Номерата на колите – милиционерска главоблъсканица, свобода и бизнес

У нас си слагаш името на табелата за 7000 лв., в САЩ – за 20 долара

Катаджийска нумерология – горният номер означава Ловеч, следващите надолу – Габрово, Плевен, Пловдив. Същевременно Р е Русе, В е Варна и др. Снимка: e-vesinik

Табелите с автомобилните номера в България са най-строго охраняваните и най-тъпата измислица на МВР.
По света можеш да си прибереш стария номер на колата, на много места като в САЩ ги продават като сувенири. В България е строго забранено, прибират дори чужди временни номера, когато внасяш кола в България (виж по-долу).

А кодовете на градовете в автомобилните номера в България са истинска загадка. ЕВ – Габрово , Н – Шумен, А – Бургас… Същевременно за някои градове се означават с първата буква на името им, например: Т – Търговище, Х – Хасково, В – Варна, М – Монтана, К – Кърджали, Р – Русе.
Каква е логиката? Най-точният отговор е – милиционерска. Защото изборът на буквите в кодовете на градовете на автомобилните номера е тайна разработка на МВР. По стара международна спогодба още от края на Студената война, номерата на колите у нас трябва да се приравнят към латиницата. Тоест в автомобилните регистрационни табели да се използват само онези букви от кирилицата, които ги има и в латиницата. Така ще може българските номера на колите да се разчитат в Европа. И екип спецове от МВР е измислил букви и буквени съчетания, намесен е и Институтът на МВР. И резултатът е налице. Сегашната главоблъсканица по автомобилните табели ще остане навеки, защото е много трудно, скъпо и безсмислено да подменяш заради такива недомислици табелите на 3 млн. коли, които вече са подменяни 3 пъти за 20 години.

Поредица смени на автомобилни номера подлудяват шофьорите. Първо още в края на социализма смениха старите черни железни номера с порцеланово покритие с нови, жълти, алуминиеви. После в началото на 90-те отпаднаха разликите между номерата на частни и държавни автомобили, всички номера станаха еднакви, нов образец. После започна нова смяна – на кодовете. Поставен беше срок до 2000 г. да се сменят всички регистрационни табели на колите и това стана.

След това въведоха нов тип табела, европейски образец, бяло и синьо – със знака BG и трикольор. Новият краен срок за подмяна на табелите беше 2006 г. Последно вътрешният министър Румен Петков плашеше, че трябва да се сменят преди да влезем в Европейския съюз. Който ходи до съседна Гърция, да погледне и ще види, че там още има стари гръцки номера, които въобще не са европейски образец. Също и в Италия и др.

Така в рамките на 10 години българската държава накара всички собственици на коли да ги пререгистрират 2 пъти, като за това ги одруса средно 40 лв. Става дума за около 3 млн. автомобила. Държавният овчар стриже българското стадо по 3 пъти в година, вместо по веднъж. Табелите се произвеждат от частната фирма БМВ (Безконтактни мултиплексорни вериги).

Кодове по милиционерски

Но какво означават главоблъсканиците по регистрационните табели? Мозъчният тръст на МВР е използвал само буквите от кирилицата, които съвпадат с латинските. Логиката, обаче, остава загадка.
Регистрационният номер се състои от 1-2 главни букви – код на града и областта и 4 цифри, и още един буквен код, като серия, след тях. В далеч по-многолюдни градове в Щатите примерно, или Великобритания, има автомобилни номера с по-кратки цифрени и буквени съчетания. Как става това, вероятно българското МВР не е разбрало и се придържа към простата сметка.
У нас е приета от години логиката първата буква на регистрационното табела на автомобила да е и началната буква или букви на града. Във Франция например не е така – означението на града е от две цифри в началото. 75 например е код за Париж, има и други цифрови кодове за там според районите.
С последните концепции на МВР положението е смесено и сложно. Останали са означения от времето на соца, в онези случаи, когато буквите на кирилица съвпадат с латинските. Например Велико Търново си е ВТ, Видин си е ВН. Но има пълни загадки:
Благоевград – Е (логиката, по която е избрана тази буква, е …просто да се избере буква, различна от други градове)
Добрич – ТХ (тук вероятно е надделяла носталгията по времето, когато градът се казваше Толбухин и е останало старото означение на номерата, както бяха по времето на соца – Тх)

Този номер е от Добрич. От носталгия в МВР са запазили стария код за Толбухин, както се е казвал градът преди. Снимка: e-vesinik

Бургас – А (и в този случай няма логично обяснение. Да е предпоследната от името на града, едва ли)
Шумен – Н (поне една буква от означението се съдържа в името на града)
Ямбол – Y (може би, полицейската логика е, че това е първата буква на Я, като се транскрибира на латиница – от YA)
Габрово – ЕВ (тук вече няма никаква логика)
Плевен – ЕН (вероятно е избрана последната сричка)
Пловдив – РВ (първата буква е П на латиница, а втората си е В, каквото се среща в името Пловдив – сигурно има някаква сложна мисъл в съчетанието)
Ловеч – ОВ (част от първата сричка – умно)

Всъщност, при тази промяна на кодовете на градовете през 90-те в МВР са могли да измислят нова кодова система или с цифри, като в други страни, или да подредят буквените кодове по друга логика, по азбучен ред и т. н., а не да търсят връзка между името на града (при половината кодове) и без никаква логика при останалите.

Катаджийска нумерология

С това катаджийските номера с номерата на колите не се изчерпват. Поради големия инфантилен интерес в България към номера на коли с 4 еднакви цифри или с чифтове, МВР въведе такса за тях. При социализма с такива номера се уреждаха само с връзки известни футболисти, артисти

На автомобилните номера в САЩ можеш да си сложиш не само букви и цифри, но и символи. Надписът, със символи и съкращения гласи: „Love to save energy“, което може да се преведе приблизително „Обичам да пестя енергия“ (а колата е хибрид). В България е забранено, както и лепенки като тази вляво. Снимка: Иван Бакалов

, а по правило с такива привилегии се ползваха само милиционерски шефове, висши партийни дейци и техните деца. Именно поради тази причина и днес в разговорния език се използва определението „милиционерски номер“. Него ти го дават от милицията. Не можеш да си го вземеш сам, на гишето. В България открай време се смята за „престижно“ цифрите от регистрационния номер на колата да са еднакви. Въвеждането на такса за еднаквите номера през 2003 г. беше добро решение, защото нароилите се през 90-те мутри, които първо се уреждаха с връзки и подкупи, започнаха да си плащат на държавата. Но пак има някакво наднормено стригане.
Най-евтино – 30 лв. – излиза правото на ползване на регистрационен номер с комбинация от цифри, например: 11 22; 12 12; 12 21. В този случай таксата е 30 лв.
За регистрационен номер с комбинация от цифри, които не са еднакви, но са по по желание на шофьора, сумата е 50 лв.

Този номер с име по желание на собственика струва в щата Невада 20 долара. Снимка: Иван Бакалов

А за четири еднакви цифри, например 1111, се плащат 1 000 лв.
Всеки номер обаче започва с буквеното обозначение на областния град.
Най-скъпо излиза за регистрационен номер с букви (само от латиница) – 7 000 лв.! Същата сума се заплаща и за рег. номер с еднакви цифри без серията от букви в края например CА 111111.

Само за сравнение, в САЩ можеш да си поръчаш номер с твоето име и за 20 долара. Зависи от щата. Но в общи линии е по-евтино от България. И в много европейски страни номер по избор на шофьора не е проблем, няма строги изисквания и свръх високи такси. Затова там няма създаден такъв култ към избор на номера. В България, която дълго време е била (и още е) държава, в която всичко е забранено или не е разрешено, се е създала мания на основата на ограниченията.

Бизнесът с табели

Още една особеност на милиционерската държава се развива успешно в капиталистически условия. Българският КАТ прибира при регистрация всички стари автомобилни номера. Задължен си да ги предадеш. Като влезеш в страната с нова или купена на старо кола с временни номера, или например с редовен немски номер, българският КАТ задължително ги прибира. Не може. По света старите автомобилни номера се продават като сувенири, хората си ги запазват за спомен. Тук – не може!

Стари автомобилни номера в САЩ се продават като сувенири. Снимка: Иван Бакалов

И това е само „емоционалната“ страна на проблема. КАТ прибира около 300 000 европейски номера на коли годишно, в сегашната криза. Прибира и старите номера на коли при смяна на собственик и др. Става дума за около половин милион регистрационни табели от алуминий, с тегло около 100 г. Тоест КАТ прави бизнес с около 50 тона алуминий годишно. С това количество един квартал като Филиповци в София може да си изкарва прехраната. Само не вярвайте на твърденията на катаджии, че връщали немските номера в Германия и т. н. Дрън-дрън. Нито ги връща някъде, нито ги пази в архив.
Тези табели най-вероятно стигат до фирмата БМВ, която произвежда регистрационните табели на всички коли в България. Пълен монополист. Частна фирма на бивши служители на МВР, води се ЕООД, но е собственост на друга частна фирма, в която дребен акционер е и МВР.
На който му се занимава да изследва тази далавера на МВР.

Но време е стадото, което МВР стриже, да се възпротиви и на стригането, и на тъпите измислици, които стават част от нашия бит и всекидневие, в случая под формата на автомобилни номера.

Пълен списък на кодовите означения на градовете върху регистрационните табели на автомобилите

Е – Благоевград
А – Бургас
В – Варна
ВТ – Велико Търново
ВН – Видин
ВР – Враца
ЕВ – Габрово
К – Кърджали
КН – Кюстендил
ОВ – Ловеч
М – Монтана
РА – Пазарджик
РК – Перник
ЕН – Плевен
РВ – Пловдив
РР – Разград
Р – Русе
СС – Силистра
СН – Сливен
СМ – Смолян
С, СА, СВ и т. н. – София-град
СО – София-област
СТ – Стара Загора
ТХ – Добрич
Т – Търговище
Х – Хасково
Н – Шумен

Y – Ямбол

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.