Има ли тайна на дълголетието?

През септември 1921 г. една талантлива ученичка на име Патриша и нейният преждевременно развит съученик Джон били изведени от класната им стая в Сан Франциско от Луис Терман – психолог от Станфордския университет. Доктор Терман търсел надарени деца и помолил учителите да изберат най-умните ученици в класа. Интересувал се какви са източниците на интелектуалното лидерство и се питал дали не би могъл да открие първите искрици на високия потенциал.

Осемдесет години по-късно деветдесет и една годишните Патриша и Джон бяха все още живи. Бяха преодолели всички трудности, бяха живели дълго, бяха в добро здраве.

Каква е тяхната тайна? За да я разгадаем, се опитахме да установим защо през последните двайсет години някои участници в изследването на д-р Терман бяха останали здрави и бяха живели добре до дълбока старост, а други се бяха разболели и бяха починали рано. Междувременно открихме, че много от стандартните препоръки за добро здраве са неуместни или просто погрешни. Заменихме ги с по-прецизни напътствия за постигане на по-дълъг и здравословен живот.

Хиляда и петстотин момчета и момичета, родени през 1910 г., били подбрани от д-р Терман. Сега почти всички са покойници. Установихме времето и причините за смъртта им и проучихме живота им педантично, с всички подробности. Макар и много от тях да бяха починали, преди да навършат седемдесет години, други бяха доживели до дълбока старост, и то в добро здраве.

За наша изненада тези хора не бяха открили тайната на дълголетието в броколито, редовните медицински прегледи, витамините и бягането за здраве. По-скоро това бяха хора с определени навици и установен начин на живот. Техните личностни характеристики, кариера и социален живот се оказаха тясно свързани със здравето им, и то по съвършено неочакван за нас начин.

Обикновените съвети, които се дават на час по лъжичка на хората, които искат да са по-здрави („отпуснете се“, „яжте зеленчуци“, отслабнете“, „оженете се“), са животоспасяващи за някои, но не са нито ефективни, нито икономични за мнозинството хора. Всъщност стандартните медицински съвети често дават обратен резултат и ни оставят с наднормено тегло и огромен стрес, докато се измъчваме да следваме конкретни предписания.

Обществото ни харчи огромни суми за здравеопазване, диети, медикаменти и различни други средства с краткотрайно действие, които помагат донякъде, но в дългосрочен план оказват разочароващо слаб ефект върху здравето и дълголетието ни.

Покойната комедийна актриса Лусил Бол имала своя тайна за дълголетие: „Живей честно, храни се бавно, крий възрастта си.“ Лусил била едновременно и права, и грешала. Данните показват, че да живееш почтено може и да е важно, но бавното хранене няма никакво значение. Прикриването на възрастта наистина затруднява изследователите, но ние открихме начини да надхитрим хората като Лусил.

В работата си насочихме вниманието си най-вече към дълголетието. Много проучвания върху благополучието са неточни, тъй като разчитат основно на отговорите, които участниците дават на въпроси, засягащи собственото им здраве и благополучие – така наречената „самооценка“. Тази самооценка е субективна и често неточна.

Дълголетието не се влияе от самооценките. Макар и да има проучване за надеждността на смъртните актове, до голяма степен е истина, че ако в нечий смъртен акт пише, че човекът е умрял на 26 април 1989 г., можем да сме сигурни за продължителността на живота му и състоянието на здравето му към тази дата.

Голяма част от общоприетите представи за здравето и дълголетието произхождат от предубедени източници, чиито неточности са далеч по-големи от пристрастията на самооценките. Освен изследвания, свързани със себичен интерес, за които слушаме толкова често (когато някой има финансов интерес от определени резултати), съществуват и много източници на неволни грешки или неточности. Ако се замислите за това – както правим ние всеки ден в лабораторията, – ще осъзнаете, че никога не можем да сме напълно сигурни във валидността на повечето здравни изследвания и твърдения.

Разбира се, можем да изследваме индивиди, които си остават здрави, но с кого да ги сравняваме? Ако знаем, че двама души са били абсолютно еднакви при раждането си, а после единият се е хранил само с броколи, а другият – само с пържоли, ще можем да направим обосновано сравнение.

Но почти всички епидемиологични изследвания, дори и онези, които попадат на първите страници на ежедневниците, сравняват хора, които се различават помежду си в много отношения. Всъщност се различават в неща, за които няма как да знаем. Затова повечето сравнения между вегетарианци и любители на хамбургерите, между пристрастените към хапчета и противниците на всякакви лекарства са донякъде некоректни.

Изследователите обикновено полагат всички усилия да бъдат колкото се може по-прецизни, но едно комплексно изследване на човешкото здраве винаги има граници. И статистическите данни, които се получават при такива изследвания, могат да бъдат интерпретирани по много различни начини.

Един от най-добрите начини да се избягнат капаните е да се проследи целият живот на индивидите и да се види кои личностни характеристики оказват влияние върху качествата, поведенческите нагласи и постиженията. Защо хора с еднакъв живот са толкова различни по отношение на здравето и благополучието си? Ние следвахме процедурата стъпка по стъпка и настоящата книга е първият изчерпателен доклад за постигнатите резултати.

След като проучихме живота на стотици индивиди, успяхме да открием нови отклонения от стандартните препоръки за здраве като например отговора на въпроса дали бракът или безбрачието могат да са здравословни за жените. Изследванията разкриха редица митове без покритие (както ги наричаме ние) – общи съвети, които не са подкрепени от научни аргументи и могат да доведат до безизходица в много отношения. Навсякъде в тази книга обясняваме защо следните общоприети убеждения, които са малка част от съществуващите, са погрешни:

И най-добрият човек не може да избяга от съдбата си – добрите умират рано, лошите умират късно. (Мит!)

Оженете се и ще живеете по-дълго. (Мит!)

Не се напрягайте, не работете толкова много и ще бъдете по-здрави. (Мит!)

Щастливите мисли намаляват стреса и водят до дълголетие. (Мит!)

Религиозните живеят по-дълго, така че не пропускайте църковните служби. (Мит!)

Ако имате хоби като градинарство, разходки и готварство, трябва да се заемете с по-енергични упражнения. (Мит!)

Тревогите вредят много на здравето. (Мит!)

Ако вярвате, че ви обичат и уважават, значи сте на правия път към доброто здраве. (Мит!)

Пенсионирайте се възможно най-рано, за да можете да играете повече голф и да се радвате на добро здраве и дълголетие. (Мит!)

Ако детето ви е твърде сериозно, насърчете го да бъде по-спонтанно и да се забавлява повече. (Мит!)

Дайте на децата си добър старт в училище и те ще преуспеят в живота. (Мит!)

Можете да доживеете до сто години, ако се откажете от всичко, което ви кара да искате да доживеете до сто години (както се твърди, че се шегувал Уди Алън). (Мит!)

Повечето книги за здравословен начин на живот и дълголетие са готварски – в буквален и в преносен смисъл. Когато не ви дават рецепти (започнете Седмица 1 със спанак, задушен с чесън и зехтин…) и списъци с храни (яжте по една ябълка на ден), те често представляват списъци с десетки неща, които трябва и не трябва да правите (правете физически упражнения по половин час четири пъти седмично, не допускайте теглото ви да надвиши определено съотношение спрямо ръста и т.н.).

Физическите упражнения, диетата, стресът и теглото наистина имат връзка с дълголетието, но по начин, който е различен при различните хора. За повечето от нас е почти невъзможно да спазваме предписанията с неща, които трябва и не трябва да правим в продължение на дни, месеци и години.

За щастие, участниците в изследването на Терман ни показаха, че не е необходимо да се борим със списъци с конкретни правила. Жените и мъжете, подбрани от Терман, са били родени десетилетия, преди да се появят маратонките, спа курортите и сложните медицински изследвания, но въпреки това много от тях са живели дълго и щастливо. Ще ви покажем защо това е така.

Ще ви запознаем с резултатите от работата си не за да изложим факторите, които биха ви помогнали да бъдете последните живи. Повечето от нас в края на краищата не биха искали много години допълнително, ако това е време на упадък и болка. Факт е обаче, че онези, които живеят по-дълго, са, общо взето, по-здрави през целия си живот. Повечето хора, които достигат до дълбока старост, го постигат не защото са победили рака, сърдечносъдовите заболявания, диабета или белодробните болести, а защото са успели изобщо да избегнат сериозните заболявания.

Тъй като д-р Терман започнал да изследва участниците, когато те били съвсем млади, много от изводите, до които стигнал, са полезни не само за възрастните, които искат да живеят по-здравословно, но и за онези, които искат да насочат децата си в правилната посока. Много от резултатите ни могат да помогнат на хората да преосмислят потенциалния дългосрочен ефект от решенията на родителите им, както и да помогнат за бъдещото здраве, щастие и благополучие на семействата им.

Установихме, че хората, които са по-здрави, са и по- щастливи, а онези, които са по-щастливи, са и по-здрави, но не поради причините, за които можете да си помислите първоначално! Животът на участниците в изследването на д-р Терман отваря нова страница към разбирането на интригуващата взаимовръзка между здраве и щастие. Нашето изследване дава убедителни предложения за изграждане не само на дълъг, но и на успешен, продуктивен и смислен живот.

Къде сте вие? Оценете себе си

Винаги сме се забавлявали от факта, че и най-обективните изследователи на здравето приемат изследването ни съвсем лично. Винаги когато представяме резултатите от работата си на научна конференция, колегите ни учени веднага се опитват да установят дали попадат в профила на дълголетниците.

Макар че възможностите да се предсказва здравето на отделни индивиди са ограничени, възможно е да се разграничат поведенчески модели, които водят до значими промени. И така, в цялата книга представяме критерии и оценки на риска – лични тестове, ако щете. Много често те съдържат въпросите, които е задавал и д-р Терман преди толкова много години. Подобни оценки също ще ви помогнат да разберете по-добре идеите, които обсъждаме. Ето например един типичен въпрос:

Проявявам постоянство в работата си и постигането на целите си
Не е вярно за мен 1 2 3 4 5 Напълно вярно е за мен

Предлагаме тестове и анкети (и точки), чрез които можете да оцените сами себе си:

Съвестни ли сте по отношение на здравето си?
Общителни ли сте? Добре ли общувате на емоционално ниво?
Изпадате ли в мрачно и тревожно настроение?
Изпадате ли лесно в паника?
Доколко ранното ви образование ви е предопределило дълъг живот?
Удовлетворени ли сте от живота си по начин, който се отразява на здравето ви?
Доколко физически активни сте според научните критерии?
Ако сте семейни, доколко щастлив е бракът ви?
Доколко здравословна е работата ви?
Колко са точките ви по три ключови критерия за социални взаимоотношения, особено по скалата, свързана с дълголетието?
Как вашата религиозност (или липсата и) се отразява на здравето ви?
Доколко мъжествени или женствени сте?
Изложени ли сте на риск от увреждащ здравето хроничен стрес?

Превод Владимир Германов

* Из книгата „Проект Дълголетие“, подготвена от ИК „Обсидиан“

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.