„Спасете ме от емиграция“ – безработен ирландец издигна билборд

Асошиейтед прес

Безработният ирландец пред своя билборд. Снимка: АП/БТА

Десетки хиляди ирландци напускат родината си, изпаднала в огромна дългова криза, понеже не могат да си намерят работа. Но един 26-годишен огорчен ирландец на име Фейлим Мак Ун О’Мора отказа да емигрира и събра погледите на страната с оригинален пи ар трик, който хвърля светлина върху неговото тежко положение.

„СПАСЕТЕ МЕ ОТ ЕМИГРАЦИЯ“ – пише на билборда на Мак Ун О’Мора в центъра на Дъблин. Билбордът се превърна в централна тема на нова кампания в социалните мрежи, която дава гласност на неговото десетмесечно търсене на работа и желанието му да остане в Ирландия. Усилието му струва около 2000 евро и му осигурява безценната възможност неговите способности в областта на маркетинга и сключване на сделки да бъдат забелязани от целия свят.

Само два дни след като се превърна в олицетворение на средностатистическия ирландец, наречен „безработния Пади“, Мак Ун О’Мора изглежда убеден в постигането на целта си да си намери добра работа, най-вероятно в Дъблин, до края на месеца. На фона на безкрайните телефонни обаждания и публикации от доброжелатели и даващи съвети хора във Фейсбук и Туитър завършилият търговия и маркетинг в Националния университет на Ирландия в Галуей облече миналата седмица най-хубавото си сако, за да отиде на първото от очакващите го десетки интервюта за работа в следващите няколко седмици. Той отказа да назове когото и да е от внезапно появилите се ухажващи го работодатели, но все пак призна, че се надява да бъде в положение, в което ще може да избира.

„Не можех и да си мечтая за успеха, който постигна моята кампания. Очаквах да получа най-много десет предложения, надявайки се някой наистина да ме покани на интервю за работа. А сега просто съм затрупан от предложения“, казва Мак Ун О’мора, преди да отиде на първото от интервютата. Мак Ун О’Мора се завръща в Ирландия през август 2010 г., изпълнен с оптимизъм, след като работи една година в Австралия като туристически агент и организатор на събития в хостел в Сидни. Той разполагал само с няколко хиляди евро, които бил заделил преди това, когато започва да си търси по традиционния начин работа в областта на маркетинга.

След повече от сто подадени молби за работа миналата година получава покана само за две интервюта, които завършват незадоволително – типичен случай в страна, където безработицата достигна 15 процента и която преживява най-голямата вълна от емиграция от 80-те години насам. Очаква се повече от 50 хиляди души, повечето от които около двадесетгодишни абсолвенти на университети точно като Мак Ун О’Мора, до края на годината да напуснат страната с население от 4,5 милиона души.

Но докато живее в дома на родителите си, разполагайки само със 188 евро на месец, огорчението на Мак Ун О’Мора се превръща във вдъхновение: щом не може да си намери работа в областта на маркетинга, защо пък да не направи своите маркетингови способности публично достояние, за да си намери работа. „Чувствах, че ми трябва билборд, за да запозная хората с моята кауза. След това реших да привлека интерес чрез силата на социалните мрежи, затова бързо си направих страници във Фейсбук и Туитър и започнах да си пиша с приятелите ми и да публикувам веднага“, казва Мак Ун О’Мора.

В началото на април той се заловил за работа. Купил си сток снимки от индонезийска компания, убеждава специалисти по графичен дизайн и фотографи на свободна практика да му помогнат с идеи, а след това се спазарява с една от големите рекламни агенции да използва нейно място за билборд. Резултатът е рекламен символ на изпадането на Ирландия от Келтски тигър в страна на ръба на фалита. На билборда е изобразен Мак Ун О’Мора, застанал с гръб към обектива, държейки куфар в едната си ръка, а в другата келтски стик за хърлинг, и гледайки към океана, където на хоризонта се показват Статуята на свободата, Британският парламент, Операта в Сидни и небостъргачът Си Ен Тауър в Торонто.

Билбордът, издигнат на Мериън роуд – дъблинския еквивалент на Бевърли хилс – привлече интереса на ирландските медии и доби широка популярност в интернет. Мак Ан О’Мора се появи в ефира на ирландската национална телевизия, както и на водещи радиостанции и получи запитвания от повече от сто ирландски компании за своите препоръки. В повече от дванадесет секции за търсене на работа в най-големия чат рум в Ирландия boards.ie пък се обсъждат достойнствата на неговата находчива идея.

Вечерно време шофьорите намаляват, за да видят рекламата, за която всички говорят. „Това е дело на гений. Точно такива мозъци трябва да задържаме в Ирландия“, казва 39-годишният счетоводител Дейвид Дели, един от многобройните шофьори, които спират, за да снимат билборда. „Направено е толкова професионално, кара те да поискаш да разбереш кой е авторът на идеята“, казва Мер Куин, 32-годишна секретарка от Дъблин, на която скоро е била орязана заплатата и се е наложило да работи на намалено работно време, снимайки билборда с мобилния си телефон. „А после, когато чуеш историята му, тя просто „крещи“ да го назначат на работа някъде възможно най-бързо. Той има кураж.“

Мак Ун О’Мора признава, че неговата реклама отчасти е замислена да докосне накърнената национална гордост на ирландците. Той е включил в нея гаелски стик за хърлинг като ясен символ на национализма на всеки ирландец; той лично не е играл хърлинг горе-долу откакто е бил 12-годишен. „Не поддържам почти всеобщото мнение, че всеки безработен млад ирландец трябва задължително да напусне страната, за да има изобщо някаква надежда да просперира“, гласи неговият манифест във Фейсбук. „Опитът ми зад граница ме накара да съм по-признателен на нашата страна, култура и начин на живот. Бих искал да остана и да бъда част от възстановяването на тази страна, затова моля, разгласете посланието.“

И те го правят. В рамките на два дни след началото на Фейсбук-кампанията страницата му в социалната мрежа от 12 души е харесана вече от над 5600. Кампанията в Туитър се оказа по-малко популярна, но пък особено полезна за „чатене“ директно с потенциалните работодатели. Мак Ун О’Мора е възхитен от бързото популяризиране и отглас, които неговата кампания придоби в социалните мрежи като съобщения в негова подкрепа се получават от Корк до Рио де Жанейро.

Затова, получавайки съвети и предложения, изниква въпросът дали в крайна сметка той няма все пак да предпочете да емигрира, в случай че получи предложение, на което не може да устои. „Аз обичам тази страна. Едногодишният ми престой в Австралия наистина ми показа колко специална за мен е Ирландия и какво „велико село“ е тя“, каза той. „Това е домът ми. Ако трябва да го напусна пак, ще е със свито сърце.“

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.