Ултраортодоксалните настъпват срещу жените в Израел

Асошиейтед прес

Снимка: уърлдвижън

По улиците на израелската столица вече рядко може да се видят плакати с изображения на жени. В някои квартали за жените има отделни тротоари, а автобуси и клиники има разделение по пол. Военни обмислят прехвърляне на жени-бойци в други части, защото религиозни мъже не искат да служат с тях. Това е новата реалност в някои райони на Израел през 21 век, където ултраортодоксални равини се опитват да спрат навлизането на светските ценности в затвореното си общество чрез яростна реакция срещу смесването на половете на обществени места.

На пръв поглед изглежда, че Израел искрено държи на принципа за равнопоставеност на половете – покойната Голда Меир беше министър-председател, днес Ципи Ливни е опозиционен лидер, а израелските жени войници са известни по целия свят. Действителността не е толкова блестяща. Световният икономически форум наскоро показа, че в Израел не се гледа с добро око на жените, които се стремят към властта. През 2009 г., последната година, за която има данни, израелките са печелели две трети от парите, които печелят мъжете.

Наложеното ново разделение се чувства най-силно в Ерусалим, където ултраортодоксалните юдеи нарастват като брой и влияние. Явлението започва да се наблюдава и другаде, въпреки че в района на Тел Авив – най-големия израелски град – светските евреи имат голямо мнозинство и животът прилича на този в повечето западни градове.

Все пак светски настроените евреи там и другаде в Израел се притесняват, че това може да засегне начина им на живот, защото ултраортодоксалните евреи, макар още да са относително малобройни, стават все повече. Прогнозира се, че високата раждаемост на ултраортоксолните евреи, при които семействата имат средно по седем деца, ще увеличи дела им през 2025 г. на 15 сто от сегашните 9 процента. Въпреки че е трудно да се прецени, смята се, че около една четвърт от 6-те милиона евреи в Израел изповядва съвременната форма на юдаизъм, една четвърт са традиционалисти, а останалите са светски ориентирани.

Като оставим числата настрана, ултраортодоксалните евреи имат по-голямо влияние във фрагментираната политическа система на Израел.
„Колкото по-силни стават ултраортодоксалните евреи и религиозната им общност, толкова повече се опитват да налагат нормите си“, каза Хана Кехат, основателка на религиозния женски форум Колех. А нормите им, каза тя, са „сегрегация на жените и дискриминация спрямо тях“.
Ултраортодоксалните евреи по света отдавна гледат с неодобрение на смесването на половете в техните общности, но сравнително отскоро се опитват да приложат такива забрани и на обществени места в Израел.

Ултраортодоксалните евреи в Израел, известни с характерното си черно облекло и дългите си бакенбарди, навити на масури, започнаха да изпробват докъде може да стигне половата сегрегация още преди години, когато ултраортодоксалните мъже започнаха да нареждат на жените, които използват някои автобусни линии, минаващи през техните квартали, да сядат в дъното на автобуса.

Тази практика, възприета и в някои ултраортодоксални общности в Съединените щати, беше успешно оспорена във Върховния съд на Израел и Кехат казва, че жените вече подават много по-малко жалби за отношението към тях в автобусите. В повечето автобусните линии в Израел никога не е имало сегрегация.

Но автобусите не бяха последната спирка по пътя към половата сегрегация. Някои супермаркети в ултраортодоксалните юдейски общности, които преди се задоволяваха да настояват жените да се обличат скромно, с блузи с дълги ръкави и дълги поли, сега са определили отделни часове за пазаруване според това дали клиентите са мъже и жени – друга практика, срещана в ултраортодоксални еврейски общности в САЩ. Някои клиники имат отделни входове и чакални за мъже и жени.

Мени Шварц-Гера, ултраортодоксален журналист, казва, че строгото съблюдаване на благоприличието е едни от стълбовете на ултраортодоксалния юдаизъм и е „злонамерено“ и погрешно да се тълкува като унизително за жените. Хората, които не харесват това, могат да избират други възможности като супермаркети без отделни часове за мъже и жени, каза той. „Целта не е да се унижават жените“, твърди той.
Върховният съд на Израел е на друго мнение.

Миналия месец съдът нареди да се премахнат прегради, поставени в ултраортодоксалния квартал Меа Шеарим в Йерусалим и не позволяващи на мъжете и жените да вървят на един и същи тротоар по време на религиозна церемония, в която по тесните улици на анклава минаха десетки хиляди хора. Половата сегрегация „започна с автобусите, продължи със супермаркетите и стигна и до улиците“ – цитат на главен съдия Дорит Бейниш. „Тя не изчезва, даже напротив.“

Но общинската съветничка, поставила въпроса пред съда в Ерусалим, самата тя религиозна еврейка, беше уволнена от светския кмет Нир Баркат. Баркат, който дойде на власт, обещавайки да намали растящото влияние на ултраортодоксалните евреи, които са една трета от 750-те хиляди, които живеят в града, каза, че е уволнил Ракел Азариа, защото е съдила града, а не защото е възроптала срещу ултраортодоксалните евреи.

От години рекламодатели прикриват жените модели по билбордовете в Ерусалим и други общности с голямо ултраортодоксално население. Ултраордоксалните евреи обезобразяват такива реклами, а производителите се сблъскват с ултраортодоксални бойкоти на компании, чиито нрави не се одобряват. Наскоро самоцензурата надхвърли поразголените изображения: жените или напълно отсъстват от билбордове, или, както в случая с рекламите на една компания за дрехи, само са загатнати в гръб, с ръка и портмоне.

През лятото Ерусалим откри с голяма външна рекламна кампания дългоочаквана си бърза железопътна линия. Тя бе представена като чудо на технологията на 21 век, но на нито един от билбордовете няма нито едно женско лице. Рекламодателите признават натиска на ултраортодоксалните евреи. Частна радиостанция дори забрани да се пускат песни, в които пеят жени, и интервюта с жени.

Охад Гибли, директор по маркетинга в рекламната агенция Канаан, потвърди в понеделник, че неговата компания е посъветвала организация за трансплантиране да се откаже от снимките с жени в кампанията си Ерусалим и ултраортодоксалния град Бней Брак поради страх от бурна реакция и евентуално насилие. „Научихме, че рекламна кампания в Ерусалим и Бней Брак, която включва снимки на жени, няма да оцелее повече от няколко часа в най-добрия случай, а в други случаи ще доведе до вандалски прояви и палене на автобуси“, каза той пред Армейското радио.

Наскоро Баркат каза пред репортери, че „е незаконно да се забрани“ рекламирането чрез жени. Но „в Ерусалим трябва да действаш разумно, ако искаш да рекламираш нещо. Това е особен град, това е свещен град, чувствителен за мюсюлмани, християни и ултраортодоксални юдеи.“

Жените, образно казано бяха премахнати от градския пейзаж чрез махане на рекламите, но се правят и опити да бъдат накарани да замълчат. През септември девет религиозни войници напуснаха военно мероприятие, защото на него пяха жени – действие, което крайно набожни евреи твърдят, че провокира похотливи мисли. Военните отстраниха четирима от тях от курс за подготовка на офицери, защото отказаха да се извинят, че не са се подчинили на заповедта да останат.

При друг случай армията уведоми четири жени-бойци, че може да се наложи да напуснат артилерийския си батальон, за да влязат в него религиозни мъже, които са против смесването на половете.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.