Луксозните автомобили във Виетнам се множат, неравенството – също

Франс прес

Коли и рикши се борят по улиците на Ханой. Снимка: лукетвиетнам

Млада жена в прилепнала сребриста рокля позира пред скъпа лимузина на автомобилния салон в Ханой. Цената на тази кола се равнява на заплатата на средния виетнамец за два века, но аудитата и мерцедесите по улиците на виетнамската столица стават все повече. Това е признак на растящото социално неравенство, на „показното консуматорство“ в една комунистическа страна, която след 1986 г. постепенно се отвори за пазарната икономика, казва Джон Хендра. „Разликата между богати и бедни се увеличава“, изтъкна наскоро той, преди да се оттегли от поста на постоянен координатор на ООН във Виетнам.

Някога виетнамският комунизъм смяташе буржоазията за враг на народа. Сега обаче, богатството е нещо приемливо, независимо дали идва от балона на пазара с имоти, от търговията, промишлеността или повсеместната корупция. И продавачите на автомобили се възползват от това. „Ежегодно удвояваме продажбите си и според мен тази тенденция ще се запази“, казва доволно Лоран Жене, генерален директор на „Отомоутив Ейша лимитид“, официален вносител на „Ауди“.

Германският автомобилостроител представи на виетнамското автомобилно изложение своето „Ауди А6“ с цена малко под 100 000 евро, което прави месечната заплата от 1 365 000 донги (45 евро) на средния виетнамец за около 180 години. „Форд“, „Тойота“, „Мерцедес-Бенц“ и други компании вече от години произвеждат коли във Виетнам, а и с влизането си в Световната търговска организация (СТО) през 2007 г. страната се отвори за официалните вносители, така че новите марки навлизат на процъфтяващия местен пазар.

От миналата година „Рено“ продава своят модел 4х4 кросоувър „Колеос“ за 1,429 милиарда донги (около 47 000 евро). Продажбите тръгнаха добре“, уверява ни Ксавие Казен, собственик на „Ото Мотърс Виетнам“, вносител на френската марка. „Рейнж Роувър“ също върви добре. Марката присъства на местния пазар от три години и тази година продажбите й са се увеличили с около 50 процента, въпреки че изложените в шоурума модели струват към 200 000 долара.

Общо продажбите на лични автомобили и автомобили „4х4“ са нараснали с 38 на сто за първите четири месеца на 2011 г. спрямо същия период на миналата година, сочат данните на Асоциацията на автомобилостроителите във Виетнам. С безбройните двуколесни превозни средства из тесните улици на Ханой се разминава дори няколко модела на „Бентли“ и „Ролс-Ройс“ – въпреки тежкото икономическо положение.

Макар че Виетнам регистрира от години значителен растеж, той се бори и с тежък дисбаланс: 12,4 милиарда долара търговски дефицит за 2010 г., неконтролируем срив на валутата и инфлация, достигнала през юни 21 процента на годишна основа. В усилията си за стабилизиране на икономиката централната банка разпореди ограничаване на заемите, отпускани на непроизводствени отрасли като спекулативните сделки с имоти и борсата, а също ръстът на кредитите тази година да се запази под 20 процента.

Нищо обаче не смущава пазара на луксозни стоки, твърди Лоран Жане. „Продаваме скъпи коли на хора, които нямат нужда от заем. За тях това е въпрос на престиж, почти инвестиция“, казва той. Двадесет и осем годишният Тран Мин Туан потвърждава това. „Автомобилът, който карате, е символ на социалната ви принадлежност, на вашата идентичност“, подчертава брокерът на недвижимо имущество. „Според мен пазарът на луксозни коли във Виетнам винаги е бил значителен. Дори когато икономиката не върви добри, винаги има много хора с пари“, допълва той.

Това е демонстрация на благосъстояние, в която мнозина виждат израз на дълбоко вкоренената корупция. За повечето хора обаче покупката на луксозен автомобил е само химера. „Карам мотор. Нямам пари да си купя кола, но мечтая за това, разбира се“, казва 37-годишният Нгуен Туан Хун.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.