Борисов ще ни накара да ручаме магистрали

Премиерът се прави на Хитлер, разликата е, че няма подобрение на икономиката

Бойко Борисов открива магистрала „Люлин“. Снимка: Булфото

Преди време шефката на парламента Цецка Цачева каза, че „през тоталитарните общества” имало и „позитивни неща”, които никой не може да отрече – например „магистралите на Хитлер”. Чула и тя нещо… И каза още, че тепърва историците трябвало „да търсят справедлива, обективна оценка за времето на Живков” (БНТ, 19 ноември 2010 г., „Панорама”).

Сигурно историците ще си блъскат главите и за обективна и справедлива оценка на делото на Бойко Борисов и Цецка Цачева.

На фона на подобни призиви за обективност и справедливост Бойко Борисов откри нова магистрала – „Люлин”. Тя се строи от няколко години, още от предишното правителство, ама той гледа на нея като на своя свидна рожба. Магистралите са му по сърце, това му е големият мерак като премиер.

Навремето Адолф Хитлер също строил магистрали и така възстановил икономиката в Германия – така говорят кръчмарските политолози. Вероятно това е повлияло и на премиера Борисов. Де да можеше само със строителство на магистрали да се оправи една икономика…

Ако Борисов наистина си мисли, че и той като Хитлер ще изкара страната от кризата със строителство на магистрали, много греши. Както може да се очаква, от досегашната му активност по въпроса няма никакъв резултат.

Неотдавна Световната банка – бившият работодател на финансовия министър Симеон Дянков, му писа слаб 2.

България е сред страните в Източна Европа, в които икономическата криза е нанесла най-голям удар върху хората, а след идването си на власт правителството на ГЕРБ е засилило негативния ефект, намалявайки разходите за здравеопазване и образование – това се казва в последния доклад на Световната банка, който разглежда как домакинствата и правителствата от Източна Европа и Централна Азия се справят с „голямата рецесия“.

Докладът на банката беше разпространен в средата на март. Той излезе на фона на радостните рапорти на министъра Дянков, че България излиза от кризата (според него тя е заизлизала от април миналата година). В доклада на Световната банка пише и по-подробно, че „на пръв поглед безработицата в страната не е особено голяма, но хората страдат от масово обедняване. Броят на тези, чиито доходи са намалели, е 6 пъти по-голям от съкратените заради икономическата криза.”

Според банката, в стремежа си да намалят разходите си, българските домакинства прибягват до икономии, които не само влошават качеството на живота им, но и го застрашават. Например всяко пето от най-бедните семейства е ограничило посещенията си при лекар, дори и при болест.

Силно засегната от безпаричието е сферата на образованието, се казва още доклада. Това може да понижи квалификацията на младежите, както и шанса да си намерят добре платена работа. Повече инвестиции в образование дори и по време на криза препоръчват и от Международната организация на труда в доклад за пазара на работната ръка в България.

И какво правят българският премиер Борисов и финансовият министър Дянков на фона на тези изводи? Вкараха БАН в ликвидация с орязан бюджет, там нямат пари дори за заплати. Откак са на власт Борисов и Дянков, БАН се е стопил с 1700 души (близо 1/4 от хората). Само за 2010 г. са напуснали заради мизерията 500 души и са се пенсионирали 600 (новината е от вчера, 16 май). За учителските заплати е излишно да се споменава, университетите също мизерстват. Орязан е бюджетът за здравеопазване и т. н.

Но… ще строим магистрали и метро. Детинската мечта на премиера. За магистрала „Люлин”, както обясни министърът Плевнелиев, са изсипани 150 млн. лева повече, защото България щяла да изгуби финансиране за магистралата от еврофондове. Айде, да му повярваме. Ами другите магистрали? За магистрала „Тракия” няма и една стотинка от европейски фондове (още не са усвоени обещаните 250 млн. евро). Държавата ли ще налива пари в нея? Защо не с кредити, от фондове? И този строеж няма кого да нахрани, освен няколко фирми, свързани с Васил Божков, наричан още Черепа. Сега за магистрала „Хемус” се похвалиха, че намерили пари от Европа. Тоест, че вече можело да поискат. Тепърва ще видим.

Ама магистрали ли ке ручаме? За да остане Борисов в историята като Хитлер и да сбъдне представите на Цецка Цачева за справедлива историческа оценка?

Като оставим големите проекти, средният и дребният бизнес в България умират. А той е гръбнакът на икономиката на най-развитите страни като САЩ или като Австрия, например, която е колкото България. Дребните фермери и собственици на фирми, които се занимават с производство твърдят, че министърът по европейските фондове, назначен от Борисов, се интересува само от магистрали, проекти за общини и метро.

А фондове и проекти за малки и средни предприятия, фирми, ферми и т. н. – никой не се е загрижил да ги придвижва. Има фермери и малки предприятия, които са сложили депозити в банка за проектите си, или са взели кредити, и сега загиват. Почти нищо не мърда, по министерства и агенции никой нищо не ще да подпише, не се изплащат и вече завършени проекти.

Но България гледа по телевизията как Борисов реже ленти на откриване на пътни участъци и разглежда строежа на метрото. Впрочем, той си приписва заслуги и на предишни правителства. Метрото се проектира от 1968 г., а се строи от 1977, тръгна през 90-те и се строи интензивно от 2005 г., откак го разбута един енергичен бивш зам.-кмет – Велизар Стоилов. Борисов се бие в гърдите за нещо, което се строи отдавна. Няма нови пари от Европа за метрото през последните 4 години.

Прочутата спортна зала в София също се строи още от предишното правителство, а Борисов постоянно повтаря, как щял да завърши и пусне спортна зала. Голям успех. И с нея ще нахрани народа. Същевременно се кани да строи нов Национален стадион, че този в центъра на София задръствал движението. Нова лудост. Ами що не оправи движението, вместо да прави нов стадион? Той и сегашният не може да се напълни.

Магистрали, зали, стадиони, метро. Един малък нов Хитлер. Само не е измислил още да започне война с някого.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.