Гръцки парадокс – кризата връща туристите

Ройтерс

Типичен плаж в Гърция на полуостров Пелопонес. Заливчетата не са застроени. До плажа има 2-3 ресторантчета, и само няколко постройки до 2 етажа. Снимка: e-vestnik

Туристите се завръщат по гръцките слънчеви острови, привлечени от рязкото понижение на цените на офертите за ваканция на Егейско море. Засегнатата от кризата държава обаче ще трябва да приложи сериозни реформи, за да може съживяването на туризма да продължи. Най-доходоносният сектор в Гърция, който се стреми да подобри очернения от новините за кървави улични протести имидж на страната, трябва да се пребори с повсеместната бюрокрация, която плаши туристическите компании и инвеститорите, както и да подобри качеството на услугите..

Туризмът по спокойните острови и древни исторически паметници осигурява почти една шеста от БВП на Гърция и едно от всеки пет работни места, така че силният туристически сектор е от огромно значение за плана на Атина през следващата година да изплува от най-лошата рецесия за последните четири десетилетия. „Не трябва да се успокояваме и да сме доволни от факта, че тази година изглежда добра. Трябва да се стремим да подобрим качеството на услугата“, каза ръководителят на гръцката асоциация на хотелиерите Янис Рецос, допълвайки: „Насърчаваме правителството да улесни бизнеса, за да привлечем нови капитали: би трябвало да е лесно построяването на нов хотел или басейн, това би трябвало да е лесно“.

Броят на туристите, които пристигат, за да се насладят на гръцките залези, живописни села, археологически останки и средиземноморската кухня, тази година скочи с почти 10 процента след две години, по време на които приходите намаляха с една пета вследствие на глобалната криза, съпътстваните от насилие демонстрации в Атина срещу мерките за икономии и стачките.

Гръцкият остров Родос, чийто средновековен град е известен най-вече сред английските и скандинавските туристи, бе посетен с една трета повече туристи, а остров Крит – с 15 процента повече. Увеличаването на броя на туристите се дължи най-вече на ниските цени, които привличат отдръпналите се посетители заради насилието, което взе живота на трима банкови служители при инцидент през май, и стачките, които оставиха туристите по пристанищата и летищата. Цените на хотелските стаи през последните две години паднаха с около 12 процента, каза Рецос, докато инфлацията скочи, достигайки до най-високата си стойност за последните 13 години – 5,6 процента през септември.

Гърция обаче продължава да бъде по-скъпа дестинация в сравнение със средиземноморските си конкуренти Египет и Тунис, които са облагодетелствани от по-ниското заплащане на труда. Тези държави загубиха туристите си заради политическите вълнения на Арабската пролет, но официални представители очакват те скоро да се завърнат. „Не съществува начин да се опитваме да бъдем конкурентни само на ниво цени, защото винаги ще се намери нещо по-евтино“, посочи генералният директор на съюза на гръцките туристически компании Георгиос Дракопулос.

Половината от увеличения брой на туристите е вследствие на намаляването на цените, заяви той, а други се завръщат в Гърция след като се се отказали миналата година заради вълненията или защото избягват Северна Африка поради тамошните бунтове. Израелците също предпочитат Гърция пред Турция. „Не можем повече да намаляваме цените, затова насърчаваме своите членове да предлагат по-добри услуги, да повишат качеството, искаме от държавата да прави по-добри реклами, да извърши реформи и да подобри инфраструктурата“, заяви Дракопулос.

Сред необходимите ключови реформи е кадастърът, на който да могат да вярват купувачите на вакационни вили и инвеститорите, за да се стимулират инвестициите в недвижимите имоти, както и усилията да се удължи туристическият сезон извън рамките на сегашния тримесечен летен период, фокусиран върху любителите на плажа. Гърция трябва да се рекламира не само като лятна дестинация, а да привлича и богати туристи, които са готови да плащат повече за културни и кулинарни изживявания и за пътувания извън летния сезон с цел да се запознават с гръцката византийска история или да дегустират гръцки вина, смятат анализатори.

„Миконос преди 20 години и Миконос сега е един и същ, продуктът не се е променил, докато Гърция се конкурира с държави като Турция и Хърватия, които развиха своя продукт“, каза Диего Искаро от Глобъл инсайт. „Този подход може да се отнесе и до останалата част от икономиката. Един от начините (да бъдеш по-конкурентноспособен) е да се намаряват цените, но трябва да се търсят и нововъведения и да се предлагат по-висококачествени продукти“, добави той.

Преразглеждайки през юли условията за отпускане на спасителния заем на стойност 110 милиарда евро, който помогна на Гърция да не фалира през миналата година, Европейската комисия заяви, че Атина трябва да приеме до края на август закон, който да улеснява инвестициите в курортите и ваканционните комплекси, яхт-клубовете и да приватизира държавните недвижими имоти.

В едно общество, което е на дъното по отношение показателите за конкурентноспособност заради задушаващата корупция и бюрокрация обаче реформите не се прилагат лесно, дори и по отношение на хваления туристически сектор, на когото министрите възлагат надежди, че ще е водещ за излизането на Гърция от рецесията. Например законът от 2010 г., предназначен да стимулира приходите от доходния бизнес с круизи, не успя да постигне целите си заради многото ограничения, които останаха непроменени, смятат представители на туристическия сектор.

Сега през Гърция минават транзитно повече круизи, заяви Дракопулос, но малко от тях започват оттук, защото големите фирми се задушават от твърде тежката бюрокрация. Пасажерите харчат около пет пъти повече на пристанището, от което тръгват, отколкото на спирките. „Променянето на правилата, засягащи круизите, е лесно, не струва пари, то е нов начин на мислене, но някои хора просто трябва да си отворят очите“, заяви Дракопулос.

Хотелиерите, собствениците на магазини за сувенири и туроператорите също са изправени пред несигурността дали надигането на ожесточените протести срещу плана на Европейския съюз и Международния валутен фонд за увеличаване на данъците и намаляване на заплатите, имащи за цел да извадят Гърция от финансовата криза, няма допълнително да изплашат хората.

Миналия месец след два дни на широко отразяване от страна на медиите на сблъсъците между демонстрантите и полицията на централния площад в Атина Синтагма, туристите анулираха нощувките си в градските хотели, а резервациите до края на лятото намаляха. „Така се убива имиджът, така се вреди на дестинацията, наистина е болезнено“, заяви Дракопулос. Друг възможен негатив може да бъде евентуално решение на правителството да увеличи плащания от барове и ресторанти данък добавена стойност от 13 на 23 процента, което според представители на сектора може да принуди собствениците просто да не декларират приходите си, което от своя страна ще намали приходите за държавата.

Ако Гърция успее да увеличи приходите от туристическия сектор с 10 процента тази година, тази тенденция може да помогне за започване на ограничаване на рецесията, която за тази година се очаква да бъде около 4 процента от брутния вътрешен продукт, след като миналата година бе 4,5 процента. Според непубликуван доклад, поръчан от правителството на консултанти, туризмът може да създава 20 процента от БВП на Гърция и едно от всеки четири работни места към 2020 г. „Големите кризи са и възможност за промяна. Не искаме да бъдем свидетели само на една година съживяване, искаме тенденцията да бъде постоянна. Не е лесно“, посочи Рецос.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.