Новата BG мацка – кисела и начумерена

Плеймейтки гледат намръщено дори на официални церемонии. Точно на такива подражава средната млада българка от мола. Снимка: Булфото

Райка беше хрисима и срамежлива мома. Тръгне вечер на вода с бели менци, чистичко облечена, с възсукани бели ръкаве и навтикана с росно цвете. Пред техния вратник обикновено се събират по това време прекарале мъже да си приказват. Мине ли тя покрай тях, всякога ще им рече: „добро вечер“ и ще климне с глава…
Т. Г. Влайков „Дядовата Славчова унука


О
станаха завинаги в миналото идилиите на Тодор Г. Влайков, няма я неговата Дядовата Славчова унука, дето усмихната и щастлива шета из двора, за радост на роднини, съселяни и дяда си. В мола и на улицата може да видите новата млада българка – кисела и начумерена. Изпитвам особена слабост към тази порода жени и не спирам да ги наблюдавам с любопитство. Понякога се питам какво толкоз неприятно се случило в живота им, та имат такива физиономии. Отговорът е  – нищо потресаващо, иначе нямаше да кръстосват магазините. Изражението им е резултат от дълги обществено-икономически натрупвания, ниско ниво на интелектуално състояние и натрапени от детството тъпи възпитателни принципи.
Изглежда мрачната мутра е наша народо-психологическа особеност и за мъжете и за жените. В спомените си руският писател Константин Паустовски разказва, как през младостта си в началото на XX век кръстосвал надлъж и нашир страната си. На някакъв пазар, близо до Одеса, имало сергия с двама винаги мрачно гледащи продавачи. Когато бъдещият писател попитал какви са тези кисели хора, отговорили му, че са двама български градинари, които търгуват с продукцията си.
Като се качи човек в самолет на българската авиокомпания “Бългерия ер”, веднага му правят впечатление намръщените стюардеси. Особено ако полетът е рано сутрин, те гледат толкова намусено, направо да ти замръзне кафето. А иначе някой ги е избирал да са хубавици. Хубави, ама гледат лошо без никаква видима причина.

Едно от нещата, които винаги правят впечатление при пътуване на Запад е, че обувките на хората винаги са чисти и че жените се усмихват. Първото е въпрос на градска среда, а второто – на възпитание, очевидно. Всички помним киселите продавачки и сервитьорки през т. нар. социализъм. Сега се опитват да обяснят това явление с липсата на пазарна икономика. Те били отчуждени от заниманието си поради уравновиловката и невъзможност да печелиш в централизираната соцдържава. Да, но същите особи  в някогашната ГДР и Чехия, където соцът беше не по-малко як, не бяха кисели, което пак показва една особена нагласа в нашия характер.

Жените поначало са по-добрата и по-ценната половина от човечеството и затова просташките изцепки и лошото възпитание правят по-силно неприятното впечатление. Този особен тип новопоявили се начумерени дами, не са точно от сферата на обслужването. Там дори, трябва да признаем, се срещат момичета мили и приветливи. Т. нар. кисели дами (в случая вместо „дами“ по-подходяща е една широко разпространена в разговорния език дума, която ще спестя от уважение към читателите) могат да бъдат видени във висока концентрация най-често по моловете. Те са вечните клиентки на бутиците. Движат се обикновено по единично, но може да срещнете и в двойка. Добре са облечени, с някакви маркови дрешки с размерите на носна кърпа. Видът им говори за откровено подражание на измислените моделки, футболни и мутренски жени, с каквито са пълни медиите. Физиономиите им преливат във впечатляващ диапазон – от пълно безразличие, до откровено злобен и отблъскващ поглед. Той става още по-тежък ако погледнете към тях. Понякога се влачат за ръката на младеж с вталена ризка, подивял от отегчение, а дамата наблюдава с кисело изражение витрините. И най-важното – нищо не си говорят.

В мола има и кисели дами, които дори са положили неистови усилия да приличат на фолкпевици в тунинговането. Ако се съди по изписаното на лицата им, за тях всички мъже са потенциални изнасилвачи. Така са възпитани вероятно от майките си. С идването от дълбоката провинция в големия град това им убеждение се е засилило. Не че сред българските мъже няма отвратителни и тъпи агресивни типове. Но ако случайно блуждаещ мъжки поглед попадне върху някоя от този тип  мацки лицето им застива, а после преминава в начумереност, която може да срути стена. Човек има чувството, че в главата им ехти мисълта „Тоя иска да ме издебне и да ме чука. Трябва моментално да го откажа преди да се настървил“. За тази цел вадят изражение номер 34, което е толкова високомерно, че иска да каже – ако се появи Брад Пит с кошница рубини в ръка, може и да му пусна. Истината е, че повечето от тези намусените биха го направили и го правят и за чифт маркови обувки, купени от футболист, защото в повечето случаи са най-семпли момичета от предградията и малките градчета.

Обединяващото при всички тези жени е и огромната пустота в погледа. Когато не са заели обичайното си изражение на мрачна отегченост, те гледат с изяществото на празна тава няколко сантиметра над главите на хората. В същото време с емоционалността на скенери дискретно бройкат минаващите по-яки пичове, късо подстригани, изтупани и подмятащи уж небрежно ключове с дистанционно от ауди. И в главата на заинтересованите дами се върти концепцията дали някои от тях няма да е бъдещото гадже с най-малко изисквания и с най-големи инвестиции.

Новата кисела българска п…ка (не се удържах, извинете!) е изцяло местен патент. Тя е резултат от дългото съчетаване на лошо и примитивно родителско соцвъзпитание и дълбока, злокачествена, патрирахална селяния. В паланката където са родени за живот не става, а в големия град дебнат рискове и опасности. В градски условия споменатите особи се чувстват несигурни и застрашени. Един от ефектите на мрачната физиономия е да плаши мъжете и изобщо непознатите. Всички са потенциална заплаха. От околните, които определено не са от нашето село или блок, не е известно какво можеш да очакваш. От бащите и съпрузите си интуитивно са усвоили негласната българска нелепост, че начумереният човек изглежда важен и авторитетен. А от майките си, че мъжът трябва да е уплашен и в мъртва хватка, за да е послушен.

Киселата физиономия се задълбочава и защото при обиколката из мола лъсва горчивата неплатежоспособност при някои от тези млади дами. Всяка витрина им напомня, че въпросът с парите не е разрешен, че искат да са яки мацки, но добрият фризьор е над 50 лв., а кола маската  – още по скъпа. Че е супер да караш  „Мини купър“, но няма как автомобилът да се появи. И още много други несъответствия между желания и реални възможности.
С киселата физиономия новият намръщен продукт на градската молова култура цели да прикрие и собствената си интелектуална нищета. С намусеното изражение иска да покаже, че е важна, отдадена на мислите си и съответно недостъпна за околните, които са миманс за нейната изява. Всъщност мислите в главата й, доколкото ги има, се въртят около парцалките в мола и възможностите за придобиването им. И на последно място тези момичета са начумерени, защото са тъжни, но не го съзнават. Тъжни са, защото едва ли ще се омъжат за богат чужденец, едва ли ще си намерят по-добра работа, защото нямат квалификация, тъжни са, защото половинката им най-често е дребна, издевателстваща над тях мутра или тарикат, тъжни са, защото парите ще дойдат при тях по пътища, които и те самите не харесват, но ги е страх да си го признаят.

Разбира се, в моловете и по улиците има чудесни, интелигентни и очарователни момичета. Но няма да се захващам с тях, защото те са разбрали простата истина, че усмихнатата жена е по-красива, а и усмивката не е покана за секс, а най-обикновена доброжелателност и вежливост. И която е приятна за всички.

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.