Домашното порно в Интернет удари порноиндустрията

Евтините цифрови технологии откриха нови хоризонти пред настъпващите порнографи аматьори

Мат Ричтел

Еротичното изложение в зала „Универсиада“ в София. Там се показват плодовете на професооналната порноиндустрия. С поправките в закона в България порното става престъпление, а разглеждането в Интернет се наказа с до 2 г. затвор. Снимка: Валентина Петрова

Очакваше се, че Интернет ще донесе огромни предимства на порноиндустрията като създаде глобален пазар за фотографии и видеофилми, достъпни дискретно от домашния компютър. Известно време беше точно така, по-широкото разпространение и обществено приемане доведоха до рязко нарастване на продажбите.
Но днес утвърдените производители на порнография са в упадък и смятат, че вината за това е на Интернет.

Достъпното онлайн изобилие от безплатни или евтини снимки и клипове нанася тежки поражения върху продажбите на забранените за непълнолетни DVD. Евтините цифрови технологии откриха нови хоризонти пред настъпващите порнографи аматьори, докато индустрията е принудена да полага все повече усилия, за да задържи платежоспособните клиенти. Но се оказа, че за разлика от потребителите на музика и други медийни продукти, любителите на порнографията не се колебаят да зарежат известните продуценти и изпълнители за сметка на незнайните войни на секса или филмите с професионално осветление за сметка на видеото, снимано на продънения диван в хола на режисьора аматьор.

След годините на растеж, през 2006 г. приходите от наеми и продажби на порнофилми са спаднали до 3.62 милиарда долара, докато през 2005 г. са били за 4. 28 милиарда по оценка на браншовото списание AVN. Ако положението не се промени, тази година 13-милиардният пазар на сексуалните развлечения може да се срине, смята Пол Фишбейн, президент на AVN Media network, издател на списанието. Приходите на индустрията от онлайн дейности са значителни, но не растат достатъчно бързо, за да компенсират спада на приходите от разпространението на видеофилми.
По-старите компании от бранша отговарят на предизвикателствата като произвеждат продукция с по-високо качество и с по-примамливи интернет предложения. Но за тяхно съжаление да се произвежда и разпространява порнография става все по-лесно.

“Хората снимат филми в къщите си и ги качват на безплатни сайтове, казва Харви Каплан, бивш производител на порнофилми, сега изпълнителен директор на GoGoBill.com, компания за обработка на плащания за порнографски сайтове. Това убива пазара.”

Въпреки това нови видеофилми продължават да заливат пазара – и на дискове, и онлайн. Фишбейн очаква всеки месец да излизат по повече от 1000 заглавия за възрастни, като голяма част от това количество се дължи на новите производители на нискобюджетни филми. “Бариерата за навлизане в индустрията е твърде ниска, твърди Фишбейн. Трябват ви само видеокамера и двама души, които са готови да правят секс.”

Някои компании твърдят, че са постигнали успех чрез продажби на абонаменти за сайтовете си, които предлагат сваляне на филми или гледане онлайн. Но скромният растеж на приходите от интернет не може да компенсира спада при продажбите и наемите на дискове. През 2006 г. приходите от онлайн продажби и абонаменти са 2.8 милиарда долара, докато през 2005 г. са били 2.5 милиарда по оценките на AVN – известно увеличение, което обаче не може да се сравнява с взривния растеж, на който се радват други интернет индустрии.

Интернет е пълен с аматьорски порнофилми, снимани в домашни условия, много по-хард от показаното на снимката.

Традиционните компании за порнографски филми, разбира се, нямат намерение да се предават. Според тях отговорът на новата конкуренция е качеството. Опитват се да се отграничат от производителите на евтини филми като предлагат по-красиви опаковки на дисковете и по-привлекателни сайтове, като използват по-висококачествени камери, по-опитни режисьори и изпълнители. Те смятат, че когато става дума за секс, потребителите ще оценят разликата.

“Използваме висококачествено осветление и звукозапис, казва Дейвид Джоузеф, президент на Red Light District, филмова компания от Лос Анжелис. Не губим нито своето време, нито времето на зрителите с излишни сюжетни линии. Няма кой знае каква история, минаваме направо към секса, но сме взискателни към качеството. Търсим интересна обстановка, използваме различни места, стаи и легла.”

Продажбите на Red Light са спаднали с повече от 30 процента за последните две години. За да прекъсне тази тенденция, Джоузеф смята да предложи на купувачите промоционално ДВД с много сцени от филмите им, което иначе би струвало 20 долара. Компанията планира да подобри и опаковките на своите дискове.

Подобна тактика смята да следва и Шон Логън, шеф на Nectar Entertainment. “Спадът за годината е 25 процента, казва Логън, защото производството на моите филми струва от 50 до 80 хиляди долара и не мога да се конкурирам с онези, които продават дисковете си за няколко долара, за да поддържат обема на продажбите си.” Затова възнамерява да снима на екзотични места като Бразилия или сред сложни декори. За един от филмите си Nectar са построили декор, включващ и водопад. Това не е обичайна среда за откровен секс. “Прилича на “Властелинът на пръстените”, твърди Логън.”

Nectar, както и Red Light, скоро са обновили сайта си, за да устоят на конкуренцията в интернет. Nectar предлага срещу 29.95 долара месечен достъп до хиляди снимки и до 35 филма. Но това е много далеч от огромното по обем съдържание на някои безплатни сайтове. Adult Entertainment Broadcast Network предлага само на един от сайтовете си над 200 000 видеофилма, много от които са качени от аматьори, споделя Скот Кофман, президент на компанията. “Получаваме материали от от целия свят – от Япония, Германия, Бразилия, твърди Кофман. Бях изненадан от броя на участниците. Същото е като при YouTube. Човек се пита колко хора имат камери и снимат подобни неща.”

Кофман казва, че самите те не се занимават с осигуряването на съдържание. Почти половината от видеоклиповете, качвани на сайта, идват от порнографски филмови компании, които се надяват да заинтересуват зрителите и да ги убедят да си платят, за да свалят по-дълги филми или за DVD. Според Харви Каплан от GoGoBill.com използването на безплатни клипове като маркетингови инструменти е погрешна стратегия: “Заблуждават се, че ако дадат на хората много безплатни мостри, те ще се върнат и ще купят нещо. В действителност хората сърфират в търсене на безплатни зрелища и когато получат каквото искат, продължават нататък.”

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.