Мобилните разговори у нас – пак от най-скъпите в Европа, но оператори ги изкарват по-евтини с шашми

Цените за разговори между отделните оператори в България са 32-34 ст. на минута според най-разпространените абонаментни планове. Това означава около 17 евроцента. Но според доклада на Европейската комисия (ЕК) за телекомуникационния пазар през 2010 г. средните цени у нас са от по-ниските, макар и над средните за Европа.

Всеки, който е имал сим-карта в Европа (където е пълно с български работещи) знае, че цените там са доста по-ниски от тук. Най-често около 10 евроцента на минута. Но операторите там дават различни гъвкави и индивидуални абонаментни планове каквито няма у нас, и с които разговорите стават още по-евтини.

Какво например няма у нас, което се среща по света? Безплатни разговори в събота, неделя или вечер и през нощта. Безплатни джиесеми, дори от най-скъпите марки, при сключване на съответен абонамент за 1 или 2 години. У нас има плахи намаления за някои абонаментни планове и всеки си плаща мобилния апарат дори да сключи договор за 1-2 години. Докато по света дават пакети по 500-1000-1500 минути, тук още броят пакети по 50-100 минути.

По света има и индивидуален подход и отстъпки – ако тръгнеш да си сменяш оператора, старият ти оператор започва да наддава за теб, да ти прави по-големи отстъпки.

Тук, при който и да е оператор, потребителят се чувства като говедо. Като иде с някакъв проблем в офис на „Виваком“, го карат да се обажда на 123, и той се чуди за какво е дошъл. А от 123 пък го пращат в офис. Там не могат да му направят справка, макар да седят зад компютри – не излизало всичко при тях и т. н.

За „Мтел“ по-добре да не говорим. Гафовете им при смяната на системата продължават, потребители се оплакват непрекъснато от надути сметки и неправилни изчисления.

„Глобул“ те разсипва от игрички, есемеси, мелодийки, които сами се включват и т. н.

По едни твърде сложни сметки за отчетите от приходите, включени безплатни минути, изключени такси и т. н., излиза, че средните разговори у нас са сред по-евтините в Евросъюза. Макар и над средното в ЕС.
В данните за България например са включени и безплатните минути в различните тарифни планове на операторите, но не са включени приходите от самите такси на операторите. Тоест ЕК взема непълните приходи на телекомите, които разделя на всички изговорени минути, включително и безплатните. Това обяснява и ниските средни цени на разговорите у нас.

В Белгия, за сравнение, се включват и приходите от месечни такси на абонатите, което увеличава средната цена на разговор до 0.17 евро на минута. А реално потребителят в Белгия може да си вземе абонаментен план с по-евтини разговори. Очевидно няма статистика по единен критерий и причина за това са шашмите на трите оператора у нас, наричани нежно от потребители „Ментел”, „Грабул” и „Свиваком”.

Докладът отчита поевтиняване с 20% на разговорите у нас. Което е стъкмистика, защото и трите оператора отчитат спад на приходите около 4% за година. И този спад се дължи на наложеното от ЕК намаление на цените за взаимно свързване. Разбира се, има и по-слабото потребление, особено от страна на бизнес абонатите.

Но потребителят не може да се похвали, че му е намаляла сметката през последните 6 месеца, примерно. Абе, в най-бедната страна в ЕС операторите най-нагли и най-късо подстригват.

Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.