Съкровища в потъналия „Конкордия“, дамско бельо в каютата на капитана

Корабът „Коста Конкордия“ през нощта, още леко наклонен, преди да полегне на дъното в плитчините до брега на Тоскана, Италия. Снимки: ЕПА/АП/БТА

По време на хаотичната евакуация пътниците и екипажът на претърпелия корабокрушение туристически лайнер „Коста Конкордия“ изоставиха почти всичко на борда – бижута, пари в брой, шампанско, антични предмети, сервизи и полилеи от бохемски кристал, датиращи от 19 век, хиляди предмети на изкуството, в това число и 300-годишни печатни графики върху дърво, дело на японски творец.

Казано с други думи, едно истинско съкровище лежи под все още непретърсените италиански води, където масивният луксозен лайнер претърпя крушение миналия месец. Въпреки че някои предмети ще изгният, в недрата на кораба ще останат достатъчно ценности, които да изкушат търсачите на съкровища. Точно както „Титаник“ и безброй други потънали кораби бяха плячкосани преди това от търсачи на злато, на оръжия и на други богатства. Може би е само въпрос на време преди търсачите на съкровища да насочат вниманието си върху потопените драгоценности на „Коста Конкордия“, на която пътуваха над 4200 души.

„Докато там има трупове, на кораба ще се гледа като на недостъпна зона, защото ще се смята за гробница. Но когато всички трупове бъдат извадени, ще започне лудешка надпревара за ценностите вътре“, казва Робърт Маркс, ветеран водолаз и автор на множество книги за морска история, за подводна археология и за търсене на съкровища. Той казва, че дори мафията има екипи от водолази, специализирани в преследването на потопена плячка.

„Коста Конкордия“ беше основно плаващ луксозен хотел и много от пътниците се качиха на злощастния кораб със своите най-елегантни дрехи и бижута, за да се перчат с тях в казината и на гала вечерите под високите тавани, осеяни с кристални полилеи. На върха на тази своеобразна пирамида стои огромно богатство, което е собственост на самия кораб – магазини, претъпкани с бижута, над 6000 произведения на изкуството, окачени по стените на кораба и СПА-център с колекция от печатни графики върху дърво отпреди 300 години дело на Кацушика Хокусай, японски творец, най-известен с творбата си „Голямата вълна“, представяща огромна вълна, зад която на хоризонта се вижда планината Фиджи.

„Сега „Коста Конкордия“ е рай за търсачите на подводни съкровища“, казва Ханс Райнхард, германски адвокат, представляващ 19 германски пътници, които искат компенсации за понесените от тях загуби. Юристът твърди, че някои от неговите клиенти са пътували с обсипани с диаманти бижута и с други ценности, които са били собственост на техните семейства поколения наред. „Те загубиха много бижута и ценности – часовници, колиета, изобщо всичко, което слагат жените, когато искат да изглеждат добре и елегантни. Те са искали да покажат всичко, което са имали“, казва адвокатът.

Масивният лайнер струва 450 милиона долара, но това е само цената на кораба и на двигателя и в тази сума не се взимат предвид другите предмети на борда, припомня Давиде Барбано, говорител на компанията собственик на кораба „Коста Крочиере“. Барбано потвърждава, че сред потъналите предмети има мебели, голяма колекция от произведения на изкуството, компютри, вина, шампанско, както и други ценни вещи, заключени в сейфовете на частните каюти.

„Коста Крочиере“ продължава да е законният собственик на кораба и пътниците продължават да са собственици на потъналите ценности. „Но да се направи количествена оценка на всички тези предмети е невъзможно, защото за жалост корабът е потънал. Докато той не бъде изваден, няма начин да разберем какво в него може да бъде спасено и какво не“, казва Барбано.

Корабът се озова върху подводен скален масив край тосканския остров Джилио, след като капитанът Франческо Скетино се отклони от одобрения курс, за да се доближи до бреговете и да развлече пасажерите с близък изглед на острова – често срещана практика при круизните лайнери. Скетино сега е под домашен арест, обвинен в убийство по непредпазливост, причиняване на корабокрушение и изоставяне на кораба преди пълната евакуацията на пътниците. Досега е потвърдена смъртта на 17 души, 15 души все още се издирват.

Засега наклонилият се кораб е конфискуван от властите и заобиколен от издирвателни екипи, от екипи, които ще изпомпват горивото, и от учени, които наблюдават положението му върху скалите, върху които е заседнал. Гражданската защита, агенцията, която ръководи операциите, казва, че в зоната оживлението е голямо, но властите не се притесняват от опасност от плячкосване. Гражданска защита планира да премести кораба, преди обирджиите да стигнат до него.

След като „Коста Конкордия“ крушира, властите приеха три указа, за да забранят на хората да се приближават на една морска миля от него. Тези забрани ще бъдат в сила, докато огромният лайнер стои край Джилио, казват крайбрежните патрули. „Корабът се пази 24 часа. Не е възможно някой да се доближи до него“, казва лейтенант Масимо Макерони, представител на крайбрежните патрули.

Директорът на Гражданска защита Франко Габриели неотдавна посочи, че може да са нужни между 7 до 10 месеца за преместването на дългия 290 метра лайнер, след като тази работа бъде възложена на фирма изпълнител.

Според Робърт Маркс търсачите на драгоценности неизбежно ще се впуснат в издирването на потъналата плячка въпреки големите рискове, защото за тях отломките от кораба са зона, свободна за всекиго. Маркс смята, че ще минат от 4 до 6 месеца, преди да започне истинският лов на съкровища – отчасти защото търсачите на скъпоценности ще искат да избегнат суровите морски условия през зимата. Маркс допълва, че някои от търсачите отлагат търсенето, защото корабът продължава да се плъзга по скалите, с които се сблъска и защото е смятан за нестабилен.

Но рано или късно ловът на съкровища ще започне. „Жадните за скъпоценности гмуркачи ще искат да натрупат бързо богатство“, казва Маркс.

Дори сега има хора, които се опитват да извлекат печалби от катастрофата. В eBay на търг се предлагат всякакъв род сувенири, свързани с кораба, от закачалки за дрехи и медальони, върху които фигурира името на лайнера, до карта на палубите на „Коста Конкордия“.

Маркс припомня, че всичко, което е изнесено от прочулия се кораб, ще има стойност. Той припомня, че дори въглища, изнесени от Титаник, потънал преди 100 години, са намерили купувач. „Дори кристалните или порцелановите чинии от кораба ще струват цяло богатство“, отбелязва експертът.

Адвокатът Райнхард казва, че неговите клиенти искат да си върнат ценностите, които най-често за тях имат сантиментална стойност. Но на този етап те ще трябва да се задоволят със споразумение за обезщетения в брой. „Те биха предпочели да си получат вещите, вместо парите, но нямат надежда, че това ще се случи“, казва юристът.

Междувременно дрехи и бельо на мистериозната молдовка, която бе замесена в любовна връзка с капитана Франческо Скетино, бяха открити от водолази в неговата лична каюта, съобщи „Дейли телеграф“. Бившата танцьорка Домника Чемортан вечеряла със Скетино на 13 януари – деня, в който той поради грешна маневра насочи луксозния лайнер в скали край остров Джилио. 25-годишната Чемортан казала пред прокурори, че е дълбоко влюбена в 52-годишния капитан, въпреки че той е женен и има дъщеря в тийнейджърска възраст.

Пътници твърдят, че Скетино ял и пил вино с молдовката малко преди злополуката. Чемортан потвърдила пред прокурорите, че капитанът я бил поканил, за да наблюдава как корабът поздравява със салюти остров Джилио. Прокурорът на италианската провинция Гросето, област Тоскана, Франческо Верузио коментира, че свидетелските показания на молдовката ще са от ключово значение, за да се установи какво точно се е случило и дали Скетино е бил разсеян, както твърдят някои негови подчинени.

Капитанът е поставен под домашен арест и са му повдигнати обвинения в непредумишлено убийство и напускане на кораба преди пътниците и останалите членове на екипажа. Ако бъде признат за виновен, той може да бъде осъден на най-малко 12 години затвор. На Домника Чемортан не са повдигнати никакви обвинения.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.