Хари Потър – вечна магия за пари

в. Дейли телеграф

Станислав Яневски изигра ролята на Виктор-Крум в „Хари Потър“ Снимка: Булфото

Филмовата поредица по романите на Джей Кей Роулинг може и да свърши с „Хари Потър и Даровете на смъртта: Част 2“, но кариерата на Хари Потър на търговска марка, носеща милиарди долари, едва сега започва.
Яхнал вълната на очакванията и сантименталността, осмият и последен филм за Хари Потър връхлита кината във Великобритания и хората, които следят приключенията на момчето магьосник през годините трябва да приемат болезнения факт, че никога повече няма да го видят. Чакайте! Виждам да влиза тъмнокосо момче с кръгли очила, странен белег и умело произнасящо магии, което просто може да влезе в ролята на заместник. Да, това е…

Хари Потър отива в небитието. От търговска гледна точка обаче неговата кариера може би тепърва да започва. С 400 милиона продадени книги и 4 милиарда британски лири приходи от кината, Хари едва сега се утвърждава като машина за правене на пари. Сега идва по-творческата, потенциално още по-доходоносна част от неговото превъплъщение в трайна световна търговска марка, която може да бъде усъвършенствана, развивана и разпространявана.

В новия филм „Хари Потър и Даровете на смъртта: Част 2“ се разказва за последната битка между малкия вълшебник и неговия зъл враг Лорд Волдемор. Той излиза 10 години след първата лента от поредицата и 14 години след публикуването на първия роман на Джей Кей Роулинг – време, което е равно на едно детство, и „поколението Потър“, което израсна с подвизите на Хари, не показва признаци да иска да го пусне да си отиде.

Сара Портър – директор на отдела за организиране на събития в Brand Licensing Europe, изчислява сега стойността на марката Хари Потър на 9 милиарда лири стерлинги и вярва, че силата да продава може, която има това име, ще продължи да нараства дори без нови книги и филми.

„С пресекването на първоначалните източници на приходи, обяснява тя, преотстъпването на права ще продължи да осигурява нови възможности. Търговската марка ще просъществува като стока, увеселителни паркове и видео игри.“

Следващият голям пробив на Хари, прогнозират някои експерти, ще дойде, когато представителите на „поколението Потър“ сами станат родители и започнат да разказват историите на своите деца. И така водещият план е Хари да бъде утвърден, подобно на Мики Маус или Уини Пух, като една от вечните звезди на детските приказки, с редица печеливши вторични дейности, развивани около името му.

Несъмнено има място за него. По стандартите на други мегамарки, Хари е използван, до този момент, в ограничена степен. В своята книга „Хари Потър, историята на един световен бизнес феномен“ Сюзан Гънелиъс твърди, че мащабът на търгуването с името му е далеч по-малък, отколкото с други големи филмови поредици, като „Междузвездни войни“ или „Шрек“. Това, внушава тя, се дължи отчасти на изискването на Джей Кей Роулинг да одобрява лично всеки артикул, но и на една съзнателна политика да не бъде насищан пазарът.

„Трудно е да си представи човек, пише Гънелиъс, колко много повече пари можеше да бъдат направени, ако Джей Кей Роулинг бе позволила да се търгува повече с марката Хари Потър. Като главен представител на марката Джей Кей Роулинг непряко подкрепи цялостната стратегия, прилагана от търговския механизъм на марката Хари Потър, който бе клиентите винаги да бъдат оставяни в положение да искат още.“

Не че Хари е далеч, ако имате нужда от него. Към този момент са създадени около 400 оторизирани продукта, вариращи от увеселителния парк в Орландо, Флорида, Wizarding World of Harry Potter, на стойност 200 милиона долара, до желираните бонбони на Бърти Бот с 20 различни вкуса. Очаква се догодина да отвори врати британски тематичен парк в Лийвсдън, Хъртс, близо до студиото, в което бяха направени филмите от поредицата.

Хари обаче е продаван и на по-сложно ниво. В края на този месец ще бъде активиран очакваният с нетърпение, подкрепен от Роулинг интерактивен сайт Pottermore. Безплатен за ползване, той обещава да предостави на разположение на широката публика колекция от невиждан досега материал, свързан с Потър, голяма част от която обяснява историята на героите, атмосферата и сюжета на седемте публикувани романа. Тази колекция ще съдържа 18 хиляди думи.

„Исках да дам в замяна нещо на феновете, които следяха Хари толкова предано през годините, обяснява Роулинг в промоционално видео, и да представя историите на едно ново поколение.“

Не всичко обаче е безплатно. Pottermore ще стане единственият продавач на дългоочакваните електронни версии на романите за Хари Потър. „Моето мнение е, че човек не може да спре напредъка, обяснява авторката. Електронните книги ще се утвърдят. Лично аз обичам печатарската машина и хартията, но съвсем неотдавна си свалих за първи път от интернет електронна книга и тя е чудесна – за пътуване и за децата. Така че се чувствам страхотно да взема Хари Потър в тази нова среда.“

Издателските права за дигиталния вариант на поредицата за малкия магьосник са оценявани на повече от 100 милиона лири стерлинги. Като продава книгите директно и единствено чрез своята платформа, авторката се очаква да направи много повече пари, отколкото ако бе действала с посредничеството на утвърден издател. На всичко отгоре прогнозите са, че оживлението около създаването на Pottermore ще има плодотворен ефект върху продажбите на сега съществуващите издания.

Не че 45-годишната Роулинг, чието състояние е изчислявано на 550 милиона . лири, има нещо против от време на време да влезе във водещите заглавия на медиите. На премиерата в Лондон на „Хари Потър и Даровете на смъртта: Част 2“, тя спомена възможността да върне Хари и неговите приятели магьосници Рон Уизли и Хърмаяни Грейнджър за нови приключения. „Никога не казвам никога, заяви тя пред множеството. Той е мое дете и аз искам да го изведа и да играя отново с него, аз ще го направя.“

Повечето наблюдатели обаче мислят, че е малко вероятно Хари да се появи пак в роман. Сериите представляват сега едно завършено цяло – свещен текст за онези, които са израснали с тях, и добавянето на нещо ново би приличало на акт на отчаяние. Нещата не стоят по този начин в киното: в Холивуд се носят слухове, че Warner Bros, която дължи голяма част от своя съвременен просперитет на феноменалния успех на филмите за Потър, може да се опита да „рестартира“ сериите в нов формат, най-вероятно телевизионна поредица с американски актьори и сценарий, като има вероятност по-нататък и за нови пълнометражни филми, основани на героите, ако не на сегашните истории на Джей Кей Роулинг.

Феновете на Хари Потър може и да жадуваха за последния филм от поредицата и за големия финал със злия лорд, но истинското предизвикателство пред момчето магьосник, сега, когато най-накрая напуска Хогуортс, е как да печели пари.

БТА

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.