Неуловимият Джо* или Украйна и руският газ

 fraza.ua

Когато „Южен поток“ заработи, може би никой няма да има нужда от украинската газопреносна система. Украйна със сигурност не успява да убеди Русия да се откаже от строителството на „Южен поток“. Ако по-рано украинските ръководители се отнасяха към газотранспортната система като към писано яйце, то скоро тя може да се превърне в купчина метални отпадъци. Сега Киев трябва да помисли как да направи така, че руснаците да имат интерес да продължат транзита на газ през Украйна. За увеличаване на обема на транзита пък може само да се мечтае.

Газопроводът „Северен поток“ се строи с ускорен темп, въпреки че в началото бе разглеждан само като „плашило“ за украинците. Сега обаче положението е различно – в началото на май на дъното на Балтийско море бе положена последната тръба от първата линия на газопровода, а началото на прекия пренос на природен газ от Русия до Европейския съюз по новата система се планира за последното тримесечие на 2011 година.

Построяването на втората линия на газопровода през 2012 година, която ще бъде пусната в експлоатация през същата година, ще позволи капацитетът на „Северен поток“ да бъде увеличен до 55 млрд. куб. метра годишно. Капацитетът на първата линия на „Северен поток“ е 27,5 млрд. куб.м. годишно, а вече са потвърдени договори за доставка на 22 млрд. куб. метра. При сегашните ставки за транзит на газ през украинска територия и този обем на договорените количества за „Северен поток“ Украйна няма да реализира печалба от над 700 млн. долара годишно.

Паралелно Газпром работи и над проекта „Южен поток“ – газопровод за износ на руски газ за Европа, заобикалящ Украйна от юг. Подводната част на това съоръжение трябва да премине по дъното на Черно море от руското до българското крайбрежие през морската икономическа зона на Турция.

Въпреки че „Южен поток“ все още не е толкова напреднал като „Северен поток“, подготовката за изграждането му се води сериозно – в редица европейски страни (Сърбия, Словения, Австрия, Хърватия и Румъния), през които ще преминава тръбата, вече е готова технико-икономическата обосновка (ТИО) на сухопътния участък. Остава само да се подготви ТИО в България, Гърция, Унгария и да се направи ТИО на морския участък, а след това всичко да се обедини в общ документ.

Турция неотдавна даде на Газпром разрешение за морски проучвания по проекта и според най-новата информация от 15 май започват проучвателни работи по морския участък от трасето на „Южен поток“ в териториалните води на Турция и Русия.

„Южен поток“ се оценява на 15,5 млрд. евро. Цената на конкурентния проект „Набуко“ пък вече нарасна до 14 млрд. евро, което е много над първоначалните оценки, според които тръбопроводът трябваше да струва около 7,9 млрд. евро. Близката цена като цяло прави „Южен поток“, който вече се изпълнява на практика, много по-предпочитан проект от „Набуко“, които все още съществува само в главите на своите автори!

Инвестиционното решение за „Южен поток“ трябва да бъде взето тази година, първите доставки на газ се планират за края на 2015 година, а пускането с пълен капацитет от 63 млрд. куб. метра годишно Ц за 2018 година.

Справка: „Южен поток“ – През януари 2008 година за изпълнение на проекта „Южен поток“ Газпром и италианската Eni на паритетна основа учредиха компанията South Stream AG. През юни 2010 година бе постигнато споразумение за включване в проекта на френската EdF, а през март 2011 година – на германската Wintershall. Планира се през 2011 година да бъде подписано ново акционерно споразумение между участниците в проекта.

„Южен поток“ се строи, за да се диверсифицират маршрутите за доставка на природен газ до европейските потребители и плановете предвиждат изграждане на газопровод през акваторията на Черно море до страните от Южна и Централна Европа. Газопроводът „Южен поток“ трябва да има четири линии (с обем от 15,57 млрд. куб. метра всяка), като първата линия трябва да бъде пусната в експлоатация на 30 декември 2015 година. Очаква се всяка година да се пуска в експлоатация по една линия и през 2018 година газопроводът да заработи с пълна мощност.

Ами Украйна? Ако Русия насочи всичкия си газ по обходни пътища, както изглежда Киев ще остане без „транзитното кранче“. Този въпрос струва, ни повече, ни по-малко, от около 4 милиарда долара годишно. Според председателя на управителния съвет на алианса „Новата енергия на Украйна“ Валерий Боровик, когато „Южен поток“ бъде построен, съоръжението може да привлече голяма част от ресурсите, които все още преминават през Украйна към Европа.

В изпълнението на „Южен поток“ участват най-големите европейски енергийни компании, които имат интерес от напълването на тръбите. Освен това новите газови магистрали ще бъдат по-надеждни и ефективни от остарялата украинска газопреносна система. Така че ако трябва да се определят приоритети за напълване на тръбите, то не може да има съмнение в полза на кой маршрут ще бъде направеният избор…

Докато по проекта все още не е взето окончателно решение обаче има възможност Русия да бъде убедена, че украинската система все пак е необходима. И (което не е маловажно) че реконструкцията и модернизацията й ще струват много по-малко от грандиозното строителство на „Южен поток“.

„Съюзът на безстрашните републики на свободите“ обаче отдавна потъна в Лета и затова не може да се разчита на братска помощ. Русия може да бъде заинтересована от съвместното газотранспортно светло бъдеще само чрез трезви сметки, например – на Москва да бъде предоставен частичен контрол над системата след съвместната й модернизация.

Според украинския президент Виктор Янукович, ако Русия и Европейският съюз се съгласят да модернизират украинската газопреносна система, то строителството на газопровода „Южен поток“ може да стане безперспективно. Още по-рязко за строителството на „ЮЖен поток“ се изказва министърът на енергетиката и въгледобивната промишленост Юрий Бойко.

„За Украйна това („Южен поток“) със сигурност е неизгодно. Позицията на президента ни е достатъчно твърда и той я изрази пред руските ръководители – строителството на „Южен поток“ не отговаря на националните ни интереси. По-просто казано – той отнема газа от нашите тръби. И ние ще се борим срещу това“, обеща Бойко.

Министърът обаче разбира, че трябва да бъде внимателен с подобни изявления. В края на април той заяви в телевизионно предаване, че правителството на Украйна е „предпазливо оптимистично“ по въпроса дали Киев ще успее да докаже необходимостта от газопреносната си система.

„За нас „Южен поток“ наистина е заплаха за националните ни интереси и ние винаги ще бъдем против него. Още повече, че виждаме как позицията на Европа в последно време вече е далеч от „розовите“ очаквания, които имаше по-рано. Колкото повече модернизираме газопреносната си система, толкова по-открити ще бъдем, ще показваме надеждност, а вероятността за изграждане на „Южен поток“, който цели да пресуши газовата ни тръба, ще намалее“, каза Бойко, допълвайки, че „това е политически проект на руските ни партньори, които искат да създадат излишък от транзитни мощности“.

Европейците от пък обещават да помогнат в модернизацията на украинската газопреносна система, но не бързат особено. Преди повече от две години украинското правителство, Европейската комисия, Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и Световната банка подписаха в Брюксел съвместна декларация за модернизиране на газопреносната система на Украйна. От тогава обаче не е направено нищо, въпреки че напоследък се отчита известен напредък – през февруари тази година по изпълнение на брюкселската декларация започна проектът за техническа помощ „Подготвителни изследвания за модернизацията на украинската газопреносна система и хранилища“.

За средата на юни е планирана церемония за началото на работата по модернизацията, като във финансирането ще участват международни финансови организации. В Украйна трябва да пристигне еврокомисарят по енергетиката Гюнтер Йотингер и в негово присъствие да бъде заварен „златният кръстопът“, от който да започне модернизирането на газопровода Уренгой – Помари – Ужгород.
„Това е първата част от модернизацията на нашата система с участието на международни финансови учреждения от ЕС“, заяви Бойко.

Виталий Шушковский, анализатор от инвестиционната компания Ренесанс кепитъл Украйна, подчертава, че при сегашната ситуация е необходимо споразумение с Русия, без каквото не може да бъде запазен обема на газа, транспортиран през Украйна. Според експерта трябва да се преговаря с Газпром – колкото по-рано, толкова по-добре, защото след като „Северен поток“ и „Южен поток“ бъдат построени, руската страна вече няма да има мотив за преговори.

По този начин според Шушковский единственият реален начин да се привлече руският интерес е да бъде създадено руско-украинско смесено дружество в газовата сфера. Ако Газпром се включи в подобна компания като собственик, то ще има интерес от капиталови инвестиции в украинската газопреносна система и в напълването на тръбите.

По БТА

*Заспало градче в Дивия запад. Изведнъж от бара изкача каубой, размахва револвер и крещи:
– Аз съм Неуловимият Джо! Аз съм Неуловимият Джо! Преминаващ каубой пита един от местните жители:
– Как? Наистина ли това е Неуловимият Джо?
– Той е!
– А защо никой не го хваща?
– Че кой има нужда от него. . .

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.