От „Глобул”, та на „Виваком”…

Как ме подхвърляха един на друг като топка 2 месеца

Плакат, издигнат на протест срещу мобилните оператори Ментел, Грабул и СВиваком в София. Снимка: e-vestnik


Подлъгах се по офертата на „Глобул” за безжични домашни телефони. Не ми обясниха ясно, че те работят съвсем на принципа на мобилните. Скъсах дългогодишните си връзки със старата дама БТК, т.е. „Виваком”. Но след 2 години реших да се върна към услугите й, заради по-добрата й оферта и за да не се облъчвам допълнително с клетъчен телефон.

Така в началото на декември миналата година посетих офиса на „Глобул” на бул. „Мария Луиза” 55 в София, за да се информирам как може да се осъществи преносимостта на номера. Един младеж обясни уверено, че за целта трябва само да отида в магазин на  „Виваком” и да подам заявление. Нищо повече.
Отидох в централния офис на „Виваком” на ул. „Гурко”, подадох заявлението и подписах двугодишен договор. В него черно на бял пише, че  номерът на домашния ми телефон трябва да бъде пренесен до 27 декември, тоест седмица след подписването на договора. Изпратиха ме с оптимистичното обещание, че веднага след коледните празници ще мога отново да говоря по стария си телефон. Да, ама не, както казва доайенът на демократичната българска журналистика Петко Бочаров.
До 28 декември никой от „Виваком” не ме потърси. Същия ден заминах със семейството си за чужбина. Махнах с ръка и си казах: „Какво пък, празници са, след като се върна, въпросът ще е решен”. Това, което се разигра обаче, надхвърли беглите ми до момента представи за униженията и издевателствата, на което мобилните оператори всекидневно подлагат своите клиенти.
На 7 януари с почуда установих, че все още съм абонат на „Глобул”. Три дни по-късно на домашния телефон позвъни техник от „Виваком”, за да ме информира, че технически линията е готова за пускане, само трябвало да си платя сметката към „Глобул”. След това информацията щяла да достигне до тях и да си уговорим ден и час за подписване на протокол.
Същия ден отидох в същия офис на „Глобул” и с почуда установих, че освен задълженията ми за декември, им дължа и неустойка от над 90 лева. Причината – подал съм заявлението за преносимост два дни след изтичането на предпоследния месец от договора. Т.е., не съм спазил изискването за едномесечно предизвестие. При посещението ми в същия офис по-рано никой не ме открехна за него. Нищо, че информирането на клиента за такова изискване е въпрос на елемeнтарно уважение и добри професионални практики. На въпроса ми какво следва, ако не платя неустойката, управителката ми отговори хладно и незаинтересовано, че няма да има преносимост. А на въпрос защо не съм бил предупреден отговори, че това било работа на „колегите от „Виваком” (?!).

Тогава се замислих, след като аз, който от 20 години си изкарвам хляба като журналист и експерт в сферата на масовите комуникации, не съм схванал всички тези тънкости какво остава за по-възрастните, по-слабо образованите им клиенти, хората от селата? Както и да е. Пуснах жалба срещу служителите на „Глобул”, но платих и неустойката, за да ускоря заветната преносимост. Минаха още два дни и след като не ми се обади  техник от „Виваком”, реших да си търся правата от тази компания.

Обадих на телефон 0 700 17 000. Изслушах до болка познатата тирада колко важно било обаждането ми за „Виваком”, също и куп ненужна информация, докато чакам операторката да се информира за случая. Накрая жената обясни, че ще ми се обадят на 16-17 януари, за да ме посети техник за подписване на протокола. Нааистина ми се обадиха и се разбрахме техникът да дойде в сряда, 18 януари, след 11 часа. Казах си: „Спокойно. Вижда му се края на това недоразумение”. И отмених няколко професионални ангажимента за тази дата. В уречения ден и час чаках до 13,30 ч., но от техниците на „Виваком” нямаше ни вест, ни кост, а и от компанията не намериха за необходимо да ме информират за закъснението или отпадане на посещението.

Отново звънях на кол центъра, отново ми пуснаха изтърканата плоча, отново прекъсване на разговора, за да направят справка и т. н. Бил възникнал някакъв проблем, работело се по неговото отстраняване, щели да ми се обадят. Отново поискаха номера на мобилния ми телефон за обратна връзка и отново им го дадох….

Стана ми кристално ясно, че по причини, които не ме интересуват, кол центърът, служителите в офисите и техниците на „Виваком” явно си играят на развален телефон. Но вече се бях хванал на играта и реших да я играя докрай. Още повече, че не исках да оставам в „Глобул”, където преди две години ме бяха подвели що за „домашни” телефони предлагат. И се въоръжих с нова доза търпение. През следващите няколко дни звънях още два пъти до кол центъра на „Виваком” със същия резултат.

Подадох жалба с електронен формуляр до „Виваком” с настояване незабавно да активират линията и да ме компенсират за причиненото неудобство. Последва нагъл отговор. В него анонимен служител твърдеше, че преносът на номера не е извършен, защото бил изтекъл срокът на заявлението. Причината – не е имало „техническа възможност – неосигурен достъп, т. е. не сте намерен на адреса, а телефон за контакт не бил предоставен” (!).
И всичко това, след като от „Виваком” не си мръднаха пръста да изпълнят договора си…

Междувременно от „Глобул” разбрах, че двугодишният ми договор с тях вече е изтекъл, станал е безсрочен и, ако желая, мога да го прекратя с едномесечно предизвестие. Дори неустойката, с която се изръсих, е сторнирана, защото преносимостта на номера не е била осъществена. Но ако отново подам заявление, че искам да се прехвърля във „Виваком”, тя пак ще бъда активирана…

Реших за последно (засега) да си потърся правата във „Виваком”. Подадох писмена жалба в централния им офис и получих бърз отговор. Този път той беше подписан от конкретен служител и в него любезно се обясняваше, че „Vivacom се стреми да поддържа най-висок стандарт при обслужване на своите клиенти и не толерира непочтително и непрофесионално отношение и по-добро обслужване”… Не ми прехвърляха вината, че не съм осигурил достъп до техниците им, но… срокът на заявката ми бил изтекъл.

И така, след близо 45 дни ходене по мъките между „Глобул” и „Виваком”, се върнах на изходна позиция. Не искам да имам фиксиран пост към „Глобул”, но „Виваком” не иска да ме привлече отново като клиент. Какъв е изходът от този омагьосан кръг, в който, сигурно са попаднали и други българи?

Лично аз пратих цялата документация по случая на Комисията за защита на потребителите. С нетърпение очаквам следващия митинг срещу своеволията на Ментел, Грабул и Свиваком. И, подобно на колегата Йоан Матеев (виж тук), призовавам пострадалите да развъртят „пазарната тояга”, за да накажат едно поведение, което е в ущърб на потребителите и руши устоите на пазарната икономика.

МТел ми набутват допълнителни пакети

(от редакционната поща)


Преди време ви писах по повод на измислените сметки на М(ен)тел за периода, докато си сменяха великата билинг система (виж тук). Уви, вместо да реши проблемите тя дори създава нови.

Изпращам ви откъс от последната ми сметка. Използвам тарифен план MEGA LOOP. Това което съм заградил в червеничко е начислен допълнителен пакет. Въпросният, обаче аз нямам кьорав спомен да съм си поръчвал.
Пакетът ми се начислява вече втори пореден месец.

Миналия месец, когато установих за пръв път наличието, веднага им се обадих. Явно ги сварих неподготвени. Момчето, с което си говорих тогава нямаше ни най-малка представа защо е начислено въпросното нещо. Щял да даде сметката за допълнителна проверка. След няколко дни ми изпратиха СМС, че сумата ми е приспадната.
Седмица по-късно, на телефона на приятелката ми, отново открихме начислен същия пакет. И тя ползва този тарифен план. Звънях им пак и този път явно им бяха разяснили и любезно ми разказаха, че това било грешка.
В избрания тарифен план съм имал право да ползвам, забележете, БЕЗПЛАТНО услугите на Vodafone! Live портала. Пакета трябвало да се начисли и после да се извади като отстъпка. Но великата им билинг система забравяла да го изважда, затова те ръчно вадили сумата от сметките. Пращали и кредитни известия… В края на разговора ми обясниха, че това щяло да е само за един месец, заради това че още се настройвала системата за това ново отчитане.

Този месец естествено пак същата история. Когато им се обадих ми казаха, че ще махнат пакета и забележете не можаха да се ангажират с конкретни срокове кога проблемът ще бъде решен.

С тези си редове просто искам да се обърне внимание на това хората да не се предоверяват и да проверяват обстойно сметките си от тези ментарджии. Явно така трябва да се процедира с тях – да се следи всичко подробно и да им се плаща само когато сте убедени, че сметката Ви е коректна. Ако имате съмнения веднага им се обаждайте за разяснения и допълнително преглеждане на фактурата.

Христо Трендафилов,
maddrum9@gmail.com

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.