Турция – европейският Китай

Осемнайсетата икономика в света Турция, наричана понякога и европейския Китай, представлява икономическа и политическа връзка между Изтока и Запада.

Преди две седмици Турция представи символа на своята парична единица лира, приличен на котва, знак за успех и напредък, което между другото е отлика и на нейната икономика през последните десет години, коментираха френските електронни медии.

Икономическият растеж на Турция през 2011 г. бе осем процента, докато за Европейския съюз не надминаваше 1,5 процента.

Брутният вътрешен продукт (БВП) на човек от населението на осемнайсетата икономическа сила в света се увеличи от 8255 долара през 2003 г. до 13 577 долара.

Безработицата в тази страна през миналата година се движеше около 9,8 процента, или с 2 процента по-малко от предходната година.

Нейният държавен дълг през миналата година бе 39,8 процента от БВП, докато за ЕС достигна 82,2 процента.

За разлика от Китай и Южна Корея, Турция не бе засегната в такава степен от американската криза, но последиците от дълговата криза в зоната на еврото ще имат далеч по-голямо влияние върху нея.

„Турция е кораб, който се движи с пълна скорост и е нужно доста време, за да бъде спрян“, твърдят обаче френски икономически анализатори.

Преди десет години Анкара осъществяваше в страните от Близкия изток и Северна Африка 14 процента от износа си, а сега го е увеличила на 20 процента.

Загубата на експортния пазар в Либия и Сирия Турция компенсира с пренасочване към други дестинации като Тунис и Египет.

Обемът на стоковата размяна със Саудитска Арабия е обещаващ, но истински търговски „бум“ представлява съседен Ирак, чиито поръчки от Турция миналата година се увеличиха с 38 процента.

Все пак тези нови пазари нито по размер, нито по финансов капацитет могат да се мерят с европейските, защото е нужно още доста време, за да се заличат последиците от „арабската пролет“.

През миналата година Турция е реализирала 46 процента от износа си в Европейския съюз. Отбелязано е намаление на износа в Словакия и Португалия.

В потъналата в дългове Гърция въпреки всичко са изнесени 7 процента повече стоки, а в Италия цели 21 процента.

Според предвижданията износът на Турция в ЕС през 2012 г. ще намалее с оглед на прогнозите за нулев икономически растеж на 27-те страни членки .

Въпреки кризата турските стоки със средно качество се продават добре на европейския пазар, особено домакинските електроуреди или телевизори марка „Беко“.

Турската икономика има силна опора и на собствения си пазар с капацитет 74,7 милиона жители, но това, което във всички случаи трябва да се промени, е недостатъчното доверие на местните инвеститори и на самите граждани, които неохотно внасят своите спестявания в турските банки.

Евпропейските инвестиции в тази страна представляват 75 процента от чуждестранните инвестиции, а вложенията на САЩ и страните от Залива са по 6,1 процента.

Турската ориентираност към Европа, поне когато става въпрос за икономиката, е повече от очевидна, което може да бъде само от полза за Стария континент, отбелязват френските медии. БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.