Александър Оскар: Евреи от сефарадски произход са прочули България

Агенция „Фокус“

Кметът на Толедо Емилиано Гарсия-Пахе открива в Софийската синагога световната среща „Еренсия“. Снимка: Булфото

Първата световна среща на лидерите на сефарадските еврейски общности „Еренсия” („Наследство”) се провежда в София и Пловдив от 19 до 21 септември. За срещата и за приноса на сефарадските евреи към българската история и култура разказва заместник-председателят на Организацията на евреите в България „Шалом” Александър Оскар.

– Г-н Оскар, каква е целта на първата световна среща на лидерите на сефарадските еврейски общности?

– Това е първа световна среща на лидери на сефарадски еврейски общности, които идват от целия свят. Повече от петнадесет държави са представени. Първо е важно да уточним какво означава сефарадски еврейски общности. През 1492 година след едикта на Изабела и Фердинанд, според който всички поданици на кралството трябва да бъдат християни, евреите от Испания напускат страната. Една част от тях се заселват в Северна Африка, днешен Египет и Мароко, други евреи идват на Балканите. Това са т. нар. сефарадски евреи. Сефарад означава Испания или евреи, свързани с Испания. В продължение на 500 години тези евреи не прекъсват връзката си с Испания. Запазват своя език, който е испански с примеси на еврейски, и своята кулинарна традиция. Това е една богата култура и уникален исторически факт – как в продължение на повече от 500 години, след като евреите са излезли от Испания, те съхраняват тази култура. През XXI век ние имаме гости от Канада, Мексико, Бразилия, Аржентина, Венецуела, Португалия, Испания, Мароко, Израел и от всички балкански държави. Това е първа по рода си среща. Организатори са CASA SEFARAD – ISRAEL. Това всъщност е външното министерство на Испания. Организацията е създадена преди няколко години и основната й цел е да свързва сефарадските еврейски общности по света, така че да може да се съхрани тази уникална култура. Организацията на евреите в България „Шалом”, Централният израелтянски духовен съвет в България са съорганизатори на срещата, както и Испанското посолство в София, Институт „Сервантес” в София и фондация „Трите средиземноморски култури”. Тази фондация представлява мрежа от градове в Испания, които са свързани с общата си еврейска история. В конференцията участват четирима кмета от Испания, водени от президента на тази организация, кметът на Толедо. На 20 септември при посещението си в Пловдив той ще предложи на Общинския съвет да се побратимят Пловдив и Толедо.

– Каква е целта на срещата?

– Целите са да се видим, да се запознаем, да обменим опит и да видим как можем с оглед на непрекъснато променящия се свят, да съхраним тази култура и да я предадем на следващите поколения. Как да използваме тази култура, за да подпомогнем държавите, в които живеем. По-голямата част от евреите в България са със сефарадски произход. Тези евреи са допринесли изключително много за културно-социалния живот в България. Няма сфера в този живот, в която евреи да не са дали своя принос – музика, литература, изобразително изкуство, кино и др. Това са все евреи от сефарадски произход, които са прочули България с това, което са направили. Така че тази среща е една културна инициатива. Имахме удоволствието на 19 септември срещата да бъде официално открита от кмета на Столична община – Йорданка Фандъкова. Ние много ще се радваме и ще подкрепяме инициативата на Столична община, София да се превърне в културна столица на Европа през 2019 г.

– Как България спечели домакинството на срещата?

– Причините са две. На първо място българската еврейската общност има много добър имидж и репутация сред еврейските общности по света и в Испания. Организация „Шалом”, която представлява еврейската общност в България, е пример за съвременна неправителствена организация. На второ място – имиджът на София като град на толерантността и имиджът на България, като единствената страна, която по време на Втората световна война предприема действия за спасяването на българските евреи, заинтригува и даде възможност на организациите на евреите по света да изберат София и Пловдив като място за провеждане на тази конференция.

– Кои са по-значителните разлики в бита и разбиранията между сефарадските евреи от ориенталски произход, тези от България и сефарадите от Мароко и Португалия?

– Всяка еврейска общност, където и да е по света, се ръководи от два много важни принципа. Първо, еврейската общност много ревностно защитава националните интереси на държавата, в която живее. В случая с България – българската еврейска общност винаги е заемала активна роля в отстояването на националните интереси на България. Не е случаен фактът, че само по време на Балканските войни и Първата световна война повече от 1000 евреи загиват във войните от общо 50 000 жертви. Това е 2% от еврейската общност, които загиват, защитавайки националните интереси на България. Не само това, но се е случвало евреи от България да се бият с евреи от Сърбия, евреи от Гърция и Турция. Освен това основен принцип на всяка еврейска общност е да допринася активно и да развива социално-културна дейност в държавата, в която живее. Евреите в България, бидейки интегрирани изцяло в обществото, заимстват изключително много от българската култура. До голяма степен българската сефарадска традиция е заимствана, както от Испания, така и от Османската империя, а и от българската култура. Ако говорим за евреите в Мароко, до голяма степен тяхната култура е заимствана от културата на Мароко, поради същата причина. По същия начин евреите в Испания или Латинска Америка са заимствали изключително много от културата на държавата, в която живеят. Това е основен приоритет на всяка еврейска общност – да бъде отворена и да има обмяна на информация в двете посоки – навътре и навън. Основата е една и съща. Езикът е ладино, това е езикът на евреите от Испания. Това, което ни сближава е, че сме евреи независимо къде сме – това е нашето минало, настояще и бъдеще. Сефарадските евреи са една своеобразна група от всичките евреи по света, но това, което преди всичко ни свързва е, че сме евреи, независимо къде се намираме по света.

– Какви резултати очаквате от срещата?

– Като български гражданин, очаквам София и Пловдив да спечелят от тази среща като градове с оглед на това, че идват представители на много различни еврейски общности, които ще научат повече за еврейската част на София и Пловдив. По този начин ще допринесат за културния туризъм към България. Това е много важно за нас като българска еврейска общност. Важно е да осъществим една гъвкава система на комуникация между еврейските общности с Испания и Израел, която да ни даде възможност да обменяме различни идеи и да работим по съвместни проекти.

– Сплотени ли са българските евреи и поддържат ли добри контакти с евреи от другите страни?

– Българската еврейска общност е доста сплотена. Това личи от програмите и инициативите, които осъществяваме. На 18 септември се състоя Европейският ден на еврейската култура, който беше организиран от няколко от нашите организации. Мисля, че се получи добра инициатива. Поддържаме добри отношения не само със сефарадски евреи от останалите страни, а и с всички международни еврейски организации. Българската еврейска общност е много добре представена във всички европейски и световни организации. Имаме представители на много високо ниво, които взимат отношение към изпълнението на световни, паневропейски и еврейски проекти. Българската еврейска общност е добре призната в световен мащаб.

– Какво е типично за сефарадските евреи?

– Първо те са евреи и колкото да има разлики между сефарадските и ешкеназките евреи, те са преди всичко евреи. Има основни рамки, които са едни и същи за евреите по света, независимо как се наричат. Това е вярата ни в Петте книги на Мойсей, очакването на месията, който трябва да дойде и да направи света по-добър, и нашето задължение да направим света по-добър. Ако зададете тези въпроси на евреин навсякъде по света – той ще ви отговори по един и същи начин, защото преди всичко евреите са евреи, независимо дали са сефарадски, в Израел, ешкеназки евреи и т.н. Това, което прави сефарадските евреи по-уникални е именно връзката им с Испания и с Османската империя. Тъй като повече от 500 години те са били част от Османската империя, за тях са характерни изключителната толерантност, отвореност, разкрепостеност и желание да сътрудничат с различните етноси и култури.

От Агенция „Фокус“

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.