Автосалонът в София – цени, момичета и …глупостите с ДДС + фотогалерия
Китайски автомобил Made in BG и др. чудеса
Най-евтината кола на автосалона в София струваше 15 600 лв. с ДДС – “Лада Нива”, добре познатия от времето на социализма модел. Без никаква разлика. Запазил се непроменен във времето повече от 25 години (виж снимката).
След него по цена се нареждаше китайско-българският автомобил, който ще се сглобява в Ловеч, обявен за 16 000 лв. като базов модел, но с климатик. После се нареждаше малолитражен модел на “Шкода Фабия”, за 17 000 лв. с отстъпката на автосалона.
Иначе една кола с бензинов мотор 1,4-1,6 л и около 100 к. с. мощност у нас струва около 25-35 хил. лв., каквато и да е марка. Някои са малко по-евтини от Западна Европа, ама други не са. Например “Тойота” у нас струва с около 20% по-скъпо отколкото в Щатите, дори след като започна кризата и фирмите у нас намалиха яко цените, с което показаха, че до момента съвсем са ни драли кожата. Това е цяла отделна тема. Който се интересува от цените, може да сравнява в интернет. А за цените у нас може да погледне под снимките във фотогалерията към статията.
По-важно е друго. В България отношението към автомобила е като към някакъв лукс. Законодателството пречи на търговията с автомобили. Ограничава я. Фаворизира едни видове коли за сметка на други.
Мистерията на българското ДДС – джипът като фирмен автомобил
Едни натрапчиви реклами се набиват в главата на средния българин, който няма фирма и не е регистриран по ДДС. Те греят от вестници, списания и билбордове на улиците. От плаката или снимката примамливо се е наежил някакъв автомобил и под него надпис – “… с възможност за данъчен кредит”. Или само краткото “Данъчен кредит”. Тези умилителни рекламни слогани за ДДС шептят под всички джипове от плакатите. Джипът е някакво привилегировано возило у нас.
За незапознатите – това означава, че като си купиш джип, ако си регистрирана по ДДС фирма, можеш да си възстановиш ДДС-то, което си платил за него.
Но ако си купиш лека кола – не се възстановява ДДС.
Да, възстановяването на ДДС в България не се отнася за всички коли. Водени от социалистическото си самосъзнание, българските депутати законодателно са разрешили ДДС да се възстановява само за автомобили с повече от 5 места и товарни, полутоварни. Демек – не можеш да си купиш лека кола за фирмата, не ти се признава ДДС. Леката кола е лукс. Така беше при комунизма. Така е и сега. Как така “фирмаджиите” ще си купуват леки коли. Не може. Само баничарки и …джипове.
Според българския закон се оказва, че джипът не е лукс, а отговаря на представите на депутатите в няколко парламента поред за фирмена дейност. Много фирми, които имат нужда от кола за дейността си (тя в много случаи не е свързана с превоз на товари, а за пътуване на 2-ма или 3-ма души), вместо да си вземат лека кола, купуват джип, защото му се признава ДДС. Цените на много модели леки коли и джипове са близки, като ти признаят ДДС-то, при цена 40-50 хил. лв., все едно дали ще е джип или лек автомобил, от какъвто имаш нужда.
И така мъчително върви търговията на коли в България. Фирма, който има нужда от леки коли, не може да си възстанови ДДС, ако си купи такива.
Затова пък някои фирми използват джипове за лични автомобили и за представителни возила, като са ползвали за тях ДДС.
Канска законодателна простотия.
Това ограничение с ДДС-то при едни коли за сметка на други е една от причините да е разпространена толкова и търговията с автомобили втора употреба. Допълнителен законодателен стимул.
Отделно една фирма трябва да плаща всеки месец 10% върху разходите си за автомобилите. Тоест – ако иска да й признаят разходи за бензин и др., трябва да внася в данъчното 10% от тях месец за месец. И това е цяла отделна тема – кога, как и защо.
И не се е чуло нещо граждани, фирми да недоволстват, да поискат от една или друга партия да промени това положение. Карай там джиповете и се весели…
Салонът за ретро модели
Иначе на автосалона се появиха за пръв път електромобил и вече няколко марки хибридни автомобили. Електромобилът беше на “Пежо” – моделът iOn, 64 к. с., максимална скорост 130 км в час (виж снимките). Градски автомобил, изминава до 150 км с едно зареждане. Разходът е …2,80 лв. на едно зареждане – толкова струва токът за 6 часа включване. Но има опция за бързо зареждане за половин час. Цената обаче все още е висока – 69 000 лв. с ДДС. Тепърва ще пада. Въпреки това има купени вече няколко в София.
Хибридни автомобили предлагат вече няколко фирми, не само “Тойота”. Ако България има мъдри законодатели, електромобилите и хибридните коли трябва да бъдат освободени от данъци, дори от ДДС. Или поне ДДС да е наполовина за хибридните. Наближават избори, а никой не се сеща да издигне такива искания за колите, ДДС-то и т. н. Гражданското общество спи. И предпочита да кара джипове.
Напразните опити да се произвежда автомобил в България
Китайски коли Made in Bulgaria – това ще е продукцията на китайския производител Great Wall Motors (Грейт Уол Мотърс – “Великата стена”). “Великата (китайска) стена” ще прави в Ловеч лека кола Voleex C10 (градски модел), подобна на “Тойота Ярис” за 16 000 лв. Ще прави и огромен джип Hover H5 (31 000 лв. 4х4 или 28 600 лв. с две двигателни колела) и пикапът Steed, със стартови цени 24 499 лв. (4Х2) и 27 499 лв. (4Х4). Всички цени са с ДДС, макар да не са окончателни. Заводът трябва да заработи в ловешкото село Баховица до края на годината.
В България досега неуспешно се опитаха да правят автомобили “Фиат” през 60-те години – сглобени са само 758 броя.
После, пак през 60-те, са произвеждани автомобили “Рено” 10 и “Рено” 8, общо към 4000 сглобени. Дори и спортният модел „Рено Алпин“.
После, също в Ловеч, сглобяваха москвичи – общо към 300 000 от 1967 до 1990 г. Там през 80-те се роди и българският вариант „Москвич Алеко“ – най-скапаният възможен модел на „Москвич“. Сега по пътищата могат да се видят модели „Москвич“ отпреди 30-40 години, но „Алеко“ няма – такъв боклук беше, че нито един здрав не е останал.
През 90-те “Роувър” направи завод във Варна. Сглоби към 600 автомобила и се отказа. Една причина беше, че правителството на Виденов подписа с Чехия “Шкода” да се внася без мито (тогава не бяхме член на ЕС), и така тя стана по-евтина от “Роувъра” с 500 лв. А за частите на “Роувъра” имаше мито.
Корейската “Деу” се огледа през 90-те да строи завод тук, и уплашена от претенции за рушвети и липса на стимули отиде в Румъния. Там й дадоха 5 години без данък печалба и 10 години без мито за компоненти за производство. И от Румъния у нас нахлуха корейски коли – „Тико“, „Деу Рейсър“ и др.
Всички опити да се правят коли у нас се провалят. Тук няма отношение към автомобила.
След неуспеха на италиански, френски, руски и английски автомобил у нас може би ще сполучи китайският.
Евтинко, като за българи. Тук сме все по евтините работи.