Марина Фиорато и тайната на Ботичели

Марина Фиорато. Снимка: личен сайт

Прочутата картина „Пролет“ на Сандро Ботичели е политическа манипулация, твърди професорът от Римския университет Енрико Гуидони. Според учения платното изобразява въжделенията на управника на Флоренция Лоренцо Медичи, като  композицията е символ на обединена Италия. Пищната градина е алегория на блестящия двор на градоначалника, а фигурата на Флора обозначава Флоренция. Трите грации са градовете Неапол, Генуа и Пиза. Амурчето е Рим, тъй като думата amor (любов) е анаграма на Вечния град (Roma). По онова време Флоренция била в тайни преговори с четирите града.

Художественият шедьовър вдъхновява Марина Фиорато за романа „Тайната на Ботичели” (ИК „Кръгозор“): „Винаги съм харесвала тази картина и особено фигурата на Флора.  Реших, че тя ще бъде героинята в следващия ми роман и че ще изградя историята около теорията на Гуидони.”

Сандро Ботичели. Пролет


Действието на „Тайната на Ботичели” се развива през 1482 г. във Флоренция. Проститутката Лучана Ветра позира за картината на Ботичели. Когато художникът я освобождава, без да й плати, тя импулсивно открадва недовършеното копие на картината. И скоро открива, че някой е готов да убива, за да го има. Лучана търси помощ от единствения мъж, който никога не я е пожелавал – брат Гуидо. Заедно тръгват от Флоренция и се впускат в опасно пътешествие през градовете на ренесансова Италия. Преследват ги безмилостни убийци, решени да им попречат да разгадаят тайната на картината.

Сюжетът може да се стори много познат на всички, чели „Шифърът на Леонардо”, но стилът на Фиорато определено е много различен от този на Дан Браун. Историята й е описана в по-меки тоналности, наситена е с повече емоция, но е и доста напрегната.

„Опитвам се, доколкото е възможно, да бъда коректна с историческите факти – може би заради историческото ми образование ми се струва, че всяка неточност би била ужасно дразнеща. Но в някои случаи съм готова да жертвам историческата достоверност заради доброто на романа. Аз съм писател, не е моя работа да създавам исторически материал. Иска ми се да вярвам, че моите романи ще накарат хората да се заинтересуват от даден исторически период или персонаж и да бъдат отправната точка, от която да се впуснат в по-подробни проучвания и в търсене на подходящи исторически източници.”

Историческите проучвания на Фиорато са много подробни. „Освен че направих обичайните проучвания в библиотеките и по интернет, посетих и всички градове, споменати в книгата. Лично видях с очите си всеки знак, издълбан в каменните стени на църквите и замъците, над който умуват героите ми. Прекарах много време в галерия „Уфици” във Флоренция, изучавайки в детайли самата „Ла Примавера”.

Фиорато, която е работила като илюстратор, сама създава илюстрациите към книгата си. „Беше много приятно отново да хвана молива в ръка, казва тя. Пътуването из най-красивите градове, които ще намерите споменати в романа, беше чудесно изживяване”, допълва авторката.

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.