Коледа остава между духа и вещите

в. Файненшъл таймс

Плакат срещу коледните подаръци

По Коледа хората масово се оплакват, особено в Съединените щати, че празникът е бил изроден от материализма. Хората би трябвало да прекарват деня в молитви, казват критиците. В специалното коледно издание на анимационната хумористична поредица „Пийнътс“ от 1965 година, когато Чарли Браун иска да разбере за какво всъщност е този празник, Лайнъс му чете от Евангелието от Лука стиховете за вестите за успокоение, радост и мир на Земята.

Разбира се, не всички гледат на Коледа наистина задълбочено или сериозно. За някои Рождество Христово означава да седнат около масата с прясно сготвена пуйка заедно с четири поколения представители на семейството, да поклюкарят за съседите и да се замаят с шери.

Това, което Коледа не биваше никога да означава, обаче бе да бъде едва ли не вменявано като задължение да се купуват цели купища стоки, произведени на конвейер в Съединените щати, за които телевизионните реклами заблуждаваха хората, че за тях това са неща от първа необходимост. И сякаш има консенсус по този въпрос.

Оплаквания за материализма на Коледа се чуват по-рядко в наши дни. Това по всяка вероятност не е защото съзираме по-ясно истинското значение на празника. По-вероятно е просто материализмът да процъфтява до такава степен, че никой не смее да го назове с истинското му име. През последните две години Lexus се появи в телевизионни реклами, предлагащи на хората начини да дарят своите близки с коли за Коледа. Има нещо противно в тези реклами, които свеждат декември до период за пазаруване.

Самият подарък обикновено насочва към други претенциозни потребителски стоки, което подчертава царящия материализъм. Някой получава, например, смартфон, на който е записана снимката на нова кола. Идната година може би автомобилите ще дойдат със зададени GPS координати на провинциално имение. Просто идея.

Рекламите на Lexus безспорно са материалистични, но те, до известна степен, правят изключение. Коледа може да е по-комерсиална от преди, но „комерсиален“ вече не е синоним на „материален“. Много хора подаряват преживявания вместо вещи.

Ние трябва да правим точно това с нашите пари, ако искаме да засилим до максимум усещането за щастие, според статия, публикувана неотдавна в списание „Джърнъл ъв кънсюмър сайколъджи“ (the Journal of Consumer Psychology) от социалните психолози Елизабет Дън, Даниъл Гилбърт и Тимъти Уилсън.

На практика обаче е трудно да бъде прокарана разделителната линия между преживяванията и вещите. Ако купите на някого видео игра, какво сте му подарили тогава – вещ или преживяване? По-малко материалистично ли е да подарите хубав екземпляр с твърди корици на „Гордост и предразсъдъци“ отколкото телевизор? По-малко материалистично ли е да подарите изданието на същата книга с меки корици отколкото това с твърди?

Някои подозират, че жалбите заради материализма са се увеличили през периода Чарли Браун**, просто защото през периода Чарли Браун броят на децата е нараснал. Действителният повод за недоволство е, че като са принудени да купуват скъпи стоки за децата, възрастните отвличат вниманието си от задоволяването на своите собствени нужди като представители на консуматорското общество.

Отварянето на Китай, откъдето идват удивителните 89% от играчките в Съединените щати, оправи малко положението, защото играчките сега, в исторически план, са евтини. Докато американските компании спират производствени линии, критиките срещу коледния материализъм стават по-политически. Има герой, наречен Преподобния Били, който се появява на протестите на движението „Окупирай Уолстрийт“ и призовава хората да спрат да подаряват коледни подаръци. Създаден бе и сайт xmasresistance.org.

Изненадващо е, че няма повече организации против коледната алчност, защото усилията за разпалване на тази алчност в действителност са добре организирани. Търговците на дребно и интернет магазините координират през декември месечни стратегии, за да разделят потребителите с техните долари: като се започне от Черния петък – деня след Деня на благодарността – и се стигне до Супер съботата – последната преди Коледа.

В доброто старо време материализмът бе възприеман за противоположността на спиритуализма и оттам – за заплаха за християнската страна на Коледа. Сега той е заплаха повече за социалния и семейния живот. Според неотдавнашно проучване на общественото мнение, проведено от Family and Parenting Institute във Великобритания, 84% от родителите се безпокоят, че Коледа прави децата по-материалистични. Възможно е тази година да е по-различна във Великобритания, където данък добавена стойност (ДДС) се увеличава, а инфлацията и строгите икономии охладиха очакванията на търговците на дребно за силен коледен сезон.

В Съединените щати, Kmart и други търговски вериги възстановиха, по молба на клиентите, старомодните планове за капариране на стоки, в съответствие с които купувачите плащат всяка седмица една десета или една дванадесета от цената на някои скъпи домакински уреди и дрехи и накрая ги взимат след превеждането на последната вноска.

Такива развития са още една причина да не се оплакваме толкова много от материализма. Това е проблем, който, макар и болезнено, вероятно ще се разреши.

БТА

* Кристофър Колдуел е старши редактор в американското неоконсервативно списание „Уикли стандард“.
** Анимационният герой се появява за първи път през октомври 1950 година.

***Публикуваме статията по БТА.

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.