Милиони китайци карат шофьорски курсове и овладяват „изкуството на войната“

Ройтерс

Магистрала край Шанхай. Снимка: чинюз

Китай бързо се превръща в „страна на колела“ и препълнените шофьорски школи се надпреварват да произвеждат правоспособни водачи с темповете на поточните линии, бълващи автомобили. Но съдейки по ежедневните катастрофи по китайските пътища и скандалното незачитане дори на основни правила за движение, в много от школите количеството изглежда е изместило качеството.

През 2009 г. Китай изпревари САЩ и се превърна в най-големия пазар на автомобили в света. Новобогаташите в Китай масово купуват скъпи коли и школите, предлагащи шофьорски курсове, се пръскат по шевовете. „Курсистите наистина са много, защото всеки иска да вземе книжка“, казва Жън Синчжоу, инструктор в школата “Фъншун“ в Пекин. „Преди в Китай шофирането беше професия – сега е жизнена необходимост“.

Според официалните данни в Китай само за 2011 г. са издадени 22,69 милиона шофьорски книжки, с които броят на правоспособните водачи в страната е достигнал в края на миналата година 236 милиона. Но никакви часове по теория или на симулатор не могат да подготвят шофьорите за пътищата, които повече приличат на бавно движещи се бойни полета, отколкото на транспортни артерии.

Само за 2010 г. в Китай са регистрирани 3,9 милиона пътни инцидента, при които са загинали 65 225 души и са били ранени 254 075. Като основна причина за повишилия се рязко брой на произшествията често се посочва липсата на опит. С надеждата да се въведе поне някакъв ред законите изискват водачите да посещават шофьорски курсове, преди да положат писмен изпит.

В резултат в Пекин – град с население от 20-милиона и вече задръстен от 5 милиона автомобила – никнат хиляди школи за шофиране, които взимат по 8 000 юана 1300 долара от курсист. Само школата „Фъншун“ бълва по 10 000 шофьора годишно – занятията вървят от 8 сутринта до 9 вечерта, седем дни в седмицата.

Кандидатите трябва да минат три изпита, преди да придобият свидетелството. Първият част от обучението е по теория, за да се научат правилата за движение. Стотици курсисти слушат инструктора, който разяснява написаното в учебник, изготвен от пътната полиция. Следва изпит със 100 въпроса и курсистите трябва да отговорят правилно поне на 90 от тях, за да могат да седнат зад волана на учебния автомобил.

„Не е нужно да си гений, за да го издържиш, трябва само да си прочетеш учебника вечерта преди изпита“, заявява служител в компания, който казва, че не е ходил на нито един час по теория, освен на първия, защото тогава трябвало да даде пръстов отпечатък.

„ПЪЛЕН АБСУРД“

Втората част – основната, за която са нужни поне 54 часа – се провежда на полигон, симулиращ реална пътна обстановка с улици и пътни знаци, но без опасностите, превръщащи шофирането в предизвикателство. Неотдавна, в един зимен ден, една от основните градски пътни артерии, намираща се на няколкостотин метра от школата, беше задръстена от край до край, застрашително напомняйки на шофьорите за света, в който ще попаднат, след като завършат обучението си.

Във всеки учебен автомобил – повечето от колите на школата „Фъншун“ са фолксвагени – сядат един инструктор и един курсист и упражняват всички необходими умения – от успоредно паркиране до преминаване на 30-метров участък, при който курсистът трябва да мине между шест боядисани в жълто капаци на канализационни шахти, без да ги докосне.

„Пълен абсурд. Тези капаци играят ролята на препятствия на пътя, но къде има такъв път, по който да има толкова много препятствия, а дори и да има, кой шофьор ще е толкова луд, че да се опита да мине през тях?“, пита Жън, който все пак подлага курсистите си на задължителното упражнение.

Курсистите, които положат успешно втория изпит, включително правилно паркиране и запалване на двигателя на стръмно нанагорнище, ще приложат новите си умения на пътя, където вече правоспособни водачи редовно се престрояват внезапно, без да подават сигнал, и където пешеходците неочаквано се втурват да пресичат навсякъде, където видят пролука.

За практическо обучение на пътя са отделени 10 часа. Бъдещите шофьори често биват нагрубявани и шокирани от пекинските водачи, прословути с избухливия си нрав. Неотдавна млад шофьор спрял и започнал да ругае, че един от курсистите карал прекалено бавно.

„Ако посмее да излезе от колата, ще му дам добър урок“, дръзко отвърна инструкторът У Ляншън, седейки си в колата. Обръщайки се към курсистите, той каза: „Сега запомнете, няма да прекрачвате границата и да нападате другите, но ако някой я прекрачи и ви нападне, трябва да отвърнете“. Това е достатъчно, за да изпиташ носталгия по времената, когато беше по-лесно и милиони хора се движеха с велосипеди.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.