Автосалонът в София – цени, момичета и …глупостите с ДДС + фотогалерия

Китайски автомобил Made in BG и др. чудеса

Всяка кола изглежда добре с такава шофьорка. Снимка: e-vestnik

Най-евтината кола на автосалона в София струваше 15 600 лв. с ДДС –  “Лада Нива”, добре познатия от времето на социализма модел. Без никаква разлика. Запазил се непроменен във времето повече от 25 години (виж снимката).
След него по цена се нареждаше китайско-българският автомобил, който ще се сглобява в Ловеч, обявен за 16 000 лв. като базов модел, но с климатик. После се нареждаше малолитражен модел на “Шкода Фабия”, за 17 000 лв. с отстъпката на автосалона.
Иначе една кола с бензинов мотор 1,4-1,6 л и около 100 к. с. мощност у нас струва около 25-35 хил. лв., каквато и да е марка. Някои са малко по-евтини от Западна Европа, ама други не са. Например “Тойота” у нас струва с около 20% по-скъпо отколкото в Щатите, дори след като започна кризата и фирмите у нас намалиха яко цените, с което показаха, че до момента съвсем са ни драли кожата. Това е цяла отделна тема. Който се интересува от цените, може да сравнява в интернет. А за цените у нас може да погледне под снимките във фотогалерията към статията.

"Алфа Ромео Жулиета", стартова цена 41 000 лв. Снимки: e-vestnik

"Алфа Ромео Жулиета", стартова цена 41 000 лв. Снимки: e-vestnik“Форд Фокус” 1,6 л, мощност 100 к. с. - 35 000 лв. с ДДС, но се предлагаше във вариант и за 25 400 лв. Снимки: e-vestnikСнимки: e-vestnikСнимки: e-vestnikМомичетата на "Субару" са в синьо, с любимия цвят на марката. Снимки: e-vestnikТова е "Тойота" Хибрид. 46 000 лв. 100 к. с., среден (комбиниран) разход 3,8 л на 100 км. Снимки: e-vestnikСнимки: e-vestnikМомичетата на "Субару" са в синьо, с любимия цвят на марката. Снимки: e-vestnikНавият "Ягуар" изглежда по-зле от модела от 1955 г., изложен в раздела "Ретро" (виж снимките в ретро салона по-долу). Снимки: e-vestnikВместо отвор за пълнене на резервоара, електромобилът на "Пежо" има контакт, чрез който се включва в ел. мрежа. Снимки: e-vestnik"Напълно електрически" - такива надписи ще се появяват в бъдеще все по-често на автомобилите. Снимки: e-vestnik Това е електромобилът на "Пежо". В София вече се движат няколко, макар че цената им засега е висока - 69 000 лв. Но разходът е ...2,80 лв. за ток за едно зареждане - до 150 км пробег. Занапред ще стане като с възобновяемите енергийни източници - сега токът от тях е още скъп, но пада непрекъснато. Снимки: e-vestnikМомиче представя новият модел на "Фиат" 500. Снимки: e-vestnikМомиче представя новият модел на "Фиат" 500. Снимки: e-vestnikСъщото момиче демонстрира колко може да е стилен един класически образец на италиански дизайн - мотопед "Веспа". Снимки: e-vestnikКласически образец на италиански дизайн - мотопед "Веспа". Снимки: e-vestnikКласически образец на италиански дизайн - мотопед "Веспа". Снимки: e-vestnikСнимки: e-vestnikКласически образец на италиански дизайн - мотопед "Веспа". Снимки: e-vestnikСнимки: e-vestnik

По-важно е друго. В България отношението към автомобила е като към някакъв лукс. Законодателството пречи на търговията с автомобили. Ограничава я. Фаворизира едни видове коли за сметка на други.

Мистерията на българското ДДС – джипът като фирмен автомобил

Едни натрапчиви реклами се набиват в главата на средния българин, който няма фирма и не е регистриран по ДДС. Те греят от вестници, списания и билбордове на улиците. От плаката или снимката примамливо се е наежил някакъв автомобил и под него надпис  – “… с възможност за данъчен кредит”. Или само краткото “Данъчен кредит”. Тези умилителни рекламни слогани за ДДС шептят под всички джипове от плакатите. Джипът е някакво привилегировано возило у нас.
За незапознатите – това означава, че като си купиш джип, ако си регистрирана по ДДС фирма, можеш да си възстановиш ДДС-то, което си платил за него.
Но ако си купиш лека кола – не се възстановява ДДС.
Да, възстановяването на ДДС в България не се отнася за всички коли. Водени от социалистическото си самосъзнание, българските депутати законодателно са разрешили ДДС да се възстановява само за автомобили с повече от 5 места и товарни, полутоварни. Демек – не можеш да си купиш лека кола за фирмата, не ти се признава ДДС. Леката кола е лукс. Така беше при комунизма. Така е и сега. Как така “фирмаджиите” ще си купуват леки коли. Не може. Само баничарки и …джипове.

Момичетата на "Опел" превърнаха марката в неустоима. Снимка: e-vestnik

Момичетата на "Опел" превърнаха марката в неустоима. Снимка: e-vestnikДобрата стара "Лада - Нива" от времето на соца, и тя тук. Същата, без промяна, само за 15 600 лв. По-евтина кола на автосалона нямаше. Снимка: e-vestnik“Рено Клио” – базова цена на този модел 27 800 лв. с ДДС. Този експонат на автосалона е с цена 29 700, но се продаваше с отстъпка за 26 100 лв. Снимка: e-vestnik"Брабюс". Колко струва - няма значение. За маняци с пари. Снимка: e-vestnikСнимка: e-vestnikСнимка: e-vestnik“Пежо 308” дизел, 114 к. с. – цена от 24 000 до 34 000 лв. с ДДС според различните екстри и оборудване. Снимка: e-vestnikИнсталация от колички на щанда на "Опел". Снимка: e-vestnik"Мицубиши" беше представена с момичета по-симпатични от моделите им. Снимка: e-vestnik"Опел" така изглежда силна марка. Снимка: e-vestnik"Тойота" имаше и нестандартни модели, облечени с гащиризон. Снимка: e-vestnik"Тойота Ярис" - най-евтините модели бензинов двигател 1 л, 69 к. с., се продаваха на автосалона за 19-20 хил. лв. с ДДС. Снимка: e-vestnik“Хонда Инсайт” – хибрид. Цена 34 000 лв. с ДДС. Бензинов двигател, комбиниран с електродвигател. Разходът е 4,6 л. на сто смесено – градско и извънградско каране. Снимка: e-vestnik "Опел Астра". Най-евтиният модел бензинов, 1,4 л, 100 к. с. е 30 200 лв. с ДДС, на автосалона беше с отстъпка за 27 000 лв.Снимка: e-vestnik "Шкода Фабия" 1,4 бензинов, 69 к. с. - най-евтината лека кола - 17 600 лв. цена на автосалона, отстъпка от 20 800 лв. Снимка: e-vestnik "Форд Фиеста" – специална цена на експоната 25 000 лв. с ДДС. Иначе е 30 000 лв. Снимка: e-vestnik Този джип “Рейндж Роувър Ивоук” струва между 68 000 и 98 000 лв. с ДДС. А точно този на снимката е 117 000 лв. Снимка: e-vestnikВсяка кола изглежда добре с такава шофьорка. Снимка: e-vestnik“Шевролет Авео” 1,4, мощност 100 к. с. – 24 700 лв. с ДДС. Снимка: e-vestnikСнимка: e-vestnikВсяка кола изглежда добре с такава шофьорка. Снимка: e-vestnikСнимка: e-vestnik

Според българския закон се оказва, че джипът не е лукс, а отговаря на представите на депутатите в няколко парламента поред за фирмена дейност. Много фирми, които имат нужда от кола за дейността си (тя в много случаи не е свързана с превоз на товари, а за пътуване на 2-ма или 3-ма души), вместо да си вземат лека кола, купуват джип, защото му се признава ДДС. Цените на много модели леки коли и джипове са близки, като ти признаят ДДС-то, при цена 40-50 хил. лв., все едно дали ще е джип или лек автомобил, от какъвто имаш нужда.
И така мъчително върви търговията на коли в България. Фирма, който има нужда от леки коли, не може да си възстанови ДДС, ако си купи такива.
Затова пък някои фирми използват джипове за лични автомобили и за представителни возила, като са ползвали за тях ДДС.
Канска законодателна простотия.
Това ограничение с ДДС-то при едни коли за сметка на други е една от причините да е разпространена толкова и търговията с автомобили втора употреба. Допълнителен законодателен стимул.
Отделно една фирма трябва да плаща всеки месец 10% върху разходите си за автомобилите. Тоест – ако иска да й признаят разходи за бензин и др., трябва да внася в данъчното 10% от тях месец за месец. И това е цяла отделна тема – кога, как и защо.

И не се е чуло нещо граждани, фирми да недоволстват, да поискат от една или друга партия да промени това положение. Карай там джиповете и се весели…

Салонът за ретро модели

"Мерцедес" от 1954 г. Снимка: e-vestnik

"Мерцедес" от 1954 г. Снимка: e-vestnik"Ягуар" от 1955 г. По-добре изглежда от последния модел (виж снимките от другия салон). Снимка: e-vestnikЕмблема на руския "Ролс Ройс" - Зил. Снимка: e-vestnikДве момичета в стар "Кадилак". Снимка: e-vestnikЕмблема на стар руски Зил. Снимка: e-vestnikДве момичета в стар "Кадилак". Снимка: e-vestnikТака изглежда руският "Ролс Ройс" - Зил. Снимка: e-vestnik"Ролс Ройс" Фантом. Снимка: e-vestnikДве момичета в стар "Кадилак". Снимка: e-vestnikЕмблемата на "Ролс Ройс". Снимка: e-vestnik

Иначе на автосалона се появиха за пръв път електромобил и вече няколко марки хибридни автомобили. Електромобилът беше на “Пежо” – моделът iOn, 64 к. с., максимална скорост 130 км в час (виж снимките). Градски автомобил, изминава до 150 км с едно зареждане. Разходът е …2,80 лв. на едно зареждане – толкова струва токът за 6 часа включване. Но има опция за бързо зареждане за половин час. Цената обаче все още е висока – 69 000 лв. с ДДС. Тепърва ще пада. Въпреки това има купени вече няколко в София.

Хибридни автомобили предлагат вече няколко фирми, не само “Тойота”. Ако България има мъдри законодатели, електромобилите и хибридните коли трябва да бъдат освободени от данъци, дори от ДДС. Или поне ДДС да е наполовина за хибридните. Наближават избори, а никой не се сеща да издигне такива искания за колите, ДДС-то и т. н. Гражданското общество спи. И предпочита да кара джипове.

Напразните опити да се произвежда автомобил в България

Китайски коли Made in Bulgaria – това ще е продукцията на китайския производител Great Wall Motors (Грейт Уол Мотърс – “Великата стена”). “Великата (китайска) стена” ще прави в Ловеч лека кола Voleex C10 (градски модел), подобна на “Тойота Ярис” за 16 000 лв. Ще прави и огромен джип Hover H5 (31 000 лв. 4х4 или 28 600 лв. с две двигателни колела) и пикапът Steed, със стартови цени 24 499 лв. (4Х2) и 27 499 лв. (4Х4). Всички цени са с ДДС, макар да не са окончателни. Заводът трябва да заработи в ловешкото село Баховица до края на годината.

Щандът на китайският производител Great Wall Motors (Великата стена мотори), който ще произвежда у нас 3 вида автомобили. Снимка: Агенция Фокус

В България досега неуспешно се опитаха да правят автомобили “Фиат” през 60-те години – сглобени са само 758 броя.

После, пак през 60-те, са произвеждани автомобили “Рено” 10 и “Рено” 8, общо към 4000 сглобени. Дори и спортният модел „Рено Алпин“.

После, също в Ловеч, сглобяваха москвичи – общо към 300 000 от 1967 до 1990 г. Там през 80-те се роди и българският вариант „Москвич Алеко“ – най-скапаният възможен модел на „Москвич“. Сега по пътищата могат да се видят модели „Москвич“ отпреди 30-40 години, но „Алеко“ няма – такъв боклук беше, че нито един здрав не е останал.

През 90-те “Роувър” направи завод във Варна. Сглоби към 600 автомобила и се отказа. Една причина беше, че правителството на Виденов подписа с Чехия “Шкода” да се внася без мито (тогава не бяхме член на ЕС), и така тя стана по-евтина от “Роувъра” с 500 лв. А за частите на “Роувъра” имаше мито.

Моделът Voleex, който ще се произвежда у нас, ще струва 16 000 лв. Снимка: Агенция Фокус

Корейската “Деу” се огледа през 90-те да строи завод тук, и уплашена от претенции за рушвети и липса на стимули отиде в Румъния. Там й дадоха 5 години без данък печалба и 10 години без мито за компоненти за производство. И от Румъния у нас нахлуха корейски коли – „Тико“, „Деу Рейсър“ и др.

Всички опити да се правят коли у нас се провалят. Тук няма отношение към автомобила.
След неуспеха на италиански, френски, руски и английски автомобил у нас може би ще сполучи китайският.
Евтинко, като за българи. Тук сме все по евтините работи.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.