Руският скоростен влак: национална гордост, която взема жертви

Франс прес

Плакат на противниците на „Сапсан“ го обявява за „дяволски влак“

Високоскоростният влак, с който се гордее Русия – купен от Германия и сновящ между Москва и Санкт Петербург със скорост 240 км/ч в страна, свикнала с железниците от друга епоха – бива критикуван за жертвите, които взема по трасето си.

Влакът „Сапсан“ („сокол скитник“ на руски), проектиран от германската компания „Сименс“, беше зрелищно пуснат през 2009 г. по 700-километровата отсечка между Москва и бившата имперска столица. Той се движи по наличните пътища, а не по специално построени железопътни линии със специални стандарти за сигурност, както е във Франция.

Според специализирания адвокат Игор Трунов, който защитава интересите на семействата на няколко жертви, през 2010 г. железницата е причинила смъртта на 40 души – тревожни данни при положение, че Москва е амбицирана да увеличава броя на високоскоростните жп линии в страната.

В края на септември 45-годишен мъж беше смъртно ранен на пътя за Алабушево, селище край Москва. При Боровьонка, село в района на Новгород, влакът с аеродинамична форма и в цветовете на руското знаме – бяло, синьо и червено – прелита с пълна скорост покрай дървените хижи, предшестван от звукови предупреждения на местната гара.

Точно тук през септември миналата година загива 22-годишната Светлана Митрика. „Ужасна история. Момичето загина пред очите на баща си и брат си“, разказва 58-годишната жителка на Боровьонка Олга Василиева. „Тя пристигна от Санкт Петербург с брат си Саша с влак от предградията. Баща им беше дошъл да ги посрещне на гарата. Пресичаха линиите, когато беше съобщено, че преминава високоскоростен влак. Саша избърза, но Света, която беше със слушалки на ушите – не“, разказва Василиева.

Същия месец 24-годишният Максим Говязин бива отнесен от влака на гара Бурга, в същия район. През декември 2010 г. влакът блъска двама преминаващи близо до Санкт Петербург. През юни същата година 60-годишен мъж загива, докато пресича пътя за Твер (на 168 км северозападно от Москва), а през април 2010 г. 15-годишен юноша е ударен от влака при Поповка, в района на Санкт Петербург.

Пред Франс прес руската железопътна компания РЖД казва, че не е в състояние да предостави конкретни данни за жертвите на свръхскоростния влак. РЖД прехвърля отговорността за катастрофите върху самите жертви, твърдейки, че те са нарушили правилата за безопасност, пресичайки линиите на непозволени места. Компанията каза, че общо 2500 души всяка година стават жертва в Русия на катастрофи, свързани с железниците. „Значителна част от загиналите са били в нетрезво състояние“, отбелязва РЖД.

Руската железопътна мрежа е една от най-големите в света със своите 80 000 километра. Друга високоскоростна линия свързва Москва с Нижни Новгород (на 440 км на изток). Въпреки големия брой загинали, РЖД предпочита по-скоро да плаща смешни суми на семействата на жертвите, вместо да инвестира в безопасност, което очевидно ще й излезе по-скъпо, казва Игор Трунов, според когото съдът неотдавна постановил изплащане на обезщетения от 2000 до 4500 евро на семействата на жертвите.

РЖД казва, че през 2011 г. е инвестирала 360 милиона рубли (9 млн. евро) в допълнителни мерки за безопасност. Адвокатът обаче смята, че проблемът не е уреден. Според него средства за обезопасяване като защитните бариери, например, няма на достатъчно места, а много от прелезите за пешеходци в районите, през които минава влакът, са поставени на места, които не се използват от населението.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.