Руското изкуство на фотомонтажа

Ан Шмен, Мари Жего

Оригиналната снимка на Алексей Навални с Михаил Прохоров и фалшификатът с Березовски

Целта на снимката е била да злепостави Алексей Навални, опонент на Владимир Путин: публикувана в регионално издание на седмичника „Аргументи и факти“, тя показва Навални до Борис Березовски, прочутия бизнесмен, низвергнат от руските власти. Двамата мъже се смеят от сърце, като приятели от 30 години, уловени в момент на съучастие.

Вестникът беше разпространен на 7 януари в град Екатеринбург, в Урал, от младежи, облечени със сини престилки като знак за подкрепа на Владимир Путин. Към снимката имаше текст, който уточняваше: „Алексей Навални никога не е крил, че олигархът Борис Березовски финансира борбата му срещу Путин“.

Публикацията трябваше да злепостави Навални, адвокат на 35 години, който неуморно разобличава лъжите и безнаказаността на руските олигарси на сайта си Роспил, който създаде през 2010 г., за да води борба с корупцията в Русия. Само че снимката беше груб монтаж, който самият Навални с удоволствие разкри в блога си. „Тези неща в крайна сметка само разширяват кръга на онези, които знаят, че Путин и екипът му са измамници“.

Алексей Навални е политическата сензация на последните две години в Русия, пише неговият биограф Константин Воронков. Навални е вярващ православен християнин и националист. Той се прочу, след като на сайта си разкри финансови злоупотреби на банката ВТБ, в която държавата има дял от 85 процента, или на Транснефт, който има монопол върху петролопроводите.

През декември 2011 г. Навални бе в първата редица на протестните шествия и митинги срещу изборните измами на парламентарните избори на 4 декември. „Аз съм хамстер в Мрежата и ще прегриза гърлата на тези мръсници!“, зарече се Навални. Тази дързост му навлече петнайсет дни в затвора. Излизайки оттам, той побърза да се присъедини към демонстрантите. „Аз съм малък комар, чиито ухапвания причиняват голяма болка“, обича да казва Навални.

На истинската снимка Алексей Навални е не до Березовски, а до Михаил Прохоров, третия по богатство в Русия и кандидат за президентските избори през март. Тя е направена на 25 май 2011 г. в редакцията на радио Ехото на Москва. Прохоров и Навални се срещнали в коридора и минаващ край тях фотограф им предложил да ги снима.

Навални приел, поставяйки на шега условието на снимката да изглежда по-висок от Прохоров – мъжага, висок над два метра. Фотографът им направил няколко снимки и ги пратил по имейла на Навални, но в крайна сметка нито една не била публикувана.

Как тогава авторите на фотомонтажа са се сдобили с тази снимка? През януари 2011 г. имейлът на адвоката бе хакнат и частната му кореспонденция, както и тази на съпругата му, бяха публикувани в интернет. Няколко месеца по-късно снимката най-вероятно е била открадната от имейла на Навални.

Пиратските атаки в интернет изглежда са често срещано явление в Русия: когато Навални отправи призив за дарения, за да финансира сайта си за борба с корупцията, Федералната служба за сигурност поиска от фирмата Яндекс денги – компания, която има приложение за плащания по интернет – да й предостави имената и айпи адресите на нейните клиенти.

Щом бе публикуван монтажът с Березовски, Алексей Юшченко, автор на оригиналната снимка, обяви в блога си, че тя е подправена и публикува истинската снимка, както и още няколко, направени по същото време.

И тогава интернет потребителите създадоха всевъзможни фотоколажи с Навални – до Сталин, до Арнолд Шварценегер, до извънземен или до Волдемор (властелинът на мрака, който преследва Хари Потър). Всичко това бе гарнирано с текст: „Навални никога не е криел, че извънземни финансират борбата му срещу Путин“.

Използването на фотомонтажа напомня за най-мрачните епизоди на сталинизма. Този период е анализиран задълбочено от Дейвид Кинг в книгата „Комисарят изчезва“. По онова време ретушът е позволявал да се пренапише историята, като се преувеличи ролята на Сталин през първите години на революцията. Благодарение на тези фотомонтажи „Бащата на народите“ се превърна в първи другар на Ленин и се явяваше във всички епизоди на революцията от 1917 г., включително при връщането на Ленин от изгнание в Петроград.

Фотомонтажът позволявал също да се заличават от снимките политици, изпаднали в немилост. Враговете на народа Троцки, Бухарин и Зиновиев по този начин изчезваха мистериозно от снимки, направени на манифестациите за 1 май или на годишнини от Октомврийската революция. Прочутата снимка, направена през март 1919 г. на Осмия конгрес на Комунистическата партия показва Сталин само с Ленин и Калинин. На оригиналната снимка обаче около тях има двайсет души. Единайсет от тях бяха разстреляни, а трима се самоубиха.

Аферата Навални илюстрира и друга практика за подправяне на снимки, широко разпространена в Русия – не елиминиране, а злепоставяне на хора. Колажите са често явление, но измамите биват бързо разобличавани в интернет и създават ефекта на бумеранга.

Точно това разбра Навални: „Новите технологии и съвременното информационно общество са бариери за тези примитивни подходи“, каза Навални пред в. „Ню Йорк таймс“. „Публикувате нещо в регионален вестник и час по-късно то е в интернет. Оригиналната снимка може да бъде открита много бързо“, добави Навални.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.