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.