„Енарсите“ пак ще управляват Франция

Националната школа за висша администрация (Ecole Nationale d’Administration – ENA) все още има силно влияние върху обществения живот във Франция.

Във френската политика има неписано правило, че президентите трябва да се разграничат от парижкия елит. Франсоа Митеран имаше корени в Коняк и после в Бургундия; Жак Ширак пусна корени в скалистата област Корез, в централната част на Южна Франция.

Така е и при днешните кандидати. Социалистът Франсоа Оланд също избра Корез, от където е народен представител. Сегашният десноцентристки президент Никола Саркози, който е израснал в шикозното парижко предградие Ньои, е от унгарски произход и не е посещавал най-добрите френски училища.

Странното е, че четирима от сегашните кандидати за президент са възпитаници на едно и също елитно висше училище – ЕНА или Националната школа за висша администрация (френски Ecole Nationale d’Administration (ENA)- бел.пр.): Те са Оланд, независимият десноцентрист Доминик дьо Вилпен и двама кандидати с по-малки шансове.

Още по-странното е, че и Оланд, и Дьо Вилпен са от един и същи випуск – 1980, известен като „Випуска Волтер“ – както и Сеголен Роаял, с която сегашният кандидат на социалистите дълги години е живял на семейни начала. А тя беше кандидатът на социалистите, който загуби президентските избори през 2007 г.

Фактът, че випуск от 80 студенти има такова политическо влияние, показва как страната произвежда своята управляваща класа. Други представители на Випуск 1980 са Жан-Пиер Жуйе, шеф на Службата за регулиране на финансовите пазари, който е готвен за висок пост при евентуален президентски мандат на Оланд; Анри дьо Кастри – ръководи застрахователния гигант „Акса“; Пиер Монжен е шеф на парижкото метро; и цяла плеяда бивши министри и посланици.

Така наречените енарси (от абревиатурата на Националната школа за висша администрация на френски – бел.прев), които по принцип са много интелигентни и отговарят на въпроси с фразата „Има три момента“, нехаят за обвиненията в елитарност.

Школата избира своите студенти по успех след приемен изпит, а обучението е безплатно. Тя е създадена през 1945 г. като меритократична институция, чиято цел е да създаде следвоенен административен елит. Но от 1980 г. има само няколко души с по-беден произход, които са приети да учат там.

Делът на студенти от работническата класа в четирите най-престижни университета (на френски grandes ecoles – бел.прев), включително в ЕНА, е намалял от 29 процента през 50-те години до 9 процента през 90-те, сочат резултатите от изследване.

Всички страни имат висши училища от „бръшляновата лига“, но хватката на ЕНА върху висшите постове във Франция е задушаваща. Седем от предишните 12 министър-председатели са били енарси. Нейни представители намират място и в бизнеса.

От около 600 френски бизнесмени на ръководни позиции, 46 процента идват от три университета, включително ЕНА, сочат данните от изследването на двама учени. Александър дьо Жуниак, бивш шеф на кабинета на Кристин Лагард като финансов министър, е начело на „Ер Франс“; друг бивш началник на кабинет – Стефан Ришар, ръководи „Франс Телеком“. Франсоа Перол, бивш шеф на кабинета на Саркози, е шеф на банка „Банк попюлер-Кес д’Епарн“.

Няколко престижни университети се опитват да станат по-достъпни. През 2009 г. ЕНА разработи план, чрез който да подготвя по-бедни студенти за приемния изпит. Но напредъкът е бавен. Първият участник в курса бе приет едва неотдавна.

А завършилите ЕНА не се изявяват само в президентската надпревара. Правителството на Саркози, в което преди пет години имаше само двама енарси, ще завърши мандата си с шестима.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.