Има ли край серията от въздушни катастрофи в Русия?

Мястото на катастрофата. Снимка: от тв екрана

Беше огласено заключението на Междудържавния авиационен комитет (МАК) за трагичния инцидент със самолет Як-42 край руския град Ярославъл на 7 септември. Според разследващите, причина за смъртта на 44-мата загинали са грешки на екипажа. Човешкият фактор за жалост отново стана причина за въздушна катастрофа в Русия, отбелязва „Росийская газета“.

Екипажът е бил зле подготвен за полети със самолет от този тип, подчерта пред журналисти Алексей Морозов, оглавяващ техническата комисия на МАК – тъкмо затова някой от пилотите е натискал спирачните педали по време на излитането. Освен това двамата пилоти страдали от различни заболявания и вземали лекарства, които нарушават координацията на движенията.

Дейността на пилотите по време на полети на практика не е била следена и екипажът е останал изцяло без контрол, твърди цитиран в материала руски летец-изпитател, участвал в разследването.

Според Татяна Анодина, председател на МАК, екипажът може да не е преустановил излитането от страх да не бъде наказан, тъй като някои действащи в Русия нормативни актове определят подобни случаи като нарушения или инциденти, допълва изданието.

МАК е предложил на правителството комплексни мерки, чрез които да бъде сложен край на поредицата аварии с руски самолети. Предвижда се по-специално международните стандарти за сигурност да станат задължителни и за вътрешните полети, международните летища да бъдат подлагани на проверки, а самолетите да бъдат оборудвани с най-модерните уреди за навигация, добавила Анодина.

За разлика от друг път разследващите представиха пълен запис от черната кутия на самолета, пише „Московский комсомолец“. При все че хората от екипажа са си разменяли главно нецензурни думи, Алексей Морозов коментира фрагменти от разговора.

Стана ясно, че груби нарушения са били допуснати още при подготовката за полета, макар да не са били пряка причина за катастрофата. Пилотите например правели предварителни изчисления „на око“ и дори не знаели колко тежи машината, тъй като товарът не бил претеглен на летището.

Роднини на загиналите пилоти не приеха изводите на МАК и заявиха, че смятат да проведат собствено разследване. Според тяхната версия самолетът е катастрофирал заради повреда, а не поради грешки на екипажа, информира „Новие известия“.

Запознати с разследването независими експерти също изразяват съмнения по повод резултата. „Положението на педалите не се регистрира от „черните кутии“, обяснява за вестника един от тях; според него, самолетът е можело да намали скоростта и „по други причини, включително технически“.

Говорителят на федералното следствие Владимир Маркин съобщи, че резултатите от техническото разследване ще бъдат приложени към наказателното дело по случая, но последната дума все пак ще имат следователите, посочва „Комерсант“.

Следственият комитет на Русия ще определи виновниците за катастрофата, а после ще прекрати наказателното преследване срещу тях поради смъртта им, добавя всекидневникът.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.