Скиори ползват автобуса вместо лифт на Витоша – Проклет да е Цеко!

Самотни туристи качват пеш към Черни връх. Зад тях в далечината се виждат спрените влекове и лифтове на Витоша. Снимка: e-vestnik

Скиори се качват с автобуса през уикенда до хижа „Алеко” на Витоша, след това се пускат със ски по пътя до Драгалевци, взимат отново автобуса и се пускат пак. Това се получи, след като на Витоша бяха спрени всички лифтове и влекове, по прищявка на фирмата „Витоша ски”, която ги притежава.

С автобуса излиза много по-евтино от всякакви карти за лифтове, в който и да е български курорт. Но автобусите в събота и неделя за „Алеко” са претъпкани и спускането се удава на малцина.

Около 500 туристи и запалени скиори се качват през уикенда на Витоша. Фирмата „Витоша ски”, зад която, както е известно (виж тук), седи Цеко Минев, шеф на Първа инвестиционна банка и на федерацията по ски, върна София 50 години назад, когато на Витоша не е имало още лифтове.

Протестиращи срещу поправките в Закона за горите, които цекоминевци искат, издигнаха плакати „Проклет да е Цеко!” (виж тук) и се готвят да правят за него грамада от камъни на подходящо място, като в поемата на Иван Вазов.

Спрените влекове и лифтове на Витоша със следи от самотни скиори в девствения сняг. Снимка: e-vestnik

Фирмата се подигра с цяла София. В събота и неделя до хижа „Алеко”има автобусен транспорт на 1 час, а през седмицата – един курс сутрин и един вечер. Сега автобусите през уикенда са препълнени и не могат да качат всички туристи. Те отиват нагоре натъпкани и не взимат всички пътници, чакащи по по-горните спирки.

Богатството на София – планината Витоша – е практически затворена за скиори. Хиляди деца, които минават през ски училищата, сега си остават по домовете през ваканцията и почивните дни. Десетки хиляди софиянци не могат да си позволят да пътуват до Боровец и Банско, за да карат ски.

Тези дни на Витоша е натрупан дебел сняг, един от най-големите през последните години. И преспите стоят непокътнати, със следи от отделни скиори. Впрочем по-запалените се качват пеш до Черни връх и се пускат от там по празните писти с дебел девствен сняг.

Снегът на Витоша е най-дебел в последните няколко години, но лифтовете не работят. Снимка: e-vestnik

Онези ентусиасти, които използват като лифт автобуса, се пускат от хижа „Алеко” по пътеката за Драгалевци. Тя само на места е като ски писта. Но снегът е толкова дебел, че очевидно привлича запалените скиори.

Безобразие е при този хубав сняг, какъвто не сме виждали от години, да не работи нито един лифт, коментираха скиори в събота. Мнозина подозират, че фирмата „Витоша ски” по този начин насочва туристи към Банско. Там зад фирмата „Юлен”, която притежава лифтовете, седят същите хора, които са и зад „Витоша ски”.

В Банско картите за лифтовете са по-скъпи, освен това ще се понапълнят хотелите, част от които са собственост на банката на Цеко Минев, а други пък са строени с кредити към тази банка и трудно ги изплащат.

Така софиянци станаха жертва на най-първобитен и нагъл капитализъм. Държавата, в лицето на общината и централната власт, въобще не се и опита да развали концесията и приватизационния договор на „Витоша ски”.

Още през 2007 г. общината продаде кабинковия лифт „Симеоново – Алеко” и седалковия лифт „Бай Кръстьо” на „Витоша ски”, след като те вече притежаваха въжените линии „Витошко лале”, лифта „Романски” и влекове чрез своята фирма „Алеко спорт 99”.

Тоест, столичните приватизатори харизаха в ръцете на един и същ собственик всички съоръжения на Витоша, с изключение на малки влекове към Златните мостове. Природозащитници предупреждаваха, че това е социално безотговорно и спрените лифтове на Витоша тази зима го доказаха.

Снегът на Черни връх. Снимка: e-vestnik
България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.