Лаптопи, фотоапарати, плеъри – само за жени

nancduart.jpgНанси Дуарт работи в Силиконовата долина, но твърди, че няма някакви специални чувства към високите технологии. “Обикновено около мен няма кабели и всевъзможни устройства,” казва без притеснения г-жа Дуарт.

Преди време производителите на електроника биха подминали подобно изказване с лека ръка – просто като типично женско. Но времената се променят.

Преди осем месеца, г-жа Дуарт, 44-годишният изпълнителен директор на компанията “Дуарт Дизайн”, си е купила лаптоп от Apple. Тя с изненада установила колко лесно дигиталният й фотоапарат работи с новия лаптоп, а малко по-късно забелязала, че много фирми “произвеждат наистина сладки чанти за лаптоп”.

С други думи, г-жа Дуарт постепенно започнала да се привързва към високотехнологичните играчки. Това не значи, че тя е променила отношението си към технологиите. Просто се е променил дизайнът на самите продукти. Те са атрактивни и лесни за използване и именно това й е допаднало.

“Жените са по-заети от мъжете,” казва тя. “Не харесвам дотолкова технологиите, че да отделя два часа за разучаване на нечие упътване, все едно е огромен пъзел. Мъжете изпитват удоволствие от такива неща. Аз по-скоро бих седнала да чета книга.”
Г-жа Дуарт е пример за нарастващият брой жени, които протягат ръка към технологиите – в същото време, в което и технологиите протягат ръка към тях. Зад тази тиха революция стоят много инженери и дизайнери, които внасят повече женска чувствителност в продукти, които досега са били оформяни според мъжките вкусове, навици и изисквания.

Само преди няколко години, да “феминизираш” някакъв технологичен продукт означаваше просто да направиш розова версия на черния или сребрист предмет, харесван от мъжете. Някои производители казват, че подобен тип маркетинг продължава да върви. Но “феминизирането” на технологиите се отнася повече до техните основи, а не толкова във външния вид. Днес всичко е доста по-лесно за употреба – това не значи, че винаги е насочено специално към жените, но със сигурност им допада повече.

Пример за това са все по-лесните за употреба дигитални апарати. От началото на тази година в САЩ, повече от половината продадени дигитални фотоапарати са отишли в женски ръце. Преди година жените са били 48% от купувачите.

Има и по-фини моменти, като например при новия ултраппртативен компютър на “Сони”. При него между клавишите на клавиатурата е оставено повече място, което е много удобно за жените с маникюр. По същият начин, камерите на новите телефони на LG са с настроен фокус за снимка на една ръка разстояние. Компанията е забелязала, че жените много обичат да се снимат сами. Мъжете не толкова.

Nikon и Olympus наскоро пуснаха на пазара леки, компактни и лесни за употреба дигитални апарати, точно с мисъл за жените – често възприемани като пазителки на спомените на семейството. D40X на Nikon е с 20 процента по-малък от стандартните апарати на компанията и може лесно да се носи на врата или да се сложи в дамска чанта. Повечето настройки са автоматизирани.

Повечето производители на електроника все повече забелязват очевидното : повечето им продукти са предназначени за дома, а домът се контролира от жените, без значение дали там живеят деца или мъже, казва Коби Гий, вице президент на американската Coby Electronics.

“Жените все повече определят нашите решения,” казва Гий. “Когато за пръв път излязоха широкоекранните телевизори, всички си мислеха, че те са за да могат мъжете да гледат спорт. Но днес на тях се гледат повече филми. Жените са голяма част от публиката и дизайнът започва да отразява това.”

Coby Electronics се опитват да комуникират по директно с женската аудитория като например рекламират портативния си DVD плейър за кола в списанието “Коспомолитън”.

Майк Бренди, редактор на уебсайта www.digitaladvisor.com, казва, че мъжете и жените често имат радикално различни идеи за технологиите вкъщи. “Мъжете искат телевизорът да доминира в стаята, жените го възприемат като акцент, който трябва да се впише в интериора. Ако мъжът донесе вкъщи огромен телевизор е много вероятно жената да каже : ‘Това е глупаво, твърде голям е за стената.’”

Производителите на телевизори все повече се съобразяват с това. Westinghouse Digital Electronics наскоро пуснаха телевизор с плосък екран със скромните размери 32 на 40 инча, с вграден DVD плейър. Това се харесва повече на жените, казва Рей Рок, вицепрезидент на компанията, защото така стаята няма да се претрупва с отделен DVD плейър и допълнителни кабели.

Подобни TV-DVD плейъри струват от 800 до 1000 долара и имат функцията за “автоматично събуждане” – телевизорът се вкючва веднага, когато се постави вътре DVD. Това спестява борбата с многофункционалните дистанционни.

Все по-модерно става технологиите да се замаскират като част от мебелировката. Acoustic Research произвежда аудио системи, където тонколоните са дегизирани като вази, книги, часовници и свещници.

“Идеята беше да направим един вид невидима аудио система,” казва Том Малоун от компанията. Самите колони струват 800 долара, а маскировката от 40 до 120 долара.

(по “Ню Йорк Таймс, със съкращения. Снимка: Ню Йорк Таймс)

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.