Московските тротоари – павирани с корупция

Франс прес

Сергей Собянин. Снимка: накануне

Това лято асфалтовите тротоари в Москва бяха подменени със сив и червен декоративен паваж на площ 4 милиона кв. метра – скъп на новия кмет Сергей Собянин проект, посрещнат с критики, ирония и бързо възникващите в Русия подозрения за корупция.Тези благоустройствени действия се явяват най-забележимото постижение на този приближен на руския премиер Владимир Путин човек, назначен от него преди почти година на мястото на Юрий Лужков, уволнен от президента Дмитрий Медведев след политически конфликт.

Сред приоритетите на Собянин е ограничаването на чудовищните  задръствания в мегаполиса с над 11 милиона жители, замразяване на разрушаването на исторически сгради заради проекти за ново строителство в центъра и изграждане на „Голяма Москва“ върху допълнителнителна площ от 160 000 хектара.

Идеята за павиране на тротоарите със сиви и червени блокчета  унипаваж не е лоша, казват експерти, само че работата е извършена набързо, от неквалифицирани работници. „Страхувам се, че не малка част от тротоарите ще трябва да се преработят“, казва за АФП урбанистът Вячеслав Глазичев. Някои коментират павирането, като разказват популярен в града виц: „Когато Лужков си тръгнал, закопал съкровище под един  тротоар и сега Собянин го търси“.

За да оправдаят полагането на паважа, хората от кметството обясниха, че асфалтът се разтапя през лятото, а паветата издържат повече на мразове и топенето на снега, пък и са по-красиви. Много руски градове се сдобиха с паваж по естетически съображения, но фирмите, които ги произвеждат, често принадлежат  или на жената на кмета, или на някой от приближените му, отбелязва руският всекидневник „Комерсант“.

През първото десетилетие на новия век, когато Собянин е кмет  на град Тюмен, в Западен Сибир, съпругата му Ирина беше собственичка на компания „Аеродромдорстрой“, която произвежда именно паважи за обществени пространства и спечели обществени поръчки на стойност над 400 милиона евро, твърди седмичникът „Комерсант денги“.

През 2010 г. „Аеродромдорстрой“ беше обвинена от местния печат, че е построила в Тюмен подлез от гранит на космическа цена, като предвидената за целта сума е била почти четирикратно надхвърлена. На уебсайта си компанията информира, че има дъщерни фирми в Москва и в други райони на Русия, но никъде не посочва кои са акционерите в дружеството, а името на Ирина Собянина не фигурира никъде.

На въпрос за паветата, които разкрасяват центъра на Москва, Собянин категорично опроверга твърденията, че съпругата му е свързана с фирмите, осъществили благоустройствените работи. „Жена ми работи като помощник-възпитател в детска градина. Никога не е имала връзка с която и да било фирма“, заяви той пред в. „Ведомости“.

Предполагаемите връзки между политика и бизнес припомниха положението при предишния кмет, Юрий Лужков, чиято съпруга Елена  Батурина оглавяваше империя в областта на строителството и недвижимите имоти в Москва. По време на мандата си (1993-2010 г.) Лужков беше обвиняван от медиите, че той и съпругата му – най-богата жена в Русия според класацията на сп. „Форбс“ за 2010 г. – се облагодетелстват от града.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.