www.e-vestnik.bg
Фийд за коментари Фийд за публикации
вторник, 19 юни 2018
БългарияСвятМения и коментариЗдраве и наукаАрт и шоу

Защо Бойко вдигна скоростта на 140 км в час? Никой не позна - заради Валентин Златев

16 Март 2012

 

Как правителството подпомага „Лукойл”, като се прави, че уж го притиска

Вагит Алекперов, шеф на “Лукойл”, кметът Борисов, Валентин Златев, шеф на “Лукойл”-България откриват бензиностанция 2005 г. Снимка: от книгата “В сянката на Борисов”

Правителството прати в парламента поправки за Закона за пътищата, според които максималната скорост по магистралите ще стане 140 км в час, същевременно се вдига скоростта и по т. нар. високоскоростни пътища на 120 км в час.

Всичката Мара втасала.

При толкова много очаквани и изостанали реформи в държавата, при непоносими цени на горивата, правителството на Борисов се захваща със скоростта по пътищата. Не е ли странно?

Обяснението е по-просто, отколкото изглежда.

В Западна Европа, още от 70-те години, когато страните износителки на петрол предизвикаха първата криза за гориво, максималните и препоръчителните скорости за движение по пътищата се съобразяват основно с разхода на колите, а не с безопасността.

В повечето европейски страни ограниченията на магистралите са 120 км в час, а в някои страни - 130 км в час. В емблематичната Германия, за която казват, че нямало ограничения на скоростта по магистралите, всъщност нещата седят така - от 13 000 км магистрали, на 7000 няма ограничение, но има табела с препоръчителна скорост - 130 км в час. На останалите ограничението е 130 км в час. И дисциплинираният германец спазва дори препоръчителната скорост. България се явява авангардист в ЕС с новото ограничение 140 км в час.

Някои обясняваха повишението на максималната разрешена скорост с манталитета на премиера, който е джиткал Бургас - София, като шеф на фирмата орханяваща „Лукойл” - Нефтохим - Бургас и си е мечтал за по-добри времена, когато ще прехвърча по-бързо. Това е и мечтата на средната мутра у нас - да профучи за 3 часа до „Какао Бийч” на Слънчев бряг, и да легне там сред силиконовите цици. Уви, това обяснение може и да съдържа някои верни наблюдения, но не е причина за повишената скорост.

Според най-груби изчисления, като се отчете движението по магистрали и др. пътища, при сегашното състояние на автомобилния парк, по-високата максимална скорост ще повиши средния разход на гориво на автомобил с около 7%, изчисляват експерти.

Практиката показва, че когато ограничението е 130 км в час, шофьорите по правило превишават с 10-15 км в час, а има и състезатели, които се движат по магистрали с по 160-180 км в час. При новото по-високо ограничение на магистрала, колите ще влязат в други обороти и друг режим на харчене на гориво поради въздушното съпротивление при по-висока скорост. А това ще се отрази пряко и положително на джоба на премиерския приятел Валентин Златев, шеф на „Лукойл” - България.

Дори онези коли, които не могат да се движат със 140 км в час, ще са принудени да форсират и да забързват, защото ги притискат отзад при задминаване (в България средната възраст на автомобилния парк е около 15 години, тези коли имат повишен разход).

Това е простото обяснение за внезапната реформа за движението по пътищата. Дали ще признае или ще отрече за този замисъл премиерът Борисов, е без значение. Реалният ефект е - по-големи печалби за „Лукойл”. Нито една медия не написа за това и не зададе въпроси на премиера. По правило днес повечето медии обслужват правителството и от тях не можеш да чуеш неудобни въпроси или разследвания.

Както се видя, разиграният през лятото театър с отнемането на лиценза на рафинерията на „Лукойл” само създаде погрешно впечатление, че премиерът Борисов е безкомпромисен и към своите приятели (и той, и Валентин Златев публично са признавали многократно, че са близки). Въпреки целият шум за отнетия лиценз, интересите на „Лукойл” не бяха засегнати с нищо, а сега правителството им поднася подарък - увеличено потребление на горива.

Това не е първият подарък на Борисов за „Лукойл”. През миналата година той им направи още два.

Точно преди година, поради рязкото поскъпване на горивата и последвалите протести, Борисов разигра още един театър - правителството подписа странен меморандум за замразяване на цените с “Лукойл”. Странен, защото замразиха цените на горивата на дребно, а не на едро, и то само в бензиностанциите на “Лукойл” (!). А “Лукойл” държи 25% от пазара за продажба на горива на дребно и 70% от пазара за продажба на горива на едро. И поради това, само 4 дни след като подписа меморандума, “Лукойл” вдигна цените на едро.

Така всички останали бензиностанции, които купуват бензин от “Лукойл”, бяха принудени да плащат по-скъпо и същевременно да не вдигат много цените на дребно, за да се конкурират със замразените цени на “Лукойл”. Конкурентни фирми, които продават горива, нарекоха това нелоялна конкуренция с подкрепа на правителството.

Друг бонус, който правителството на Борисов бутна на Валентин Златев, беше решението да не се слага биогориво в състава на дизела до края на 2011 (но то и досега не се слага). Така щяла да остане по-ниска цената на дизела. Но на практика така пак Валентин Златев и неговият „Лукойл” започнаха да печелят с по 4% повече от дизела.

Точно 4% съдържание на биодизел в горивото беше изискването на ЕС. И Борисов го премахна, уж с грижи за цените на горивата. Всъщност това беше услуга за „Лукойл”. Така около 3500 души в България, които работеха по инсталации за биогориво, останаха без работа. А при постоянно поевтиняващото биогориво и растящите цени на петрола такава мярка беше безсмислена.

Някой да не е разбрал, че Борисов подпомага “Лукойл” и ни правят на канарчета?




Етикет: , , , ,

 


Коментарите под статиите са спрени от юни 2015 г. във връзка с решение на Европейския съд, според което собственикът на сайта носи съдебна отговорност за написано от читатели. E-vestnik.bg е обект на съдебни претенции и влиза в съдебни разходи по повод свои публикации, и няма възможност да модерира и читателски форум и да носи отговорност за него. Сайтът разчита и на дарения от читатели, за да се запази като място за мнения извън контролираните медии.
  1. 1) pavel
    ами да я намали, за да угоди на жигулкаджиите
  2. 2) Петър
    Всъщност, не е изключено наистина това да е причината. При висока скорост на движение, въздушното съпротивление е определящо за разхода на гориво. Съпротивлението е приблизително пропорционално на квадрата на скоростта. (1.2)^2=1.44; (1.4)^2=1.96; тоест, при движение със 140 км/ч една кола харчи приблизително 30% повече отколкото при 120км/ч.
  3. 3) Петър
    Желанието да караш бързо на обществен път според мен е незряло. Знам, че в Германия и Австралия има анти-реклами, които осмиват бързаците като хора, които се опитват да се правят на големи мъже като карат бързо и застрашават другите на пътя. Гледайте и статистиките за загинали на пътя. Струва ми се, че ще има значително увеличение след промяната. До павел: Дали в САЩ и Европа максималната скорост е 120км/ч-130км/ч защото е пълно с жигулкаджии?
  4. 4) земпарето
    В крайна сметка идва времето, когато правителството ще трябва да вземе решение по въпроса за АЕЦ"Белене". Тогава много от странните и глупавите ситуации в държавичката ни ще се изяснят. Най-българският вариант е да си измият ръцете с договореното мнение на английската банка HSBC, алтернативното решение е направо невероятно - отказване от АЕЦ-а... Ами Владимир Владимирович и компания едва ли ще го допуснат...
  5. 5) kinsev
    @земпарето
    Ами Владимир Владимирович и компания едва ли ще го допуснат..
    Бог не харесва никак,ама никак "мирните атомчета" и не само!
    България е на народа,тъй.Каквото народа каже (суверена),а не някой си с пари,крадени от народ или народи.Бог съди не по това кой,колко му пълен джоба,джобовете или банкови сметки по света и у нас."Не всичко се купува с пари приятелю",независимо малко или много,НЕ ВСИЧКО."Бог не играе на зарове".
  6. 6) земпарето
    Oх, Кинси, за съжаление, в света на политиката всичко се купува и продава и зависи от големината на интересите, залозите, заетите позиции, разликата в категориите на участниците и куп други фактори. И на мен ми се иска да не сме Болгарская ССР или Булгаристан, но фактите водят нещата натам...към заложеното им развитие. Това е процес дълъг, а не хаотичен или случаен резултат от добра карта... Още повече, че на Европа не и дреме за нас, ние сме от друга, устойчива сфера на влияние и подобаващ ѝ манталитет. Тъжен ташак, майна, както казват филибейците...
  7. 7) kinsev
    Нещата зависят не от другите ,а от нас.Ако сами си помогнем и Бог ще помага (гарантирам).И Левски така рече
    Техните милиони жълтици нека си бъдат техни! — до Д. Хр. Попов, 6.VII.1871 г.
    И така рече Левски
    Часът на свободата призовава всеки българин да покаже на дело родолюбието си. — до Д. Трайкович, ноември или декември 1872 г.
    Не на шега,сега ,не после,сега
    Цели сме изгорели от парене и пак не знаем да духаме. — до Филип Тотю, 18.IV.1871 г
    Иначе ще "духат супата" ,Някои!Ако чакат още!
  8. 8) земпарето
    Абе, ха дано да им е писнало на "духащите" та да стане някаква промяна, ама надали...
  9. 9) ChochoEnchev
    Класическа хейтърска статия. А като строят скоростните ЖП линии на АЕЦа ли помага. Те и ортопедите и погребалните агенции ще захлебят от това…Заради такива, като автора на човечеството му трябваха 15 г. да допусне телефона до масова употреба. Защо не написа, че скоростта от 120 км/ч бе съобразена с настилките и колите през комунизма…
  10. 10) Vladimorka
    ChochoEnchev, ти пътувал ли си на запад от Калотина? Щото там наистина ограниченията са 120 и 130, но пътищата далеч не са като по комунистическо време, ами с много малки изключения, са по-добри и от най-добрите пътища в България.
  11. 11) aldis
    Егати тъпата статия. То бива плюване по Б.Борисов / не че понакога не си го заслужава/ , ама сега прекалихте. 140 км/ч е максимално разрешената, а не задължителната скорост. Който иска , нека кара по-бавно. Виждал съм много мощни и скъпи коли да се движат със 100-110 км/ч . И моят автомобил може да се движи със 190-200 км/ч , но карам с не повече от 120 км/ч. И не толкова да пестя гориво. Просто пътното покритие е лошо и при по-висока скорост колата става нестабилна.
  12. 12) mi6osp
    Мдаааааа, Мисля, че е пропуснат най-големият подарък към Валентин Златев: http://www.nkr.government.bg/app;jsessionid=031267946DADEC56074F1DDFE314A5F7?service=external/ConcessionInfo&sp=1487 За да не останете с впечатление, че това не е истински подарък, ето ви част от стенограмата на МС от 16.03.2011- за да е ясно кой прави подаръка и каква оспорвана дискусия се е развила : „Точка 33: Вносител- министърпредседателя. Проект на Решение за предоставяне на концесия на пристанищен терминал Росенец…. Бойко Борисов: Приема се точка 33.” Да поясним- през пристанище Росенец, далеч от нашите митници, преминава ЕДНА ТРЕТА ОТ СТОКООБОРОТА НА БЪЛГАРИЯ- някакви си десетина милиона тона нефт и нефтопродукти ...още

  13. 13) Chavo
    Аз само в България, Русия и арабските държави от залива съм виждал масово да се шофира с максималните за автомобилите скорости ( не че е разрешено) и съответно голяма част от ПТПтата завършват летално.
  14. 14) ГОШО
    Чаве кво се прайш Като от Филиповци до Казичене не си ходил
  15. 15) Maloumnik
    А я да помислим пълзенето из населените места с 30 - 40 км/ч какво е? Сега някои охлюви пак ще ревнат, но практически си е чисто набутване и няма мърдане, защото полицията с удоволствие дебне в километрични градове като Смолян да речем, или в села като Пчелиново, позиционирани на главни пътища и изнервящи транзитните преминаващи, принудени да карат с километри на трета предавка. Това е направено отдавна и е наистина сериозното, понеже е навсякъде в страната. А тези, които карат бързо по трите ни магистрали според мен са твърде малко перо за Вальо Златев, за да се правят такива конспирации.
  16. 16) kinsev
    и ни правят на канарчета?
    А! Та така,който си има на разположение медии да го информират за новите работи,как се уредил.Аз кат предадЪх батериите,как съм изостанал от модните тенденции,овца митилява си останах
  17. 17) rosen_evestnik
    Който иска да си кара с жигулските ограничения. GPS със всички камери плюс радарен детектор и ела ме виж как си джиткам със 140 из Варна. Поздрави на жигулкаджиите
  18. 18) ziguli
    роско,точно твоето мислене е чисто жигулско.И що като джиткаш със 140 уз Варна?Ще ти порасте пишката?Ил ще ти дойде много акъл у нещото,което просто ти липсва?Миличко,вземи свърши нещо полезно,докато гъшия ти пастет си дойде на мястото.Като начало вземи и помогни на съгражданите си да си почистите Варната.
  19. 19) ziguli
    И само за информация на дебилите като теб.Знаеш ли колко белобради старухи карат с 30-40км/ч?И знаеш ли ,че ще те схрускат за закуска?Хабер си нямате чалгаджии,че високата скорост е предпоставка за повече безсмислени жертви на пътя.Ти бе дирник,с тая скорост имаш ли идея дали няма да си тоя с леталния изход?Не,че ми е през оная работа за такива като тебе.






 Начало | България | Свят | Мнения & Co | Интервю | Писмо от | Здраве, Наука & Тех | ИStoRии | Малък коментар | Арт & Шоу | Спорт | Виното | Фотогалерия | Видео | Връзка с нас


  

ЗА АВТОРСКИТЕ ПРАВА В САЙТА | ЗА ВРЪЗКА С НАС | ЗА РЕКЛАМА

направен 2007-2018® с мерак design and develop by www.ljube.com 2007 w.ljube.com